27. marec sa spája so Svetovým dňom divadla. Jeho návšteva je pre väčšinu ľudí symbolom zábavy a oddychu. Raz ročne si prestavenie nenechá ujsť takmer každý druhý Slovák.
Aspoň raz za rok navštívi divadlo viac ako 63 % respondentov. Pritom takmer každý piaty Slovák zavíta do divadla aj štyrikrát ročne. Najväčší záujem je o činoherné a muzikálové predstavenia. Vyberá si ich až 78 % opýtaných. Baletu a opere holduje necelých 5 %. Či ide o amatérsky alebo profesionálny súbor, nezohráva významnú úlohu.
Záujem o činohru môže potvrdiť aj Radošinské naivné divadlo, ktoré pôsobí na našej scéne už 51 rokov a jeho predstavenia sú takmer stále vypredané. „Chvalabohu, pre divákov na Slovensku sme tuším stále malý sviatok vo všedný deň,“ hovorí Stanislav Štepka.
V priemere odohrajú 25 predstavení mesačne a minulý rok pritiahli do divadla takmer 100-tisíc návštevníkov. Tohtoročný Svetový deň divadla oslávia v Šali hrou Polooblačno. Predstavenia mimo domovskej scény pre RND nie sú ničím nezvyčajným. Väčšinu z nich prinášajú svojim divákom priamo do ich mesta. Ľudia takýto prístup oceňujú. Z prieskumu totiž vyplýva, že až 24 % opýtaných od návštevy divadla odrádza práve veľká vzdialenosť od bydliska. „Radi chodíme za našimi divákmi a tešíme sa, že medzi nimi vidíme aj kopec mladých, divadlo s nimi mladne. Pomáha nám pri tom aj Poštová banka, s ktorou si naozaj dobre rozumieme. Myslím si, že nie je jednostranné, ak poviem, že sme si padli do oka,“ dodáva Štepka.
Poštová banka podporuje Radošinské naivné divadlo už druhý rok. „Pre nás
bola spolupráca s Radošinským naivným divadlom jednoznačnou voľbou. Veríme,
že slovenská kultúra si podporu zaslúži, preto spolupráca s tradičným divadlom
bola pre nás prirodzená. Radošinci sú naša srdcovka a sme radi, že aj vďaka nám môžu každoročne zabávať tisícky divákov,“ hovorí Naďa Urbanová, hovorkyňa Poštovej banky.
Medzi divákmi RND sú mnohí takí, ktorí neváhajú navštíviť predstavenia aj niekoľkokrát za rok. „Práve skalní diváci sú za lístky na predstavenia ochotní minúť najčastejšie od 60 do 100 eur ročne. Z prieskumu ďalej vyplýva, že 2/3 návštevníkov divadla je ochotných do jedného lístka investovať do 15 eur,“ dodáva Urbanová. Až 80 % opýtaných si lístky do divadla kupuje samo. Prieskum pritom potvrdil, že Slováci sa do divadla vyberú najradšej v spoločnosti. Bez partnera
navštevuje predstavenia len 3 % respondentov. Ostatní preferujú jeho návštevu so svojimi blízkymi a priateľmi.
Svetový deň divadla
Svetový deň divadla si svet pripomína od roku 1962. Jeho cieľom je, aby sa divadelníci i obecenstvo zamysleli nad poslaním a úlohou divadla. V niektorých krajinách sa oslavuje rôznymi divadelnými prehliadkami, ktoré trvajú aj týždeň. Na tento deň bývajú naplánované významné premiéry alebo otvorenia nových divadelných budov a sál či kultúrnych stánkov. Mnohé krajiny ponúkajú počas Svetového dňa divadla vstupy do divadiel zadarmo.
* reprezentatívny prieskum Poštovej banky a agentúry 2muse na vzorke 500 respondentov