INZERCIA

Willem van Waesberghe: HEINEKEN je moja rodina

O kvalite práce každého človeka rozhoduje vášeň, s akou ju robí.

O kvalite práce každého človeka rozhoduje vášeň, s akou ju robí. Hovorí hlavný sládok spoločnosti HEINEKEN Holanďan Willem van Waesberghe, pre ktorého je práca v jednom z najväčších svetových pivovarov vášňou už 21 rokov.

K umeniu varenia piva a remeslu sládka ho priviedol otec. Holanďan Willem van Waesberghe pôsobí v spoločnosti HEINEKEN už 21 rokov, posledné roky na pozícii hlavného sládka piva Heineken. Nedávno navštívil Bratislavu, aby ako predseda poroty spolurozhodoval o víťazovi Národného Finále barmanskej súťaže Heineken Star Serve. V rozhovore prezradil, prečo je šťastný v spoločnosti, ktorá vyrába pivo obľúbené na celom svete.

V jednom z vašich nedávnych rozhovorov ste označili Gerarda Heinekena za priekopníka v pivovarníctve vďaka jeho vášni pre varenie piva. Dnes si pivo vychutnávajú milióny ľudí v 192 krajinách sveta. Je to, podľa vás, najväčší úspech v histórii piva?

Myslím, že má k tomu blízko. Keď Gerard Heineken začal s pivom, tak pripravil 2 000 hektolitrov. Pár rokov po založení pivovaru vyhralo jeho pivo zlatú medailu na prestížnej súťaži v Paríži a od tej chvíle sa začalo jeho zlatému moku nesmierne dariť. V roku 1873 dal pivu svoje meno - Heineken Lager a do dnes je stále vlajkovou loďou našej spoločnosti. Vyrástli sme z 2 000 na vyše 200 miliónov hektolitrov. Základom našej spoločnosti je kvalita, to ako dobré pivo varíme a či ho udržiavame rovnako chutné.

Zmenila sa za tie desaťročia receptúra?

Záleží na tom, ako sa na to pozeráte, čo je vlastne tým receptom. Chuť ostáva stále tá istá ,  ale časy a technológie sa zmenili. Keď sa zmenia drevené nádoby najprv na oceľové a potom na nádoby z nehrdzavejúcej ocele, či už veľké alebo malé, tak sa zmení aj proces výroby. Musíte ho adaptovať tak, aby ste dosiahli rovnakú chuť. Takže, ak hovoríme o receptúre v širšom zmysle slova – teda o prísadách a procese výroby, tak je rovnaká, no museli sa zmeniť detaily. Každý rok, keď máte nový slad, musíte tomu prispôsobiť spracovanie. Takže sa nedá povedať, že receptúra je doslova nemenná, ale každý raz, keď vyrobíme pivo, tak sa uisťujeme, že chutí rovnako ako to predtým.

490x327-b-r649_res.jpg

A ako dosahujete to, aby bolo pivo rovnaké v každej krajine?

Tréningom ľudí, ktorí ho pripravujú. Je dôležité mať dobrých ľudí. Potrebujete tiež istý druh zariadení, špeciálne pre Heineken sú to horizontálne tanky na fermentáciu. Musíte tiež kontrolovať či sa pripravuje podľa receptu, ale vždy musíte skontrolovať výsledný produkt, teda pivo. Každý jeden hlavný sládok v krajine kde sa vyrába pivo Heineken musí každý mesiac poslať do centrály vzorku piva, ktorú potom analyzujeme, ochutnáme a vyslovíme verdikt. Ak veci nejdú správnym smerom, tak prídeme, aby sme pomohli.

A o koľkých vzorkách sa vlastne bavíme?

Máme 66 pivovarov produkujúcich pivo Heineken. Musia posielať vzorky každý mesiac. Vždy im pošleme e-mail o tom, z ktorého dňa majú vzorku poslať, takže si nemôžu vybrať. Snažíme sa, aby chuť bola všade rovnaká a myslím, že sa nám to darí.

Môžete vysvetliť v čom spočíva vaša práca hlavného sládka pivovaru?

Je to viacero rôznych zodpovedností, sú však veľmi podobne ako aj u ostatných hlavných sládkov v našich pivovaroch po celom svete. Ja som hlavný sládok spoločnosti HEINEKEN, čo znamená, že dávam pozor – aj z komerčného hľadiska – či sa zhodujeme v tom, čo hovoríme a čo vyrábame. Mám mnoho kolegov, ktorí mi s týmto pomáhajú, je to tímová práca. Konkrétnou náplňou práce je kontrola výroby, pokyny, tréningy a tak podobne. Tiež vediem aj pivovarnícky cech, v ktorom trénujeme sládkov.

Koľko z pivovarov spoločnosti HEINEKEN vo svete ste zatiaľ navštívili?

Možno jednu tretinu. Ak dobre vyučíte svojich ľudí, potom ich nemusíte sami chodiť kontrolovať. Keď systém funguje a vidíme, že všetko ide ako má, tak vieme, že máme dobrých, vyškolených ľudí, ktorí vedia robiť svoju prácu. 

Musí to byť celkom náročné cítiť zodpovednosť za množstvo piva, ktoré sa predáva po celom svete. Čo pre vás v tomto najväčšou výzvou?

Pre mňa je najväčšou výzvou udržať ľudí zapálených pre to, čo robíme v našej spoločnosti a uistiť sa, že sú pre svoju prácu zanietení. Nemôžem hovoriť za všetkých, ale myslím si, že keď pracujete v HEINEKEN-e, tak každý deň, keď prídete do firmy, vidíte niečo, kvôli čomu ju máte radi. Pre mňa to je niečo, čo nazývam “zelená krv” alebo vášeň pre pivo a kvalitu.

490x327-d-r807_res.jpg

Dnes je termín “craft beer” spojený s rozmachom rôznych malých pivovarov a značiek. Ale objavil sa tiež trend domáceho varenia piva či špecializovaných obchodov s chmeľom. Ako to vidíte vy?

Myslím si, že je to fantastické. Čím viac konzumentov pochopí, čo je vlastne pivovarníctvo, tým viac budú rešpektované skvelé pivá po celom svete. Ako sládok veľkého pivovaru potrebujete robiť úplne rovnaké rozhodnutia ako sládok v malom pivovare. Hlavný sládok sa potrebuje rozhodnúť, ako pozmeniť procesy s každou novou úrodou sladu a chmeľu, aby vytvoril rovnaké pivo. A niekto v pivovare so sto hektolitrami piva potrebuje urobiť to isté. A to je to remeslo. Myslím si, že remeslo je to, čo spája mnohých ľudí, lebo robia niečo, čo počítače nedokážu. Tá skutočná vec na remesle je vášeň pre to, čo robíte a nezáleží na tom či ste sládok alebo finančník.  

Čo je, podľa vás, zaujímavé a jedinečné na pivovaroch spoločnosti HEINEKEN?

V rôznych pivovaroch HEINEKEN môžete vidieť, že sú rovnaké, nie v zmysle vybavenia, ale v zmysle nazerania na svet. Veľmi silným špecifikom týkajúcim sa výroby piva Heineken sú horizontálne fermentačné tanky. Je to najväčšie špecifikum spoločnosti týkajúce sa piva. Je to preto, lebo našou zásadnou prísadou piva sú Heineken kvasnice typu A, takzvaný A-Yeast, ktoré vytvárajú ovocnú arómu piva s banánovými tónmi. Ak chcete dosiahnuť takúto chuť, tak ich musíte fermentovať pri nízkom tlaku a menšej výške. Menšia výška v horizontálnom tanku spôsobuje, že v tanku nie je vysoký tlak a kvasnice sú tým pádom šťastné. A to je to, čo chceme dosiahnuť – šťastné kvasnice J.

Ako by ste charakterizovali chuť piva Heineken?

Heineken má jemne horkú, vyváženú chuť s charakteristickou arómou s ovocnými tónmi, ale stále má aj originálne telo. Možno nie tak hutné ako slovenské pivá, ale jeho chuťové vlastnosti sú vyvážené.  Vďaka tomu je Heineken osviežujúcim pivom, ktoré sa ľahko pije. Zaujímavosťou je, že napriek svojim osobitostiam je receptúra a spôsob prípravy piva Heineken založená na rovnakom spôsobe varenia aké poznáme pri pive plzenského typu.

Čo značku Heineken odlišuje od tých ostatných? Čo je tajomstvom úspechu značky?

Zelená fľaša, hviezda, „smejúce sa - e“ v logu sú vecou dizajnu. A čo sa týka piva, tak pre mňa je jedinečné vďaka osviežujúcemu charakteru a vyváženej chuti s ovocnými tónmi.  

490x327-r655_res.jpg

Je táto špecifická chuť holandskou záležitosťou? Pochádza z tamojšej tradície?

Nemyslím si, že chuť Heinekenu je typickou holandskou záležitosťou. Heineken je populárny na celom svete. Vyrástli sme veľmi rýchlo vďaka našej kvalite ešte počas druhej svetovej vojny. Potom pán Heineken zaviedol princípy marketingu a uvedomil si dôležitosť dizajnu v predaji, a odvtedy sme exponenciálne rástli. Kvalita a chuť Heinekenu boli stále najdôležitejšie. Heineken je populárny v mnohých krajinách, preto si nemyslím, že je to typická holandská chuť. Horkosť je chuť, na ktorú si musíte zvyknúť. Je to ako štipľavé jedlo. To vidíte v Česku a na Slovensku, že ľudia sú zvyknutí na horké pivá, ale tie sa nepijú vždy ľahko. Pivo Heineken je z pohľadu chutí odlišné, no patrí medzi najkvalitnejšie produkty vo svojom segmente.

Raz ste spomenuli, že Heineken je vďaka svojej ľahkej a vyváženej chuti vhodným nápojom k sushi a sashimi. Aká je vaša najobľúbenejšia kombinácia jedla s pivom Heineken?

Pre mňa je to práve sushi. Heineken sám o sebe je veľmi vyvážené pivo, rovnako ako japonské jedlá, a preto sa dajú pekne kombinovať v rôznych chutiach. Hlavne s morskou riasou nori. Tiež sa ľahko pije s pikantným jedlám. Ak máte veľmi korenisté jedlo, tak je lepšie ak si vezmete pivo, ktoré je vyvážené, čisté a osviežujúce. Takže toto sú momenty, kedy veľmi rád pijem Heineken.

Vystúpili ste v celosvetovej reklamnej kampani Heinekenu  „There is more behind the star“ s Beniciom del Torom. Aká bola spolupráca s touto hollywoodskou hviezdou?

Bola to zábava. Bol to len jeden deň, keď sme točili štyri malé reklamy. Benicio bol veľmi profesionálny a je naozaj milý. Pomôže vám, dá vám nejaké tipy, nechá vás niečo zopakovať. Bolo to zábavné. Keď sme nakrúcali, tak prvé dva zábery išli podľa scenára, potom sme improvizovali. Vlastne väčšina záberov bola improvizácia.  

Pracujete pre HEINEKEN už viac ako 21 rokov. Ako sa vám podarilo zostať tak dlho?

V jednej spoločnosti ostanete, ak vás to tam baví. Mňa to baví a dostávam pocit odmenenia a tiež pocit, že robím dobré veci pre spoločnosť. To je dôvod, prečo ostávate. Ak ste sládkom, musíte ukázať svoju vášeň. Vášeň pre kvalitu, vášeň pre pivo a musíte sa tešiť z toho, čo robíte. Ja mám silný vzťah k pivu a značke. Popri tom, keď ste hlavným sládkom, tak je potrebná snaha viac sa vzdelávať, získavať skúsenosti byť schopný meniť sa. Svet sa mení nepretržite takže ak chcete odovzdávať niečo konzistentné, tak sa musíte tiež zmeniť.

Keď sa vás v minulosti pýtali na vyjadrenie toho, čo pre vás znamená HEINEKEN jedným slovom, povedali ste ‚rodina‘. Prečo?

Je to rodinná firma. V tejto spoločnosti cítite vášeň pre kvalitu. Mám pocit, že som súčasťou firmy majúcej isté hodnoty, ktoré rešpektujem. Má pekný produkt, pre ktorý som veľmi zapálený a to je pre mňa niečo, čo je podobné rodine. Znamená to tiež, že firma má trochu ďalekosiahlejší pohľad do budúcnosti než firmy zložené z akcionárov. Takže táto ďaleká vízia, vášeň, ale tiež rodiny Carvalhovcov a Heinekenovcov, ktorých môžete vidieť a stretnúť, pre to všetko je pre mňa HEINEKEN „rodina“.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,2 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Najčítanejšie správy na SME

Najčítanejšie správy na SME

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska

Ruské poklady sa dostali do hľadáčika cestovateľov nielen kvôli majstrovstvám.

Tlačové správy

Špeciálna príloha: Krížovky na leto

Prílohu pre všetkých, čo radi lúštia, nájdete už v piatok 20. júla v denníku SME.

Tlačové správy

Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia

Z autocentier AAA AUTO si zákazníci za prvých šesť mesiacov odviezli 41 000 vozidiel.

Tlačové správy

Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí

Dovolenka vo Vysokých Tatrách a v Liptove bude toto leto opäť výhodnejšia.