Vyspovedali sme MgArt. Elišku Hatinovú, učiteľku hudby na britskej medzinárodnej škole The British International School v Bratislave na tému hudby a jej pozitívnom vplyve na učenie.
„Výučba hudobnej výchovy alebo jednoducho hudby, rovnako ako tanca a drámy, je veľmi dôležitá pre dieťa v každom veku. Od detí ako samozrejmosť očakávame akademické výsledky a vzdelávanie v klasických predmetoch ako sú matematika, jazyk, prírodoveda, neskôr biológia, chémia atď."
„Niektoré krajiny na svete považujú za základnú gramotnosť aj hudbu. Považujú za samozrejmé, že ich dieťa sa v rannom veku učí hrať na 1-2 hudobné nástroje a učí sa čítať noty tak, ako sa naše deti učia čítať, písať a počítať.“
Je možné zlepšovať pamäť pomocou hudby?
„Všetci poznáme množstvo hier, ktoré podporujú zlepšovanie pamäť detí. Začína to asi už od pexesa. Samozrejme aj hudba napomáha deťom zlepšovať pamäť. To, čo sa hudbou do pamäte detí ukladá, je väčšinou prepojené sluchovo aj vizuálne, v tanci ešte podporené pohybom a v dráme dejom. Je dokázané, že deti si lepšie pamätajú hudbu, ak je prepojená emóciou, skrátka ak skladbu alebo hudobné predstavenie naplno prežijú ako pekný zážitok. Vtedy je aj pamäť naplno aktívna a dieťa je schopné zapamätať si najviac.“
Dokáže hudba zlepšiť schopnosť učenia sa u dieťaťa aj v rámci iných predmetov? Podľa vedcov hudba zlepšuje schopnosť učenia aj pamäť. Zaznamenali ste to u vašich študentov?
„Určite áno,“ odpovedá pani učiteľka Hatinová. „Ak má dieťa hudobné zážitky, na ktorých sa môže spolupodieľať, rozvíja sa kreatívne. Moja spolužiačka na JAMU napísala krásnu záverečnú prácu – ‚Tvorivé díte = štastné díte‘. Dieťa, ktoré si je vedomé, že jeho vlastným tvorením môže ovplyvňovať proces, v tomto prípade hudobný, si je viac vedomé celkového progresu. To ho napĺňa a robí šťastným. Šťastné dieťa je schopné robiť progres vo všetkom lepšie a rýchlejšie.“
Aká hudba je pre dieťa najideálnejšia?
„Od septembra 2016 budeme v Bratislave na Britskej medzinárodnej škole implementovať osnovy pre školy vytvorené profesionálnym tímom špecialistov - hudobníkov z Juilliard School v New Yorku. Táto univerzita bola mojím snom, keď som študovala na konzervatóriu a vysokej škole a som šťastná, že naša škola bude s Juilliard School spolupracovať. My, ako učitelia hudby budeme používať ich projekty, nahrávky, postupy, aktivity pre výučbu už malých detí až po maturantov použitím tej najkvalitnejšej hudby klasikov alebo tradičnej svetovej hudby z rôznych svetadielov. Musím povedať, že keď som na nedávnom školení majstrov z Juilliard School počúvala, ako dokážu deti priviezť k rôznym hudobným výsledkom, tak som znovu zatúžila byť dieťaťom.“
Je v poriadku počúvať hudbu aj pri učení alebo to záleží od typu človeka či typu hudby/hudobného štýlu?
„Pri niektorých činnostiach ako je šoférovanie, varenie, kreslenie atď. je určite možné hudbu počúvať, ale pri samotnom učení odporúčam študentom venovať sa len jednej činnosti.“
Koľko hudobnej výchovy je bežne vyučovanej na školách a nakoľko je zastúpená na vašej škole?
„Na slovenských školách je 45 minút výučby hudby na prvom stupni. Na Britskej medzinárodnej škole – The British International School majú deti vo veku 2-11 rokov hodinu hudby 60 minút týždenne, od 11-14 rokov 90 minút a od 14-18 rokov 4x60 minút týždenne. Tieto posledné štyri roky si hudbu volia ako jeden zo skúškových predmetov, v 16 rokoch robia IGCSE exam - Cambridge skúšku z hudby a v 18 rokoch IB diplom, čo je v podstate medzinárodne uznávaná maturita.“
Môže dieťaťu v mentálnom vývoji pomôcť aj verejné vystupovanie pred množstvom ľudí od útleho veku? (v rámci speváckych/zborových koncertov) Ako?
„Áno, jednoznačne. Deti majú z najrôznejších dôvodov rôzne sebavedomie, podmienené vrodeným predpokladom, výchovou atď. ... Vystupovanie detí na pódiu výrazne podporuje ich prirodzené sebavedomie. Môže to byť v zbore, ako sólový hráč, v zvončekovom súbore, či sláčikovom orchestri...“
Je jedno, v akom jazyku je hudobná výchova vyučovaná (v rámci spevu)? Učíte deti piesne v angličtine aj v slovenčine? Je medzitým rozdiel?
„Myslím si, že deti by sa mali vždy učiť piesne aj v materinskom jazyku, nech žijú kdekoľvek. Na druhom mieste potom v jazyku, v akom navštevujú školu. Ja učím deti na Britskej medzinárodnej škole, takže máme predovšetkým zdroje v angličtine. Piesne, noty a muzikály sú tu naozaj bohato zastúpene a máme z čoho čerpať. Keďže sme nielen britská, ale i medzinárodná škola, tak na Vianoce spievame koledy v niekoľkých jazykoch a napr. na oslavu lunárneho roka sa všetky deti nedávno naučili krásnu tradičnú kórejskú pieseň.!“
Dokáže hudba zlepšiť učenie cudzích jazykov?
„Vnímanie hudby aj učenie cudzích jazykov spolu súvisia. Pri oboch je totiž maximálne zapojený sluch. Takže je to vzájomné, hudba obohacuje učenie cudzích jazykov a učenie cudzích jazykov posilňuje možnosti vnímania hudby.“
Viac informácií o škole a jej spolupráci s Juilliard nájdete TU.
Eliška Hatinová
Vyštudovala hru na klavíri na Janáčkovej akadémii múzických umení v Brne. Už počas štúdia vyučovala hru na klavír na Konzervatóriu v Brne a v rôznych hudobných školách. Po absolvovaní JAMU viedla klávesovú katedru na Hudobnom gymnáziu v Brne. Ako klaviristka pravidelne spolupracovala na letných interpretačných kurzoch JAMU a venovala sa koncertnej činnosti vrámci Európy. Ročný pobyt vo Veľkej Británii ako klavirista a učiteľ klavíra jej umožnil nahliadnuť do iného spôsobu výuky hudby. Päť rokov sa venovala súkromnej výuke klavíra detí od 4 rokov experimentálnym spôsom. Od roku 2006 pôsobí na medzinárodnej anglickej škole, The British International School v Bratislave, kde učí hudbu deti od 5 – 18 rokov. Eliška Hatinová má štyri deti a žije v Stupave.