SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

75. výročie Katedry betónových konštrukcií a mostov SvF STU

História Katedry betónových konštrukcií a mostov Stavebnej fakulty STU v Bratislave sa začala písať v roku 1938.

účastníci odborného seminára pred učebno-výcvikovým zariadením svf v kočovciach pri príležitosti 75. výročia založenia ústavu betónového staviteľstva  slovenskej vysokej školy technickej v bratislave

História Katedry betónových konštrukcií a mostov Stavebnej fakulty STU v Bratislave sa začala písať v roku 1938. V školskom roku 1938/39 bolo na Slovenskej vysokej škole technickej (SVŠT) zriadené študijné oddelenie Inžinierskeho staviteľstva konštruktívneho a dopravného. Predchodcami katedry v jej súčasnej podobe boli tri ústavy: Ústav betónového staviteľstva, založený v roku 1940, ktorého prvým prednostom bol prof. K. Havelka, ďalej Ústav stavby mostov (1941) a Ústav železných konštrukcií (1941). V roku 1950 vznikla ich spojením Katedra stavebných konštrukcií. O rok neskôr sa od nej odčlenila Katedra oceľových mostov a konštrukcií a pôvodná katedra bola premenovaná na Katedru železobetónových konštrukcií. Prof. Karol Havelka sa prejavil ako významná tvorivá osobnosť a zakladateľ „betonárskej školy“ na Slovensku. Vývoj a smerovanie katedry výrazne ovplyvnil aj prof. Jozef Wünsch, ktorý v rokoch 1949 až 1956 pôsobil na SVŠT. V priebehu ďalších rokov sa jej názov ustálil na Katedru betónových konštrukcií a mostov.

predpätý betónový most lafranconicez dunaj v bratislave (1991) s rozpätiami 83+174+172+4x83 m (foto paulík)

Od prvých rokov svojej existencie prispeli Ústav i jeho nástupca - Katedra k zvýšeniu úrovne výučby betónových konštrukcií a mostov na Slovensku, k prehĺbeniu teórie navrhovania a experimentálneho overovania betónových konštrukcií.

prvá panelovábudova(1956) bola postavená v bratislave

V posledných rokoch sa pracovníci a doktorandi katedry okrem zabezpečovania predmetov betónových konštrukcií a mostov zaoberajú vedeckovýskumnou činnosťou v týchto oblastiach: spoľahlivosť betónových konštrukcií, predpätie výstužou bez súdržnosti, nové metódy navrhovania a zhotovovania betónových, predpätých a spriahnutých konštrukcií, využívanie nových materiálov (napr. vláknami vystužené polyméry - FRP, vysokohodnotný betón - VHB), technológií (napr. extradosové závesy, vodonepriepustné betónové konštrukcie - biele vane) a diagnostika a rekonštrukcie betónových konštrukcií.

zastrešenie zimného štadiónu v prešove (1962)

Členovia katedry majú veľmi dobré a úzke kontakty aj so stavebnou praxou, ktoré rozvíjajú aplikáciou výsledkov teoretického a experimentálneho výskumu. Experimentálny program prebieha od roku 1967 v Laboratóriu betónových konštrukcií na Trnávke. Katedra založila v roku 1994 tradíciu domácich odborných konferencií – Betonárske dni, ktoré sa konajú každý druhý rok. Jubilejný desiaty ročník sa uskutočnil v roku 2014 v Bratislave. V nepárnych rokoch organizuje semináre Sanácia betónových konštrukcií.

vodojem v trnave (1954) založený na betónovej škrupine

Viacerí pracovníci katedry v akademických funkciách prispeli svojimi skúsenosťami nielen k rozvoju katedry, ale aj fakulty a univerzity. Prof. K. Havelka, prof. J. Trokan a prof. I. Hudoba boli rektormi a prof. K. Havelka, prof. J. Trokan, prof. Ľ. Grenčík, prof. D. Majdúch a prof. Ľ. Fillo boli dekanmi Stavebnej fakulty. Dvaja členovia katedry - prof. D. Majdúch bola prof. V. Benko je predsedom Slovenskej komory stavebných inžinierov. Od roku 1991 (okrem rokov 2000 až 2002) vedie katedru prof. J. Bilčík. Galériu významných profesorov na katedre treba doplniť o prof. M. Balla, ktorý sa spolu s kolektívom zaslúžil o využívanie výpočtovej techniky na fakulte. Nemožno nespomenúť tiež prof. B. Búciho, ktorý bol posledným slovenským polyhistorom teórie a experimentu betónu. Aj vekom najmladší profesor na katedre J. Halvoník je mimoriadne aktívny a úspešný (predseda TK 5, člen medzinárodných normových komisií, projektant viacerých realizovaných mostov).

pamätník snp v banskej bystrici (1969)

 

prof. Ing. Juraj Bilčík, PhD., vedúci Katedry betónových konštrukcií a mostov SvF STU v Bratislave

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 150
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 001
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 410
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 124
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 719
  6. Plátené tašky a opakované použitie 2 559
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 414
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 135
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

30 rokov dm drogerie markt

Bezpečie začína pri hraniciach: dm a združenie ZA SEBA spájajú sily v boji proti násiliu.


INZERCIA 7 h

Významná časť územia je tvorená porastmi duba zimného kokošovského.


12 h

Nové číslo magazínu SME ženy je v predaji.


INZERCIA 23 h

Udržateľnosť nie je iba výstrelkom dnešnej doby.


INZERCIA 23 h
SkryťZatvoriť reklamu