INZERCIA

Akú farbu má mať banán, aby sa lepšie predával?

O ne/úspechu produktu rozhoduje zákazník. Poznať jeho preferencie a priniesť mu pozitívny zážitok je pre firmy otázkou prežitia.

Banány sú celosvetovo najpredávanejším ovocím, rovnako na Slovensku patria medzi najčastejšie kupované tovary. Ale vedeli ste, že tie s odtieňom Pantone 13-0858, čo je farba známa ako Vibrant Yellow sa predávajú menej ako banány s odtieňom Pantone 12-0752 Buttercup?

Z analýz vyplýva, že zákazníci si podvedome vyberajú vizuálne teplejšiu žltú farbu, teda na pohľad zrelšie a čerstvejšie kusy ovocia. A takto funguje prakticky každá oblasť biznisu: o úspechu alebo neúspechu konkrétneho produktu vždy v konečnom dôsledku rozhoduje zákazník. Úlohou firmy je vedieť, na základe čoho sa zákazník rozhoduje a podľa toho mu pripraviť služby a tovar na mieru. Cieľom úspešnej firmy by však pri dnešnej čoraz náročnejšej generácii zákazníkov mal byť nie tovar, či služba, ale – príjemný zákaznícky zážitok.
O tom, ako tento cieľ dosiahnuť, ako byť v oblasti Customer Experience výnimočný a o konkrétnych efektívnych nástrojoch sa dozviete na DATALAN IT FORUM 2016. Najväčšie stretnutie IT a biznis komunity už tento štvrtok, 26. mája, prinesie na 1 scéne 30 inšpiratívnych spíkrov a 7 hodín užitočných tipov, neoceniteľných skúseností a dobrých nápadov.

foto-1-490px-r457_res.jpg

Ako vyťažiť z dát maximum
Prieskum, realizovaný pri príprave konferencie, ukázal pár zaujímavých faktov: pre slovenskú biznis komunitu je úspešná transformácia na digitálnu spoločnosť dôležitá (70%), a okrem aktuálneho trendu internetu vecí, či praktickej otázky bezpečnosti citlivých informácií ich zaujíma téma ˏsmart dataʼ.

Získať veľké množstvo údajov je totiž ľahké, ťažšie je vydolovať z nich užitočné predikcie, identifikovať modely, trendy a najťažšie je premietnuť zistenia do rentabilného biznisu. „Analytika dát by nemala byť zameraná iba na interné procesy vo firme, na jej konci by mala byť lepšia služba alebo tovar, a výborný zážitok konečného zákazníka,“ hovorí Michal Klačan, technologický líder spoločnosti DATALAN, ktorá konferenciu organizuje. „Spoločne teda musíme pochopiť životy zákazníkov, vnímať zmeny prichádzajúce s novou mladou generáciou, a nájsť spôsob, ako ich osloviť, zaujať a uspokojiť ich čoraz vyššie nároky.“

foto-2-490px-r243_res.jpg

Práve použitie prediktívnej analytiky na lepšie spoznanie zákazníkov bude jednou z tém prvého bloku konferencie. Ak dokážete odhadnúť nákupné správanie, môžete upraviť predajné stratégie a efektívnejšie zacieliť reklamu. Inými slovami, viete presnejšie vyrobiť toľko, koľko sa predá, aby nezostávali na skladoch ležiaky a aby zákazníci na tovar nečakali.

Pozvánka do budúcnosti
Adaptácia na zmeny dnes už pre firmy nie je možnosť - je to podmienka prežitia. Hlavnými témami konferencie DATALAN IT FORUM 2016 sú preto okrem témy dát aj globálne výzvy digitálnej éry . Connection & Connectivity. Práve technológie sú však nielen výzvou, ale zároveň obrovskou príležitosťou, ktorej včasné využitie môže o prežití firmy rozhodnúť. Napríklad, koncom roka 2015 malo podľa štúdie Forrester už 42% svetovej populácie smartfón. Ten už nosíme neustále so sebou a rýchlo si zvykáme aj na iné, nositeľné technológie. Práve wearables sú spolu so smartfónmi ideálne pre jednoznačnú identifikáciu majiteľa a umožňujú vysoký stupeň customizácie ponuky. Odborník zo Samsungu vám na konferencii DATALAN IT FORUM 2016 predstaví niekoľko inšpirácií, ako prostredníctvom 3D okuliarov priniesť zákazníkom úplne iný zážitok. V budúcnosti už nebude nutné prešliapať kilometre nákupných plôch, obchodník vám napríklad ponúkne virtuálnu prechádzku po vašom byte aj s návrhmi nábytku a dekorácií. Priamo na konferencii si vyskúšate aj intuitívne appky, napr. si preveríte cenu vhodnej nehnuteľnosti, alebo overíte interakcie liekov, ktoré užívate. A môžete priamo vstúpiť do inteligentnej domácnosti: skúsite internet vecí, 3D technológie a virtuálnu realitu na vlastnej koži.

Zákazník na prvom mieste – platí to?
Podľa prieskumu spoločnosti Nielsen až 98% inovácií v rýchloobrátkovom tovare do jedného roka zanikne. Zaujala vás nová príchuť čokolády? Do roka už ju v regáloch nemusíte nájsť. O bytí a nebytí produktov rozhoduje zákazník a jeho skúsenosti. Často rozhodujú aj detaily a malé zmeny. Našťastie existujú technológie, ktoré uľahčia „načúvanie“ zákazníkom.

Zaujímavý príklad použil Martin Lindstrom, uznávaný marketingový expert a odborník na zákaznícke správanie. Zistenie, že dievčatá sú dnes schopné vstať skôr len preto, aby stihli ešte z kúpeľne poslať kamarátkam niekoľko selfie, využil v jednom z módnych obchodov. Za zrkadlami umiestnili kamery, ktoré nasnímali osobu skúšajúcu si šaty a umožnili okamžité zdieľanie s priateľmi. Tí následne hodnotili kvalitu výberu a pomáhali pri rozhodovaní. A tržby obchodu vzrástli niekoľkonásobne.
Podobné príklady však môžu byť realitou aj na Slovensku. Mária Virčíková a Tomáš Tiefenbach zo startupu Lurity vám na konferencii DATALAN IT FORUM 2016 predvedú, že súčasné technológie dokážu oveľa viac. Umelá inteligencia „za zrkadlom“, či presnejšie vo výklade, rozpoznáva biometrické údaje, napr. postavu, konfekčnú veľkosť aj vek okoloidúcich a odporučí im tovar na mieru. Technológia vie dokonca odhadnúť, či sa zákazníkom prezentovaný produkt páči.

foto-3-490px-r734_res.jpg

 

Miliardy v sieti
Chladnička vie, čo v nej chýba. Môže to nahlásiť na displeji alebo priamo do smartfónu majiteľa. Je na firmách ako využijú softvér a ekosystém API, či ponúknu nákupy v danej lokalite bez ohľadu na cenu, alebo či prelustrujú všetky aktuálne letáky obchodov dostupných pešo a používateľovi predostrú akciový tovar. Necitujeme zo sci-fi románu a ani nehovoríme o príliš vzdialenej budúcnosti. Spoločnosť Gartner tvrdí, že len v tom roku bude celosvetovo pripojených do siete 6,4 miliardy „vecí“, pričom ide o 30% nárast od roku 2015. V roku 2020 toto číslo dosiahne 20,8 miliárd, pričom z toho štvrť miliardy budú tvoriť automobily. 

Björn van den Berg predstaví na konferencii jednu z prvých lastovičiek. Tesla Model S je fascinujúci elektromobil s emóciou a príbehom. Elon Musk, podľa ktorého bola údajne vytvorená postava Tonyho Starka alias IronMana, sa aj vďaka svojej firme Tesla Motors stal technologickou celebritou. Elektromobily z tejto automobilky sú nielen šetrné k životnému prostrediu, či k ušiam posádky, ale pochváliť sa môžu aj futuristickým dizajnom a obdivuhodnými funkcionalitami, ako je samostatné parkovanie, či autopilot. A navyše sú neustále pripojené k internetu, čo je pre dnešnú online generáciu jednoducho „must have“.

foto-4490px-r283_res.jpg

Avšak aj nový typ zákazníka chce fungovať nielen moderne, ale aj efektívne a úsporne. Vďaka IoT nemusí robiť zásoby jedla a striehnuť na dátumy spotreby. IoT mu napovie, kedy treba ísť s vozidlom na technickú kontrolu, inteligentné domy mu zapnú kúrenie až vtedy, keď to bude efektívne. Ďalšie a ďalšie príklady, ale aj tipy, ako využiť IoT v našich podmienkach, sa dozviete už  26. mája na konferencii DATALAN IT FORUM 2016 v Bratislave.

Využite jedinečnú príležitosť a príďte sa na najväčšie stretnutie IT a biznis komunity inšpirovať aj vy. Účasť je bezplatná. Pre viac informácií o programe a registráciu kliknite na www.datalanitforum.sk

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2 milióny čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Najčítanejšie správy na SME


Najčítanejšie správy na SME


Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk

Nová iOS aplikácia SME.sk je rýchlejšia, prehľadnejšia a s množstvom vylepšení.

Tlačové správy

Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc

Využite voľno počas Veľkej noci a spoznávajte zaujímavé miesta po celom svete.

Tlačové správy

Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok

Prehľadnosť predajne či rýchlosť vybavenia nákupu sú pre zákazníka veľmi dôležité, najmä pri malých každodenných nákupoch.

Tlačové správy

Depresia. Kedy ju treba liečiť?

Prežívanie nepríjemných emócií poznáme všetci. Môžete však trpieť depresiou bez toho, aby ste si to uvedomili?