SME

Jaguar AWD pripravený na všetko

Automobily Jaguar s pohonom všetkých štyroch si zachovávajú DNA zadného pohonu, no majú vyššiu stabilitu v kritických situáciách.

Automobily Jaguar s pohonom všetkých štyroch si zachovávajú DNA zadného pohonu, no majú vyššiu trakciu a stabilitu v kritických situáciách.

Život kladie pod naše nohy, resp. pod kolesá našich áut rôzne situácie. Raz je to mokro (mokrá vozovka), inokedy sneh alebo poľadovica, potom zasa nevinne vyzerajúca zákruta, v ktorej sa zrazu objaví mláka, námraza alebo iné nebezpečenstvo. S tým všetkým si poradí inteligentný pohon všetkých štyroch kolies Jaguar, ktorý je dostupný pre všetky modely automobilky. V Coventry však dbajú na to, aby sa za bežných okolností aj vozidlá s pohonom AWD (All Wheel Drive) správali ako tradičný Jaguar a zachovali si všetky pozitíva pohonu zadných kolies. Aby vodič necítil vo volante nepriaznivé vplyvy pohonu, aby straty v hnacom reťazci boli čo najmenšie a tým pádom bola spotreba na čo najnižšej úrovni. Preto sa za bežných okolností prakticky všetka hnacia sila motora posiela na zadné kolesá. Predné vstupujú do hry až vtedy, keď je ich pomoc potrebná. Platí to aj pre najnovší prírastok v modelovom portfóliu automobilky a zároveň prvé SUV značky – pre Jaguar F-Pace, rovnako tak pre modely XE, XF a XJ.

smew4902-r212_res.jpg

smew4905-r111_res.jpg

Sofistikovaná elektronika

O prerozdelení krútiaceho momentu motora medzi jednotlivé nápravy – o tom kedy a aká časť hnacej sily sa má presunúť dopredu rozhoduje u všetkých modeloch jednotka IDD (Intelligent Driveline Dynamics), ktorú si Jaguar vyvinul a nakalibroval vo vlastnej réžii. Riadiaca jednotka neustále sleduje požiadavky vodiča (poloha plynového a brzdového pedála, zaťaženie motora, činnosť prevodovky, uhol natočenia volantu) a porovnáva ich so skutočnými jazdnými parametrami vozidla (uhlové zrýchlenie karosérie okolo zvislej osi, priečna a pozdĺžna akcelerácia). Okrem toho kontinuálne odhaduje úroveň priľnavosti medzi pneumatikami a povrchom vozovky a tiež to ako sa aktuálne dostupná priľnavosť využíva na styčných plochách jednotlivých kolies s vozovkou. Na základe týchto údajov rozdeľuje hnaciu silu medzi nápravy prediktívne. To znamená, že na situácie reaguje ešte skôr, než k nim dôjde – ešte predtým, než by zadné kolesá stratili trakciu alebo predtým, než by došlo k pretáčavému šmyku. IDD je zároveň prepojené s elektronickým stabilizačným systémom (DSC), systémom cieleného smerovania krútiaceho momentu (Torque Vectoring) a tiež so systémom Jaguar Drive Control. Pre model F-Type je pohon AWD doplnený o systém Adaptive Surface Response (ASR), ktorý je odvodený o systému Terrain Response sesterského Land Roveru. ASR identifikuje charakter povrchu a tomu prispôsobí riadenie motora a prevodovky, systému DSC a samozrejme aj pohonu AWD. Ďalším v rade asistentov je systém Low-Friction Launch, ktorý upokojuje reakcie motora na pohyby plynu, aby jazda v teréne bola plynulejšia. Jedinečnosťou F-Pace je akýsi off-roadový tempomat All Surface Progress Control (ASPC), ktorý riadením výkonu motora, činnosti prevodovky, systému AWD a bŕzd zabezpečuje jemný pohyb vozidla v náročnom teréne, pričom sa vodič môže naplno sústrediť iba na točenie volantom. Nemusí pridávať plyn ani brzdiť. Stačí, ak si nastaví rýchlosť (3,6 – 30 km/h), akým sa chce v náročnom teréne pohybovať. Všetko to dokazuje, že pohon AWD má pre Jaguar mimoriadny význam.

http://www.jaguar.sk/home

smew4906-r318_res.jpg

smew4909-r932_res.jpg

smew49010-r225_res.jpg

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 818
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 415
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 906
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 254
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 077
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 834
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 780
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vydajte do oblasti s rozprávkovým nádychom, kde sú príbehy vyryté do kameňa.


INZERCIA 2 h

Elektronický predpis liekov predstavuje významný krok v oblasti digitalizácie zdravotníctva.


INZERCIA 2 h

Pláže biele a jemné ako múka a miesta, kde sa mieša vôňa mora s arómou miestnych plodov.


INZERCIA 12 h
SkryťZatvoriť reklamu