Domácnostiam na Slovensku sa v marci v porovnaní s vlaňajškom podarilo ušetriť si viac peňazí. Priemerný Slovák mal totiž v banke uložených o 234 eur viac ako pred rokom. Vyplýva to z údajov Národnej banky Slovenska. V rámci krajín V4 tak za nami v rebríčku zaostávajú Maďari aj Poliaci. Naopak, máme čo doháňať, ak by sme sa chceli vyrovnať Čechom.
„Podľa údajov Európskej centrálnej banky a prepočtov analytického tímu Poštovej banky mal na konci marca 2015 Slovák v banke uložených v priemere 5 360 eur. V rámci krajín V4 majú menej peňazí ako my v bankách uložených obyvatelia Maďarska a Poľska. Naopak, väčšie úspory majú Česi, a to viac než 6 900 eur na hlavu,“ spresňuje analytička Poštovej banky Jana Glasová.
Najmenej úspor v rámci európskej dvadsaťosmičky majú v bankách Rumuni, v priemere len 1 474 eur. Naopak, najvyššie úspory v EÚ majú Luxemburčania. V tejto krajine na jednu osobu pripadá bankový vklad vo výške až 88 262 eur, teda 16,5-krát viac ako u nás.
Preferencie klientov sa pritom rokmi nemenia. Ak sa Slováci rozhodnú zveriť svoje úspory banke, najčastejšie siahajú po klasických „termiňákoch“. Skončí na nich takmer polovica vkladov (45,7 %). Ďalšiu tretinu vkladov si klienti nechávajú na
bežných účtoch (36 %).
,,Sporiť si v súčasnosti sa pritom oplatí. K zhodnocovaniu našich úspor totiž
prispieva fakt, že ceny na Slovensku nerastú. Po zohľadnení inflácie tak naše
vklady v bankách reálne zarábajú,“ približuje J. Glasová.
Z analýzy dát Poštovej banky vyplýva, že klienti uprednostňujú pri termínovaných vkladoch najdlhšiu, 48-mesačnú viazanosť. „Záujem o tento produkt, z pohľadu objemu vkladov, stúpol v Poštovej banke ku koncu marca tohto roka medziročne až o 71 %. Druhá najobľúbenejšia je 24-mesačná viazanosť,“ dopĺňa hovorkyňa
Poštovej banky Anna Tkáčová.
V Poštovej banke môžu klienti odteraz zhodnocovať svoje úspory aj vďaka novinke Zlatému vkladu. S týmto vkladovým účtom s výpovednou lehotou 3 mesiace, klienti získavajú atraktívnu úrokovú sadzbu 1,3 % p. a.. Zlatý vklad tak v Poštovej banke od 1.5.2015 rozširuje rodinu vkladových produktov s výnimočným úročením.
Jeho založenie, vedenie a zrušenie je pritom bezplatné. „Po nahlásení výpovede a uplynutí trojmesačnej výpovednej lehoty klient neplatí poplatok ani za výber zvolenej sumy. Výpoveď sumy si pritom môže klient nahlásiť na ktorejkoľvek pobočke alebo pošte, cez internet banking alebo telefonicky na Infolinke Poštovej banky,“ dodáva A. Tkáčová. Úspory klientov sú aj v tomto prípade chránené podľa Zákona o ochrane vkladov.