INZERCIA

Filozofiou prežitia je fair play hra

V ilavskom okrese sa firma Comextrans radí medzi významných zamestnávateľov. Hovoríme s riaditeľom spoločnosti Rudolfom Holbom.

Dopravnošpedičná spoločnosť Comextrans zabezpečuje medzinárodnú a vnútroštátnu prepravu. Vo svojom portfóliu má 72 kamiónov, pričom tento stav nie je konečný.

V ilavskom okrese sa firma radí medzi významných zamestnávateľov. Prácu poskytuje momentálne 139 ľuďom a avizuje vytvorenie ďalších pracovných miest. Hovoríme s riaditeľom spoločnosti Rudolfom Holbom.

Obdobie, v ktorom ste začínali, bolo podfarbené dobou a roky priniesli veľa spoločenských zmien. Načo spomínate najradšej?

- Na našu prvú liazku, ktorá tu mala až donedávna čestné miesto. Prenajali sme si ju v roku 1993 z PD družstva Krásno nad Kysucou, vtedy sme boli verejno-obchodná spoločnosť. O rok neskôr sme spolu s bratmi zmenili právnu formu na spoločnosť s ručením obmedzeným. V roku 1995 sme zakúpili staršie vozidlo značky MAN a prijali prvých dvoch zamestnancov. Tam niekde sa to začalo. Všetko malo pre nás veľký význam. Od MAN-a sme sa odrazili a začali sme postupne rásť. Prvých 11 rokov sa smerovanie firmy nieslo v pozvoľnom tempe. Disponovali sme siedmimi vozidlami a niekoľkými zamestnancami. Orientovali sme sa iba na medzinárodnú kamiónovú dopravu, pričom rozvoj mohol byť len taký, koľko povoleniek na vykonávanie prepráv sme dostali. Druhá desaťročnica však nabrala na obrátkach.

Nárast vo firme ste mali takmer desaťnásobný. Čo bolo prelomom v tomto období?

- Predovšetkým otvorenie trhu. Padli všetky obmedzenia týkajúce sa prepravných povolení potrebných na vykonávanie kamiónovej dopravy v rámci EU - Slovensko. My sme sa vtedy orientovali výhradne na medzinárodnú kamiónovú dopravu. Vnútroštátne prepravy sme nevykonávali. Rast mohol byť len taký, koľko povoleniek sme dostali. Veľmi nám pomohol vstup do únie. Nebyť vstupu Slovenska do EÚ, možno by sme stále mali sedem kamiónov. Vďaka tejto zmene ich však máme 72 a vozový park ideme ďalej rozširovať. Západ je nám otvorený najmä vďaka pracovnému trhu, pretože stále sme schopní voziť za menšie peniaze ako domáci prepravcovia. To je dôvod, prečo tam rozváža tovar veľa kamionistov z východnej Európy. Okrem prepravy máme vlastný servis aj pneuservis pre nákladné vozidlá, ktorý využívajú aj okolité firmy. Sme na celkom dobrom mieste, takže dostupnosť je pre viacerých ideálna.

Na trhu je zložitá situácia. Kroky vlády majú pre niektorých prepravcov likvidačný charakter. Ako sa vám aj napriek mnohým obmedzeniam darí prosperovať?

- Je pravdou, že veľa firiem s orientáciou na kamiónovú prepravu skončilo s podnikaním práve kvôli zmeneným podmienkam. Skutočne ten, kto chce takúto firmu riadiť, musí mať prehľad o celkovom smerovaní. Neustále musí sledovať jednotkové náklady na vozidlo, aby mohol vyhodnotiť, čo je pre firmu výhodnejšie. Ešte minulý rok bolo výhodné kúpiť starší kamión. Tento rok už tomu tak nie je. Výhodnejšie je prevádzkovať modernejšie vozidlo. Minuloročná investícia do vozového parku bola vo výške 1,2 mil. eur. Tento rok plánujeme investovať v podobnom objeme. Snahou nás všetkých je mať vždy novú techniku, ktorú po troch rokoch odpredáme. Kedysi sme boli my v pozícii, keď sme kupovali staršie vozidlá . Teraz sa nám podarilo nastaviť systém inak. Jednak je to kvôli servisom, ale aj iným nákladom a poplatkom.

Zamestnávate 139 ľudí z čoho je 105 vodičov. Podľa tvrdenia niektorých prepravných spoločností nájsť zodpovedných vodičov kamiónov je problém. Súhlasíte s týmto tvrdením?

- U nás nemáme s vodičmi až taký problém. Ich kmeňový stav je celkom slušný. Uznávam, že obsadenie miesta zodpovedným zamestnancom je zdĺhavejší proces, ale pri výbere treba mať trochu aj šťastie. Pohyb vodičov na kamiónoch je veľký. Minimálne traja sa prestriedajú, pokiaľ sa jeden prijme. Najdôležitejšie pri výbere je to, aby bol vodič v prvom rade slušný a čestný človek a mal aspoň základné technické zručnosti. Kto tieto podmienky spĺňa, môže u nás pracovať. Čo sa nás týka, vodiči si už zvykli na to, že čo sľúbime, to aj splníme. Platovo sú celkom slušne ohodnotení a výplatu majú vždy načas. Nepociťujeme, že by sme sa nemohli rozvíjať kvôli nedostatku vodičov. Rozvoj firmy sa dostal do takého štádia, že vo firme už musíme urobiť zmeny v riadení spoločnosti. Je potrebné, aby sme dosiahli lepšiu úroveň riadiacich procesov, vedenia personálnej politiky, aby sme mali lepšie skladové hospodárstvo, aby spoločnosť fungovala na sto percent a neboli nikde informačné nedostatky.

Vozový park ste rozšírili o desať kamiónov určených na vnútroštátne prepravy. Spomenuli ste, že táto investícia súvisí s novým kontraktom, ktorý ste podpísali. O čo sa konkrétne ide?

- Kontrakt sme podpísali so spoločnosťou Kaufland, čím sa nám otvorili ďalšie možnosti, s ktorými súvisí aj vytvorenie nových pracovných miest. Rozšírenie vozového parku si vyžaduje dvanásť až pätnásť pracovných miest aj s dispečermi. V rámci kamiónovej dopravy sme sa donedávna orientovali viac na plachtové návesy. Ani po vstupe do únie sme sa nepúšťali do mraziarenskych návesov. Pre nás bude tento kontrakt novou skúsenosťou. Aby som to však upresnil, Kaufland nie je jediným zákazníkom na Slovensku. V rámci republiky vykonávame prepravy aj pre Kia motors Slovakia, Hyudai, zazmluvnené vzťahy máme aj s niektorými strojárenskými spoločnosťami, takže celkom nová skúsenosť to nie je. Ide iba o rozšírenie portfólia.

Pre dopravné spoločnosti je vždy nočnou morou poistná udalosť. Vy spávate pokojne?

- Každá poistná udalosť je nočnou morou, lebo je to zbytočne vyhodené úsilie a kapitál. Aby sa to dalo zvládnuť, musí byť vytvorený systém a keď sa dodržiava, všetko sa dá vyriešiť. Nemáme veľa poistných udalostí. Viackrát sme boli účastníkmi dopravných nehôd, ale málokedy bola vina z našej strany. Za minulý rok nám dokonca poisťovňa vrátila bonus vo výške 30 percent.

V podnikaní ste prešli veľký kus cesty. Hovorili sme o minulosti, prítomnosti... Čo je pre vás prioritné vyriešiť v najbližšej budúcnosti?

- To je otázka, na ktorú ste si možno aj vopred odpovedali. Aj keď v priestoroch ilavskej SAD sme na dobrom mieste, priestory sú pre nás malé. Nevieme sa tam vmestiť. Pociťujeme to najmä v čase Vianoc, keď sa všetky kamióny odstavia. Vtedy parkujeme, kde sa dá. Prioritné pre nás v najbližšom období je vybudovanie vlastných priestorov, s veľkým pozemkom, čo by mal byť len hypoteticky horizont dvoch troch rokov. Pri tempe rastu spoločnosti, ktoré sme nasadili by sme o desať rokov mali mať 300 kamiónov. Možno to znie ako fikcia, ale ak sa toto podarí, kde ich potom všetky zaparkujeme? 

V regióne ste významným zamestnávateľom. V tomto roku avizujete vytvorenie ďalších 30 pracovných miest. Podmienky zamestnávateľom sťažujú kroky vlády. Čo by ste si želali, aby sa zlepšilo v podnikateľskom prostredí?

- Pomohlo by nám, keby podnikateľské prostredie z hľadiska tvorby zákonov a správania sa štátu bolo prehľadnejšie. Aby sme nerobili veci, ktorým musíme venovať strašne veľa času a nikomu nie sú na prospech. Súhrn nezmyselných nariadení nám sťažuje prácu a odčerpáva veľa energie, peňazí a naozaj ruší pokojný spánok. Želaním každého zamestnávateľa je, aby sa zjednodušila legislatíva.

Akými princípmi v podnikaní sa riadite?

- Vo všeobecnosti platí, že podnikáme preto, aby sme dosiahli konkrétne ciele. V začiatkoch bolo cieľom uživiť rodinu. Postupom času to bola zodpovednosť za zamestnancov a ich rodiny. Ako firma rástla, museli sme zmeniť spôsoby a vytvoriť dobrú firemnú kultúru, aby boli spokojní nielen zamestnanci, ale aj naši klienti. Možno to znie ako klišé, ale keď raz získame významného klienta, máme s ním dlhodobú spoluprácu, lebo sa k nemu správame férovo. To isté vyžadujeme aj my od neho. Ak sa niekto nespráva čestne, nespolupracujeme s ním. Vyberáme si zákazníkov, ktorí sú v tomto aspoň na tej úrovni ako my. Samozrejme, sme radi, ak sú ešte lepší. Vo firme máme smernicu, kde sú uvedené podnikateľské sektory, ktoré sa nesprávajú seriózne. Filozofiou prežitia je nespolupracovať s týmito sektormi. Selektujeme zákazníkov podľa toho, ako sa oni správajú k nám. Najdôležitejšie je, že vo firme máme všetci spoločný cieľ, ktorým sa riadime, čo zaručuje trvalo udržateľný rast firmy. Rozvíjame sa takým spôsobom, aby sme neohrozovali ľudí okolo seba. Aby ľudia vo firme mali pocit, že hrajú fair play hru.

DANA VALACHOVA

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2 milióny čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Najčítanejšie správy na SME


Najčítanejšie správy na SME


Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť

Pre každé ušetrené euro vo firme určite nájdete využitie, či už na bežný chod, alebo rast.

Tlačové správy

Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?

Opýtali sme sa na to mám Bekima, Sellasieho a Surovej dcérky.

Tlačové správy

Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?

Mnohými kritikmi je považovaný za najlepšieho slovenského spisovateľa. Rudolf Sloboda by v apríli oslávil 80 rokov.

Tlačové správy

Keď Slováci krotia morský vietor

CrazyFly z Nemšovej je známa značka vo svete kiteboardingu.