SME

Káva v minulosti a dnes

Káva nielen chutí, ale aj ovplyvňuje rozvoj spoločnosti.

Káva je druhá najdôležitejšia komodita na svete hneď po rope. Spolu s vodou a čajom je jedným z najviac konzumovaných nápojov. V každom kúte sveta ju môžeme nájsť s inými tradíciami, ktoré sú s ňou spojené. Káva totiž hrala dôležitú úlohu v histórii našej spoločnosti. Dnes veľa hovoríme o mnohorakých druhoch kávy a o tom, ako všemožne sa dá pripravovať. Ale ako sa káva spája s našou kultúrou? A ako sa spája s nami?

cafepoint kávové zrná

Od zázračnej drogy k nápoju spoločenskej elity

Pitie kávy sa v 15. storočí rozšírilo z arabského sveta do Indie a odtiaľ do Európy a Ameriky. Prvú šálku kávy vypil v Etiópii Sheik Omar, ktorý ju nazval zázračnou drogou s liečivými účinkami. Káva sa v tej dobe servírovala v porcelánových šálkach, ktoré sa podávali od jedného človeka k druhému. V Európe sa najskôr udomácnila v Taliansku, ktoré je dodnes synonymom dobrého espressa. Z Talianska sa káva cez Benátky vyvážala ďalej do celého sveta. Napomohol tomu aj pápež Klement VIII., ktorý ju označil za nápoj kresťanov.

Kým v Arábii sa pitie kávy spájalo so stretnutiami politikov a rozprávaním príbehov, typické európske kaviarne sa na scéne objavili až o niečo neskôr. V 17. storočí sa o ich vznik zaslúžilo Uhorské kráľovstvo, ktoré bolo na mape Európy medzičlánkom medzi Osmanskou ríšou a Talianskom.

V roku 1675 bolo v Anglicku už viac než 2000 kaviarní, ktoré sa tam stali miestom stretávania sa intelektuálov. V takejto kaviarni boli dokonca položené základy prvej encyklopédie. V Amerike sa po dovezení káva hitom nestala tak rýchlo ako v Európe. Až keď Angličania počas Vojny za nezávislosť odrezali Američanom prísun čaju, nechali sa ňou otcovia zakladatelia konečne zlákať.

Kaviarne dlho fungovali v mestách iba na lokálnej úrovni a vyznačovali sa osobitou atmosférou, ktorá z nich vyžarovala. Celosvetový fenomén v podobe v podobe kávových reťazcov odštartoval svoju éru až po roku 1990 kaviarňami Starbucks.

cafepoint pracovná káva

Rozličnosť kávových kultúr

Od zastrčených kaviarničiek v Paríži cez po zafajčené kaviarne v Damašku až po komerčné kaviarne v obchodných centrách New Yorku, ľudia sa dnes stretávajú pri káve po celom svete. Kým v Európe a Spojených štátoch v kaviarňach predávajú hlavne sladké zákusky, v Malajzii alebo v Singapure vám ku káve naservírujú hrianku s vajíčkom a kokosový lekvár.

Či už si ľudia chodia do kaviarne pozrieť futbalový zápas FC Barcelony, prebrať nápady k novému startupu, stretnúť sa s priateľmi alebo pracovať na notebookoch a tabletoch s využitím voľnej wifi, kaviarne umožňujú ľuďom rôznych povolaní, kultúr a národov vypiť lahodný horúci mok pod jednou strechou.

Vychutnajte si svoj ďalší hrnček kávy s pomyslením na to, akú bohatú históriu káva má a koľko rôznych možností sa v jej pití po celom svete skrýva... 

Odrodové kávy z celého sveta a kvalitné talianske kávové zmesi nájdete v špecializovaných kávových obchodoch Cafepoint, alebo si ich môžete objednať v spoľahlivom a zákazníkmi overenom eshope.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  2. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  3. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  4. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  8. Keď sa z brigády stane kariéra
  1. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  2. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  3. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali?
  4. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  6. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  7. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 139
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 11 860
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 6 112
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 042
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 557
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 650
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 232
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti 1 423
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Program digiPEERS podporuje u mladých ľudí kritické myslenie a odolnosť.

Podľa odborníčok z digiQ sa už hranica medzi online a offline zotrela.


INZERCIA 8 h

Nové číslo magazínu SME ženy je v predaji aj s darčekom.


INZERCIA 8 h

Októbrové číslo magazínu Index je už v predaji. Aké články si v ňom prečítate?


INZERCIA 8 h

Za firmou Riso-R stojí zohraná rodina Demeterovcov.


INZERCIA 8 h
SkryťZatvoriť reklamu