Občania Košíc vnímajú spoločnosť KOSIT najmä cez optiku odvozu odpadu. Jej pracovníci sa starajú o čistejšie mesto, no málokomu napadne, že za každým krokom je premyslená stratégia a precízne riadenie. Jedna z najväčších spoločností v oblasti odpadového hospodárstva na Slovensku sa chystá na masívnu investíciu, a to vo výške 51 miliónov eur.
Veľké plány
„Investičný plán, ktorý sme pripravili do roku 2021, je výsledkom analýzy, ku ktorej došlo po výmene majoritného akcionára spoločnosti KOSIT. Investície rozdelíme do oblasti obnovy aj rozvoja,“ hovorí generálny riaditeľ Marián Christenko. Súčasný plán ráta s investíciami do celej oblasti pôsobenia spoločnosti a týka sa rekonštrukcie budov, strojov, dopravných prostriedkov i technológie. V pripravovanom investičnom balíku zohráva markantnú rolu oblasť energetiky, najmä zvyšovanie energetickej účinnosti zariadenia spaľovne komunálneho odpadu v Barci. Dnes sa prevádzka uskutočňuje na dvoch kotloch. Veľká časť vyrobenej energie sa premieňa na teplo dodávané domácnostiam v Košiciach i na výrobu elektrickej energie. KOSIT však vidí ďalší potenciál, ako teplo využiť inými spôsobmi, a aj preto je investičná politika spoločnosti postavená širokospektrálne. „Do roku 2021 chceme do spoločnosti investovať 51 miliónov eur. Samozrejme, investície treba zaplatiť. Primárnym cieľom každej spoločnosti je zisk, ktorý vieme použiť práve na spomínané investície. Ďalšie možnosti sú buď poskytnutie úveru, dotácie Európskej únie alebo navýšenie vlastného imania zo strany akcionárov. KOSIT dodáva služby Mestu Košice pri nezmenených podmienkach od roku 2010. Do ceny sme nepremietli každoročnú valorizáciu, ani výpadok, ktorý sme zaznamenali po požiari turbíny. A to vďaka dodatočným výnosom z predaja elektrickej energie a neustálemu procesu hľadania vlastných rezerv. Plánované investície sú predpokladom pre generovanie ďalších výnosov, aby bol KOSIT schopný absorbovať tlak na nárast nákladov aj v ďalších rokoch. Chceme hľadať ďalšie výnosy z rôznych príležitostí, aby sme túto stratu vykryli a ceny udržali,“ vysvetľuje praktický rozmer investície Marián Christenko.
Spaľovňa: Funguje nepretržite.
Živý organizmus
KOSIT patrí k najväčším spoločnostiam v oblasti odpadového hospodárstva na Slovensku. Jeho prevádzka má tri divízie, ktoré navzájom komunikujú ako spojené nádoby. Najviac na očiach je divízia služieb zameraná na zber a odvoz odpadu. Je to komerčný sektor a ide prevažne o prácu dispečerov, vodičov, závozníkov. Táto sekcia má na starosti aj zimnú a letnú údržbu v Košiciach. Patrí sem i vozový park. Tieto služby KOSIT vykonáva nielen pre Mesto Košice, ale ročne uspokojí aj zhruba 1 000 komerčných zákazníkov – od služieb pre veľké podniky z oblasti automobilového priemyslu až po bežných občanov, ktorí si objednávajú služby menšieho rozsahu. „Predchádzajúci akcionár investíciu do techniky opomínal, a tak priemerný vek vozidiel dosahoval 8 až 9 rokov. Košičania už majú šancu vidieť vynovenú flotilu, do ktorej nákupu sme za 15 mesiacov investovali 3,2 milióna eur. V týchto intenciách budeme pokračovať aj nasledujúce roky. Ďalšiu investíciu predstavuje nákup nového informačného systému, ktorý bude dopravu riadiť plne elektronicky na základe GPS módu. Od budúceho roku plánujeme zaviesť elektronický systém do všetkých druhov vozidiel. Vodič bude mať informácie potrebné na splnenie úlohy elektronicky spracované a zvýraznené na špeciálnom tablete, čím opäť ušetríme nejaký čas,“ vymenúva generálny riaditeľ. Druhá v poradí je divízia na spracovanie odpadov, ktorá je situovaná do areálu spaľovne v Barci. Investície tu smerujú najmä do technológie na úpravu odpadu. Najdôležitejšou súčasťou je linka na triedenie rôznych surovín, pričom ďalšou dôležitou časťou investície je nákup špeciálneho zariadenia slúžiaceho na drvenie nadrozmerného odpadu - najmä zo zberných dvorov. „Nevieme ho spáliť v takom stave, v akom ho prijmeme, keďže sa nezmestí do kotla. Preto je dôležité podrviť ho na zhruba 20-centimetrovú frakciu, zmiešať ho s komunálnym odpadom a následne spáliť,“ vysvetľuje zámer Marián Christenko. Pokiaľ je reč o zberných dvoroch, v júli pribudli k dovtedajším trom ďalšie dva – ako súčasť investičného plánu. Tretia sekcia je divízia výroby, teda spaľovňa. Ide o výrobné zariadenie, ktoré má hodnotu niekoľko desiatok miliónov eur a na to, aby spoľahlivo fungovalo dlhé roky, sú potrebné neustále investície do zlepšovania technologických prvkov i ďalšie náklady na údržbu zariadenia. Spaľovňa beží 24 hodín denne, o to viac sú náklady na jej prevádzku náročnejšie. Minulý rok poznamenal jej chod požiar turbíny a Marián Christenko dodáva: „Pre Mesto Košice nemal výpadok turbíny zásadný dopad z pohľadu bežnej prevádzky. KOSIT toto ťažké obdobie zvládol aj bez toho, aby žiadal svojich akcionárov, vrátane mesta, o akúkoľvek kompenzáciu alebo výpomoc a zvládol zhodnocovať odpad počas obdobia, kedy bola turbína rekonštruovaná. Som rád, že môžem oznámiť, že začiatkom augusta sme mohli spustiť kotol do opätovnej prevádzky. Turbína už v súčasnosti vyrába elektrickú energiu.“
Nová turbína: Začala fungovať pred týždňom a už vyrába elektrickú energiu.
Rozvoj má zmysel
Na Slovensku sú dve spaľovne – v Košiciach a v Bratislave. Odlišujú sa iba tým, že košická dodáva teplo. V novembri 2015 dokončil KOSIT projekt rekonštrukcie horúcovodu, ktorý za predchádzajúcich akcionárov narážal na rôzne úskalia a nedarilo sa ho dotiahnuť do konca. Prostredníctvom novej technológie dodáva teplo do mestskej časti Košice - Nad jazerom. Vďaka nemalej investícii došlo k výmene dodávky tepla cez starý parovod za modernú dodávku prostredníctvom horúcej vody. „Tým, že spaľujeme komunálny odpad, dochádza k uvoľneniu tepla, ktoré sa transformuje do výroby pary. Oba kotly majú mierne odlišnú technickú špecifikáciu. Novší vie vyrobiť paru pri vyššej teplote a vyššom tlaku. Čo sa týka zvyšovania energetickej účinnosti, spomínal som už turbínu. Jej špičkový výkon je 6,43 MW. Časť z pary odníma pre účely výroby elektrickej energie, ale ešte stále zostáva určité množstvo pary, ktoré technologicky nemáme zvládnuté tak, aby sme ho energeticky využili. Všetky úvahy týkajúce sa investičného plánu v oblasti rozvoja boli smerované k tomu, aby sme ju dokázali zužitkovať. Momentálne sa nám javí ako efektívne inštalovať dodatočnú turbínu, ktorá bude mať 1,5 až 2 MW a bude slúžiť na výrobu elektrickej energie pre našu vlastnú spotrebu,“ rozpráva o plánoch generálny riaditeľ Marián Christenko. V rámci problematiky využitia tepla je jednou z možností aj výstavba skleníkového hospodárstva a možnosť zbytkové teplo využívať na generovanie ďalších výnosov z pestovania zeleniny a jej následného predaja. Spaľovňa má budúcnosť aj z pohľadu úspor. Slovensko v blízkej budúcnosti čaká navyšovanie poplatkov, ktoré sú spojené so skládkovaním. Keď sa niekto pozerá na cenu, ktorú Mesto Košice platí za likvidáciu odpadu dnes, môže sa mu zdať vyššia oproti nákladom, ktoré znášajú iné mestá, ktoré nemajú možnosť využívať spaľovňu komunálneho odpadu. To sa však čoskoro zmení, a to plánovaným zvýšením poplatkov za ukladanie na skládku. Len keď sa pozrieme do Poľska, priemerný poplatok za uskladnenie odpadu na skládke je 94 eur, čo je v porovnaní s Mestom Košice výrazne viac. „Spoločnosť KOSIT je dnes moderná, dobre štruktúrovaná spoločnosť. Máme plne zvládnutú prevádzku naprieč všetkými tromi divíziami. Vo všetkých troch na určitý objem produkcie pripadá veľmi dobre postavený tím špičkových odborníkov v rôznych oblastiach. Je teda pre nás jednoduché poskytovať služby aj pre ďalších zákazníkov. Od apríla 2016 sme okrem Košíc partnerom aj pre ďalšie mesto, a to Moldavu nad Bodvou. Boli sme schopní konkurovať iným firmám v oblasti odpadového hospodárstva práve tým, že máme v Košiciach vybudovanú základňu a využívame náš vnútorný potenciál,“ konštatuje Marián Christenko. Ako sám vraví, pracovníci KOSITu vykonajú 150 000 manipulácií mesačne, pričom za ten čas zaznamenajú približne 80 reklamácií. Mnohé z nich spôsobujú občania, ktorí napríklad nerešpektujú kapacitu veľkorozmerného kontajnera, odpad doň vrstvia a nie je možné ho previezť v takom objeme. Spoločnosť sa snaží o intenzívnu komunikáciu s občanmi prostredníctvom bezplatného call centra. Podnety, ktoré sa sem dostanú, sa snažia odstrániť v priebehu 24 hodín a pre tento účel vytvorili takzvanú „lietačku“, akúsi smetiarsku pohotovosť. V uliciach tiež poteší niekoľko noviniek, medzi nimi špeciálne vozidlo na čistenie kontajnerov, ktoré by malo byť v nasadení intenzívne v letných mesiacoch.
Strategický plán: „Investície rozdelíme do oblasti obnovy aj rozvoja,“ hovorí generálny riaditeľ Marián Christenko (sprava), na snímke s prevádzkovým riaditeľom Jánom Kopernickým.