SME
Utorok, 4. august, 2020 | Meniny má Dominik, DominikaKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Máte zhutnenú pôdu, do ktorej nevsakuje voda?

Ak máte silne zhutnenú pôdu, máte problém po každom výdatnejšom daždi. V takom prípade je treba prevzdušniť hornú ílovitú vrstvu pôdneho profilu. Jej rozrušením vyriešime aj nadmerný obsah plsti.

Extra Rocket Tines - extra hrubé kónické hroty

Holandský Kagerzoom Golf Course bojoval s nadmernou vlhkosťou po každom daždi.   Problém bol natoľko vážný, že sa manažment golfového klubu rozhodol situáciu riešiť komplexne  - na fervejách aj na rafoch. Plocha nebola malá - 6,7ha.

Na rozrušenie zhutnenej pôdy zvolili aerifikáciu  s použitím  nových hrubých hrotov kónického tvaru tzv. Rocket tines (s priemerom  60mm a dĺžkou 150mm), ktoré inštalovali na Verti-Drain  7626.

Počas tejto aerifikácie aplikovali do celkovej plochy 1.000 m3 piesku. Operácia bola naplánovaná v októbri 2012. Vrchná ílovito-rašelinová vrstva tvorila nepriepustnú bariéru a zabraňovala vsakovaniu dažďovej vody.

Prečo vznikol problém so zhutnenou pôdou?

Gerard Schoenaker:  Problém je zapríčinený nadmernou tvorbou plsti v hornej vrstve pôdneho profilu fervejí.  Ihrisko má 20 rokov a je pravdepodobné, že pri jeho výstavbe sa konštrukcii fervejí neprikladala priorita. Každý rok trávnik pieskujeme, aplikujeme  350 m3 piesku (200 m3 v máji a 150 m3 v septembri).  Ale pohyb pôdnych organizmov, ako sú dážďovky prináša do hornej vrstvy íl a v kombinácii so zvyškami  pokosenej trávy, ktoré zostávajú na povrchu a nie sú zbierané,  sa vytvára veľké množstvo plsti  A jeseň roku 2012, ktorá bola veľmi bohatá na zrážky, priniesla skutočne závažné problémy.

Pre budúcnosť máme v pláne použiť tieto hrubé hroty každých 5-6 rokov, aby sme podobným komplikáciám zabránili. Použitie klasických hrotov s priemerom 24mm nie je v tomto prípade postačujúce.

Operáciu treba dobre načasovať - treba brať ohľad aj na počasie

Gerard Schoenaker: Museli sme počkať na stabilné suché počasie. Podarilo sa to v 13. týždni. Pôda bola dostatočne suchá, jednak  vďaka silnému vetru, jednak vďaka slnečnému počasiu.  Tieto podmienky boli ideálne aj preto, že sme mohli vysušiť piesok, ktorý sme skladovali vonku a vrchná vrstva 15-20mm bola vlhká.  Celkovo sme aplikovali 1000m3, 40 plných kamiónov.

Ako bola vykonaná operácia:

Gerard Schoenaker: Prvým krokom bolo prirodzene kosenie, ferveje a rafy sme pokosili na skutočne krátku výšku. Potom sme naviezli 15-20mm vrstvu piesku a urobili aerifikačné otvory s Rocket tines do hĺbky 150mm. Keďže je tvar hrotu kónický (vo vrchnej časti má priemer 60mm), vysušený piesok automaticky zapadol do otvorov.  Použili sme piesok M3D s frakciou 2,6-2,9mm, čiže hrubý piesok vhodný na hutné ílovité pôdy.

Potom sme použili zaťahovacie siete na zapracovanie čo najväčšieho množstva materiálu – až po vrchnú časť kónických otvorov.  Následne sme použili Verti Drain s klasickými 24mm hrotmi do hĺbky 35mm. Touto operáciou sa štruktúra veľkých otvorov narušila, čiže neskôr na povrchu neboli viditeľné. Nasledovalo opätovné použitie zaťahovacej siete a valca. Nakoniec boli takto zrenovované plochy opätovne dosiate.

Celý proces trval štyri dni, v piatok popoludní sme boli hotoví.

A ako to dopadlo? ČÍTAJTE TU:

Viac článkov o údržbe profesionálnych trávnikov nájdete na www.golfonline.sk

Sortiment služieb a strojov nájdete na www.engo.sk

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,5 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Najväčší karibský ostrov ukrýva výnimočné investície

Kuba má obrovský potenciál na výnimočné výnosy

Tlačové správy

Pochod smrti

Hrôzy druhej svetovej vojny sú aj dnes ešte stále živé a je potrebné si ich neustále pripomínať.

Prežil som pochod smrti
Tlačové správy

Ručné ovládanie auta – šanca pre vodičov s hendikepom

Niekedy sa človeku zmení život v jednej sekunde - nehoda či choroba ho dokážu obmedziť v pohybe či pripútať na invalidný vozík.

Paralympionička Veronika Vadovičová tiež využíva automobil s úpraveným ovládaním