,,Záležitosť, ktorá by pacienta štandardne stála celý pracovný deň, vybaví i s návštevou špecialistu za hodinku-dve aj s cestou,“ prezrádza o telemedicíne všeobecná lekárka, internistka a klinická farmakologička Etela Janeková, ktorá sa poskytovaniu zdravotnej starostlivosti na diaľku venuje už päť rokov. Jej bežným pracovným nástrojom sú moderné komunikačné technológie. Najnovšie je odbornou garantkou telemedicínskej služby NN Rodinný lekár, ktorú spustila NN Životná poisťovňa a dôchodkové spoločnosti v apríli tohto roku.
Čo vás priviedlo k telemedicíne?
Medicína napreduje míľovými krokmi a je pretkaná možnosťami využívať nové technológie. Ja ich v práci, v kombinácii so štandardným prístupom k pacientovi, používam skutočne rada. Prinieslo mi to nové možnosti ako vyjsť v ústrety pacientom a súčasne zefektívniť svoju prácu.
O telemedicíne sa hovorí aj v súvislosti s reformou zdravotníctva. Čo si o tom myslíte?
Je to zmysluplná oblasť, ktorá šetrí čas a peniaze pacientov, lekárov aj poisťovní. Ľuďom umožní absolvovať mnohé vyšetrenia z domu, nemusia nikam cestovať. Napríklad asistenčná služba NN Rodinný lekár funguje nonstop, takže pacient nie je obmedzený žiadnymi ordinačnými hodinami, zavolá nám vtedy, keď potrebuje. Dokonca sa nám pacienti často ozývajú oveľa skôr, než by so svojím zdravotným problémom navštívili lekára, čo podporuje včasnú diagnostiku a efektívnu liečbu.
Na Slovensku podľa OECD pripadá na obyvateľa 11 návštev u lekára, priemer EÚ je zhruba 7. Dalo by sa toto číslo liečbou na diaľku znížiť?
Určite áno. Na základe skúseností z vlastnej praxe všeobecného lekára si dovolím povedať, že 30 percent pacientov, ktorí navštívia moju ordináciu, by som dokázala bez problémov vyšetriť cez telefón alebo video hovor. Reálnym dopadom využívania telemedicíny by bolo nielen menej ľudí v čakárňach, ale aj viac času, ktorý by jednotlivým pacientom mohli lekári venovať.
Dá sa pacient zodpovedne vyšetriť cez telefón?
Je množstvo diagnóz, ktoré sa dajú stanoviť aj na diaľku bez toho, aby som mala pacienta priamo v ambulancii. Napríklad pri kožných ochoreniach, akútnych ochoreniach horných dýchacích ciest či v úvode chrípky stačí štandardne telefonická diagnostika, celý rad ďalších problémov sa dá diagnostikovať, ak k zvuku pripojím obraz. Stačí, ak si pacient v počítači či na mobile zapne napríklad službu Skype a vyšetrenie hneď dostáva ďalší rozmer. Samozrejme, sú diagnózy, kde potrebujete mať pacienta pred sebou, vtedy telefonujúceho smerujem k jeho všeobecnému lekárovi alebo priamo na odborné vyšetrenie k špecialistovi.
K špecialistovi je ale potrebné odporúčanie, tzv. výmenný lístok. Dostane ho od vás?
Áno, pošleme mu ho emailom po vyšetrení. A ak má pacient záujem, vieme mu zabezpečiť aj objednanie u lekára v blízkosti jeho bydliska na konkrétny čas. Takto šetríme jeho čas dvakrát – prvý raz tým, že nemusí ísť k všeobecnému lekárovi, a druhýkrát tým, že u špecialistu nebude musieť čakať. Samozrejme, hovorím o vyšetreniach, ktoré je možné realizovať prostredníctvom telefónu. Suma sumárum, záležitosť, ktorá by pacienta stála celý pracovný deň, vybaví i s návštevou špecialistu za hodinku-dve aj s cestou.
Môžete na diaľku predpisovať lieky?
Toto, žiaľ, ešte nie je možné, nakoľko nie je ukončená elektronizácia zdravotníctva, ale v budúcnosti to bude reálne. Pacientovi však vieme s liekmi naozaj fundovane poradiť, počnúc odporučením vhodného voľnopredajného lieku, cez vyhľadanie lieku s menším doplatkom či nižším počtom nežiaducich účinkov. V praxi sa často stáva, že pacient si nezapamätá, čo mu lekár hovoril k dávkovaniu liekov a nemá sa s kým poradiť. Prípadne má lieky od troch rôznych lekárov a chce vedieť, či ich súčasné užívanie nemôže spôsobiť problémy.
Je možné konzultovať aj už stanovenú diagnózu a získať druhý lekársky názor?
Áno, robíme to pomerne často. Pokiaľ ide o zdravie, možno viac ako kdekoľvek inde platí - viac hláv, viac rozumu. Druhý názor môže potvrdiť správnosť diagnózy, doplniť možné riešenia, prípadne upozorniť na niečo, s čím možno prvý lekár nemá dostatočné skúsenosti a nemusí okamžite odhaliť, o čo ide. V konečnom dôsledku druhý lekársky názor šetrí peniaze, čas a môže dokonca zachrániť život. V niektorých krajinách sa už stal súčasťou štandardnej zdravotnej starostlivosti a preplácajú ho zdravotné poisťovne. Tak je to napríklad aj v Českej republike.
Čo hovoríte na dnešný trend samodiagnostiky na základe údajov z internetu?
Žiaľ, taká je doba. Jednoduchý prístup k informáciám spôsobuje, že ľudia namiesto toho, aby šli k lekárovi, trávia hodiny surfovaním po internete, kde sa to však okrem serióznych faktov hemží aj množstvom neúplných informácií, poloprávd a často aj vyslovených nezmyslov. Ak je aj informácia správna, pacient nemá vedomosti na jej správnu analýzu. Nesprávne vyhodnotenie či podcenenie informácií môže reálne ohroziť jeho život. Pri telemedicíne, akou je napríklad NN Rodinný lekár, sa týmto nemusíte zaoberať, jednoducho zavoláte lekárovi na telefóne a poradíte sa s ním.
Aké sú najčastejšie problémy, s ktorými sa na vás pacienti obracajú?
Väčšinou sú to úplné bežné veci ako prechladnutie, nevoľnosti, rôzne detské choroby. Ľudí tiež zaujímajú očkovania, prevencia, správna životospráva. Obracajú sa na nás aj s problémami, s ktorými sa hanbia ísť k svojmu lekárovi.
Riešili ste už aj nejaké život ohrozujúce situácie?
Áno, aj keď v takýchto prípadoch ľudia štandardne skôr volajú záchrannú službu. No stáva sa, že pacient napríklad zle vyhodnotí situáciu a myslí si, že sa nič vážne nedeje, pritom ide o minúty. Nedávno som riešila prípad, keď si pacient na základe informácií z internetu diagnostikoval bolesť chrbta, avšak v skutočnosti išlo o srdcovú príhodu, takže sme mu operatívne zavolali aj záchranku.
Koľko stojí takáto služba?
Štandardná cena služby Rodinný lekár je 147 eur ročne. Klienti NN Životnej poisťovne, ktorí uzatvoria životné poistenie či pripoistenie alebo tí, ktorí v NN Tatry - Sympatia uzatvoria zmluvu o doplnkovom dôchodkovom sporení, ju však získajú len za 1 euro mesačne, a to až pre štvorčlennú domácnosť. Bez ohľadu na cenu som presvedčená, že vedomie, že máte k dispozícii lekára, na ktorého sa môžete kedykoľvek obrátiť, je na nezaplatenie.