V priemere až 15 minút denne strávime okružnou jazdou po okolí, aby sme našli miesto na parkovanie.
Viete si predstaviť, že by vás na parkovacie miesto navigovali smart senzory, a naznačili, či budete parkovať pozdĺžne alebo kolmo na cestu? Inováciu v podobe samonabíjacích senzorov, ktoré dokážu znížiť premávku na cestách generovanú parkovaním o 43%, predstavila konferencia DATALAN IT FORUM. A okrem toho ďalšie desiatky netradičných nápadov, fungujúcich smart riešení a inovatívnych technológií. Najväčšie stretnutie IT a biznis komunity na Slovensku sa konalo 26. mája v Bratislave - na 1 scéne sa počas 7 hodín vystriedalo 30 expertov nielen zo Slovenska, ale aj Čiech, Maďarska, Holandska, či Nemecka.
Zákazníka nestačí lákať – je nutné ho spoznať
Technológie, ktoré dokážu firmy spojiť so zákazníkom a zvýšiť im tak šance na úspech v digitálnej ére, sú k dispozícii aj pre slovenské podmienky. No firmy ich stále nevedia naplno využívať. Ako na konferencii DATALAN IT FORUM prezradil renomovaný marketingový konzultant Marian Timoracký, 88 % firiem je síce presvedčených, že zákazníkom poskytuje tie najlepšie služby a zážitok, no len 8 %, zákazníkov s takýmto tvrdením súhlasí.
Zákazník je dnes už oveľa náročnejší. Informácie o produkte či službe chce dostať skôr, než ich reálne potrebuje. Čo je podstatné, aj keď sú digitálne kanály nastavené tak, že fungujú perfektne, firmy nesmú zabudnúť na to, že zákazník stále očakáva ľudský prístup a komfort, no zároveň aj vysokú bezpečnosť a dôveryhodnosť.
Návody na to, ako vyťažiť z dát maximum, prepájať ich či flexibilne reagovať na požiadavky trhu, a zákazníkovi poskytnúť výnimočný zážitok, spoznalo hostia konferencie na konkrétnych príkladoch z praxe - od interaktívnych výkladov, cez prepis hlasu, využitie okuliarov pre virtuálnu realitu, až po measurement webu a ďalšie inteligentné nástroje.
Ako vyvolať emócie
Ako by ste zareagovali, ak by ste prešli okolo výkladu, ktorý by vám okamžite ponúkol konfekciu vašej veľkosti, primeranú veku a počasiu, či dokonca vašej aktuálnej nálade? Vošli by ste do obchodu? Zrejme áno. „Prečo by sa ženám mali ukazovať mužské modely a mužom ženské, ak to ide aj inak?“ položil hosťom konferencie otázku slovenský odborník v oblasti AI, ktorý stojí za vývojom unikátnych inteligentných výkladov, schopných identifikovať zákazník aj jeho emócie.
Niektoré firmy už s emóciou zákazníka vedia úspešne pracovať. Napríklad ikona elektromobility Tesla. Tá bola hosťom konferencie k dispozícii počas celého dňa a jeden z nich si nový Model S odviezol na celý víkend. Tesla nielenže jazdí na elektrinu, ale ponúka aj atraktívne vymoženosti, ako napr. čoraz žiadanejšie neustále pripojenie k internetu. Viac o motorizme budúcnosti hosťom konferencie prezradil Stijn Otten, ktorý sa s nimi spojil priamo z európskej centrály spoločnosti Tesla Motors. Predpokladá napríklad, že do dvoch rokov už bude autopilot áut plne využiteľný na diaľniciach.
Ako potvrdzujú viaceré prieskumy, kvôli emóciám a ponuke šitej na mieru je až 45% zákazníkov dnes ochotných poskytnúť firmám a inštitúciám viac dát o sebe. Do prieskumu na tému aktuálnych technologických priorít a výziev sa zapojili aj účastníci konferencie DATALAN IT FORUM. Podľa 41% nich by k skvalitneniu zákazníckych služieb prispela hlavne reálna znalosť zákazníka a jeho potrieb a podľa viac ako tretiny aj schopnosť firiem rýchlo reagovať na požiadavky trhu. K tomu je potrebná aj kvalitná biznis analytika. Ako ju využíva napr. Železničná spoločnosť Slovensko spoznali hostia na konkrétnom príklade. Kým v 80-tych rokoch železnice netušili, kto a a kam cestuje, dnes už dokážu povedať, ako presne sa prejaví vypustenie jedinej zastávky rýchlika na jeho obsadenosti. Analyzuje sa vyše 300 miliónov záznamov, pričom odozvy sa pohybujú rádovo v sekundách, prípadne v desiatkach sekúnd.
Prečo je to stále o dátach?
Poznať zákazníka znamená na drobné rozmeniť dáta, vedieť ich spojiť a použiť. Realita ukazuje, že väčšina firiem s tým má problém. Práca s dátami však nie je iba o interných procesoch. Je aj o ich efektívnej prezentácii smerom navonok. Tu sa už dostávame ku komunikácii so zákazníkom, kde je potrebné zabezpečiť bezproblémové fungovanie nielen ponúkaného obsahu, ale aj užívateľského rozhrania. K slovu sa dostáva efektívny dizajn, bez ktorého nie je možné dosiahnuť kvalitnú user experience. Či totiž chceme alebo nie, až 90% informácií prichádza do mozgu z vizuálnych podnetov. Mária Bieliková zo Slovenskej Technickej univerzity v Bratislave predviedla riešenie, ktoré dokáže firmám zanalyzovať, kam naše oko pri pozeraní ponúk na webe smeruje a ako môže firma na zákazníka zacieliť čo najrýchlejšie a najefektívnejšie.
Zbieranie dát o zákazníkovi však neznamená, že ho má firma neustále obťažovať. „Prečo by ste napríklad pri uzavretí havarijného poistenia mali vyplniť 30-40 údajov, keď stačia dve fotky, jeden mobil a presne 2 minúty? spýtal sa prítomných odborník z DATALANu pri predstavovaní technológie, ktorá načíta údaje z odfoteného technického preukazu priamo do návrhu zmluvy. Milan Rusko zo Slovenskej akadémie vied zas ukázal, ako v praxi môže vyzerať automatické rozpoznávanie reči a jej prepis, ak povedzme, chceme danú poistnú udalosť nahlásiť z terénu a systém by to mal priamo spracovať. Dnes už takýto systém funguje. Hoci na začiatku bolo potrebné do systému nahrať tisíce hodín reči rôznych ľudí a následne gigabajty textu, aby si systém osvojil slovenčinu, dnes sa už používa na súdoch a prokuratúre.
Pozor, citlivé!
Zákazník je síce ochotný sa o dáta podeliť, no tie nesmú byť zneužité. Na konferencii sa hostia dozvedeli aj to, akým najčastejším hrozbám v oblasti bezpečnosti dát dnes firmy čelia a ako sa s nimi popasovať. Každá firma by mala mať svoje dáta kategorizované podľa ich citlivosti. Iný potenciál zneužitia má totiž adresa zákazníka, iný zas jeho číslo účtu. Je potrebné, aby ani firma nesprístupňovala údaje všetkým svojim zamestnancom, vytvorila pravidlá narábania s nimi a monitorovala proces. Len tak sa dá zabezpečiť, že sa nedostanú do nepovolaných rúk. Od roku 2018 nás pritom navyše čaká sprísnenie európskej legislatívy pri nakladaní s údajmi o zákazníkoch firiem.
Inšpirácia pre biznis, inovácie pre prax
Konferencia DATALAN IT FORUM každoročne prináša ten najlepší mix technologických trendov a fungujúcich príkladov z praxe. Na aktuálnom ročníku predstavila množstvo zaujímavých nápadov, moderné riešenia, využiteľné aj v slovenských podmienkach, exkluzívne demo ukážky technológií budúcnosti, ako aj inšpiratívne prípadové štúdie, a hostia si navyše mohli na vlastnej koži vyskúšať aj inteligentné sémantické vyhľadávanie či virtuálnu realitu.
Práve vďaka prístupu k najnovším technológiám a aktuálnemu a relevantnému obsahu a témam, ktoré sú v dnešnej digitálnej ére najväčšou výzvou, hodnotilo 89% účastníkov konferenciu pozitívne ako naozaj prínosnú pre prax a až 96% z nich na podujatie príde určite aj o rok.
Ak chcete vidieť, ako vyzerá stretnutie s inováciami, ktoré majú budúcnosť, pozrite si DATALAN IT FORUM 2016 v obrazoch.
Pre viac informácií o téme, programe a spíkroch kliknite na www.datalanitforum.sk