Viac než polovica oslovených Slovákov by si priala nájsť pod vianočným stromčekom elektroniku. Vyplýva to z veľkého predvianočného prieskumu, ktorý v mesiaci októbri zrealizoval popredný slovenský nákupný portál Hej.sk. Z prieskumu ďalej vyplynulo, že oproti minulému roku klesol počet Slovákov, ktorí hodlajú platiť za darčeky v hotovosti. Zatiaľ čo každý tretí Slovák má v úmysle nechať nákup darčekov až na december, z Čechov to má v pláne iba pätina.
Viac než polovica oslovených Slovákov by si priala nájsť pod vianočným stromčekom elektroniku, tretina oblečenie, kozmetiku alebo športové vybavenie a necelá štvrtina knihu alebo iný kultúrny zážitok. Iba zhruba jedného zo sto obdarovaných potešia ako vianočný darček potraviny a nápoje.
Sedem z desiatich oslovených predpokladá, že ich Vianoce budú tento rok na darčeky rovnako bohaté ako minulého roku. Bohatšiu nádielku v porovnaní s minulým rokom očakáva iba necelých 10 % Slovákov a len 7 % Čechov. V objemoch financií to potom znamená, že menej než 80 eur má v úmysle utratiť za nákup vianočných darčekov približne 6 % ľudí na Slovensku, sumu 81 – 200 eur do svojich najbližších investuje necelých 40 % našich spoluobčanov, podobne ako v prípade sumy 201 – 400 eur. 15 % respondentov potom nakúpi darčeky za 400 eur a viac.
Za nákupmi sa väčšina účastníkov prieskumu plánuje vydať rovnako ako minulý rok v novembri. Na Slovensku to má v úmysle zhruba 55 % zákazníkov, v Čechách, na Morave a v Sliezsku viac než 60 %. Každý tretí Slovák však hodlá nechať nákup darčekov až na december, z Čechov chce v decembri nakupovať iba pätina. Nákup na poslednú chvíľu bude riskovať asi 7 % Slovákov a 5 % ľudí v Česku. Zhruba 18 % Slovákov, resp. 16 % Čechov potom plánuje počkať s nákupom až na povianočné výpredaje. Prevažná väčšina zákazníkov (62 % Slovákov a 70 % Čechov) pritom plánuje nakupovať vianočné darčeky on-line, pričom preferuje osobný odber pred doručením kuriérnou službou či Slovenskou poštou.
„Oproti minulému roku klesol počet Slovákov, ktorí chcú platiť za nákup v hotovosti – minulého roku to bolo viac než 40 % respondentov, tohto roku zhruba tretina,“ uviedol Michal Vala, prevádzkový riaditeľ Hej.sk a dodal: „Súvisí to bezpochyby s väčšou dôverou zákazníkov smerom k eshopu i k novým spôsobom platieb.“ Na splátky plánujú vianočný tovar zadovážiť len asi 2 % Slovákov a 1,5 % Čechov.
Z aktuálneho prieskumu uskutočneného nákupným portálom Hej.sk tiež vyplýva, že iba zhruba 14 % Slovákov a 10 % Čechov zohľadňuje pri nákupe darčeka predovšetkým cenu. Omnoho dôležitejšie je pre nich prianie obdarovaného, jeho prípadné prekvapenie či praktickosť daru.
Na prieskume, ktorý urobil obchodný portál Hej.sk v priebehu mesiaca októbra, sa zúčastnilo 992 Slovákov a 1 002 Čechov. Medzi konkrétne špecifikovanými darčekmi, ktoré by si respondenti priali nájsť pod stromčekom, pritom najčastejšie figurovali podobne ako v minulom roku tablet, smartfón alebo kávovar.