V správach o vývoji svetovej ekonomiky sa po piatich rokoch nevábnych vyhliadok začínajú objavovať drobné iskierky stabilizácie a náznaky rastu. Firmy sú však naďalej opatrné v prijímaní zamestnancov. O to dôslednejšie by mali byť pri ich výbere.
Optimálny výber pracovníkov má okrem priameho a zásadného vplyvu na výrobný proces, a teda na zisk firmy, aj sekundárny vplyv: zamestnanci svojím výkonom ovplyvňujú tiež imidž spoločnosti. Predovšetkým v oblasti služieb sú to práve oni, ich práca a prístup, cez ktoré si zákazník vytvára obraz o celej firme.
Ľudský faktor sa tak stáva komplexným rozhodujúcim nástrojom plnenia hlavného cieľa podniku: jeho udržania a rozvoja. Ako teda dosiahnuť, aby bol výkon vybraného zamestnanca optimálny? Každá personálna príručka vysvetľuje, že na aktivizáciu ľudského činiteľa pôsobia dva druhy faktorov: fyzické a duševné schopnosti človeka, ktoré sú istým spôsobom dané, a motivačné faktory. Pomocou motivačných faktorov môžu manažéri ovplyvňovať výkony zamestnancov. Patria medzi ne výber ľudí, spôsob odmeňovania, pracovné podmienky a sociálne bonusy firmy.
Štyri motivačné faktory si netreba predstavovať ako štyri piliere, kedy pri poškodení jedného alebo aj dvoch pilierov zvyšné situáciu udržia. Ide skôr o princíp schodiska, kedy musíme poctivo prejsť každý schod, aby sme mohli úspešne dosiahnuť na ten ďalší. Rozhodujúcim krokom v celom procese je teda krok nula: výber zamestnanca.
Na súčasnom trhu práce je hľadanie správnych ľudí veľmi náročné, preto veľa firiem prenecháva tento proces personálnym spoločnostiam, ktoré majú vhodné nástroje na hodnotenie uchádzačov. „Niekedy sa výberové konanie môže dostať do slepej uličky, hlavne ak je k dispozícii viac kandidátov s podobnými schopnosťami. Našou výhodou je, že máme nadhľad a vieme nestranne zhodnotiť odbornosť, znalosti a zručnosti uchádzačov a poskytneme dôkladnú analýzu ich predpokladov na výkon danej profesie,“ hovorí Bruna Beata Jakub, riaditeľka personálnej agentúry Adecco Slovakia.
Personálna agentúra Adecco Slovakia, ktorá získala „strieborné“ ocenenie RecruitRank Awards 2013 za najlepšie výberové procesy na základe hodnotenia uchádzačov, vníma výber zamestnancov ako sofistikovaný proces, ktorý okrem pohovorov nezriedka zahŕňa modelové situácie, diskusie, prezentácie, konštrukčné a kreatívne úlohy či psychodiagnostické testovanie na mieru. Výsledkom tohto procesu je kvalitný pracovník, ktorý je odhodlaný urobiť ďalšie kroky k lepšiemu imidžu spoločnosti.