Spolupráca formou EPC projektov, respektíve „projektov s garantovanou úsporou“, je v súčasnosti veľmi zaujímavou alternatívou znižovania energetickej náročnosti objektov a zároveň možnosťou ich postupnej obnovy. Jeden takýto významný projekt zabezpečujeod roku 2012 pre Košický samosprávny kraj (KSK) spoločnosť Veolia Energia Komfort Košice, a.s. O rozhovor sme požiadali predsedu predstavenstva tejto spoločnosti Ing. Ľuboša Kertésza.
Projekty s garantovanou úsporou energií zabezpečujete pre KSK niekoľko rokov. Aké úspory pri vykurovaní zaznamenali školy a školské zariadenia zapojené do projektov? Sú aj iné výhody, ktoré tieto projekty prinášajú?
V zmluve sme sa zaviazali, že KSK ušetrí na vykurovaní objektov škôl a školských zariadení zapojených do projektu EPC až 19 % ročne v porovnaní s referenčným rokom. V roku 2013 sme garantovali úsporu 1 %, reálne sa nám podarilo ušetriť 4,2 %. V roku 2014 bola garantovaná úspora 9 %, skutočnosť bola 10,2 %. No a rok 2015, kde bol náš záväzok ušetriť 14 %, sme tiež mierne prekročili, výsledná hodnota bola 14,1 %. Vo finančnom vyjadrení KSK ušetrí viac ako 12 miliónov eur.
Zároveň odovzdáme KSK vynovený systém kúrenia a rozvodov tepla, ktorý bude naďalej generovať úsporu. Spoločne s KSK zvažujeme aj ďalšie možnosti úspor, ktoré náš projekt nezahŕňa, napríklad zapojenie sa do projektu ELENA, ktorý umožní realizovať výmenu okien, zateplenia budov, opravy striech. Toto sú ďalšie možnosti znižovania nákladov na energie.
Ako funguje vaša spolupráca s KSK a čo bol hlavný dôvod, že ste sa rozhodli ísť do tohto projektu?
V roku 2012 bol KSK zriaďovateľom 74 stredných škôl, dnes je ich po zlúčení 67. Spolu s pridruženými budovami šlo o 135 objektov, ktoré boli často z hľadiska zásobovania teplom vo veľmi zanedbanomstave, často na hraniciplnenia predpisov bezpečnosti prevádzky a požiarnej ochrany. Náklady na vykurovanie a údržbu a opravy každým rokom narastali. KSK preto potreboval profesionálneho partnera, ktorý budeschopný zabezpečiť energetickú efektívnosť vo všetkých školách a školských zariadeniach. S našou ponukou sme sa stali víťazom verejnej súťaže. S KSK máme podpísanú rámcovú zmluvu, kde sú podrobne uvedené všetky poskytované aktivitya garantované úspory energií. Zároveň máme s každou školou a školským zariadením podpísanú aj samostatnú individuálnu zmluvu.
Čo sa dialo na začiatku a ako prebieha spolupráca teraz?
V prípravnej fáze boli vykonané podrobné audity na všetkých školách, na základe ktorých sme pripravili návrhy konkrétnych opatrení a vypočítali úspory, ktorú tieto opatrenia prinesú. Všetky opatrenia sú aj súčasťou zmluvy, ktorá je platná od roku 2012. Prvý rok sme odstraňovali množstvo havarijných stavov a zároveň sme začali aj s plánovanými racionalizačnými opatreniami. Tento rok sme vo fáze postupného pripájania škôl na centrálny riadiaci dispečing,ktorý my voláme Hubgrade, s možnosťou ovládania kotolní a výmenníkových staníc na diaľku.
O aké opatrenia šlo? A čo je Hubgrade?
V týchto školách spravujeme energetický mix v objeme viac ako 50 000 MWh tepla. Objektysú vykurované rôznymi spôsobmi – zemným plynom, biomasou, elektrickou energiou alebo sú napojené na centralizované zásobovanie teplom. Išlo teda v prvom rade o výmenu starýchkotlov s nízkou účinnosťou spaľovania plynu, zmeny zapojenia kotlových okruhov a prípravy teplej úžitkovej vody, vyregulovanie vnútorných rozvodov teplaa inštaláciu alebo sfunkčnenieekvitermickej regulácie, vybavenieradiátorov termoregulačnýmiventilmi a hlavicami. Dnes máme nainštalovaných vyše 18 000 termoregulačnýchventilov, zrekonštruovali sme vyše 25 kotolní na zemný plyna preinvestovali sme viac ako 3 milióny eur s DPH.
No a Hubgrade je systém, ktorý sleduje prevádzkové parametre objektov a ich individuálne spotreby, vyhodnocuje efektívnosť a hospodárnosť budov, zároveň však navrhuje konkrétne technické opatrenia na dosahovanie čo najvyšších úspor energií. Navyše automaticky generuje požadované reporty pre nás a riaditeľov škôl. Postupne budeme na tento systém pripájať všetky školy a školské zariadenia a zároveň budeme ďalej inštalovať snímače interiérovýchteplôt so systémom ich kontinuálneho sledovania a vyhodnocovania.
Ako v praxi funguje samotná spolupráca s jednotlivými školami? Ako pristupujú zástupcovia škôl k týmto opatreniam?
Ako pri každom novom projekte, aj my sme sa na úvod stretávali s rozličnými reakciami. Niekde nás vítali s otvorenou náručou, inde trvalo dlhšie presvedčiť zástupcov škôl o výhodách tohto projektu. Každý by mal pochopiť, že úspory energií sú v súčasnej dobe globálneho otepľovania planéty vecou každého z nás. Všetci môžeme prispieť, chce to len zmenu nášho správania a možno aj zníženie našich nárokov. Veľkú pozornosť venujeme aj komunikácii a osvete medzi žiakmi a zamestnancami škôl, ako sa majú efektívne správať, ako vetrať a obsluhovať radiátory.
Foto VUC: Judita ČERMÁKOVÁ