KLUB pre BRATISLAVU podporuje čo najskoršiu realizáciu jednotnej parkovacej politiky, ktorú Bratislava jednoznačne potrebuje. Upozorňuje však na niektoré nezodpovedané otázky, ktoré môžu brániť jej bezproblémovému zavedeniu v praxi.
V súčasnosti sa finalizuje dlho pripravovaný materiál na zavedenie jednotnej parkovacej politky v hlavnom meste. Cieľom je zaviesť kvalitný parkovací systém, ktorý bude zrozumiteľný a efektívne nastavený pre Bratislavčanov, ako aj návštevníkov hlavného mesta. Mal by mať jednotné parametre a pravidlá, súčasne ale musí obsahovať aj priestor na riešenie špecifík jednotlivých mestských častí.
„Práve tu vidím nedostatky. Návrh VZN o parkovaní rieši jednotnosť v parkovacej politike. Ak však pán primátor hovorí o decentralizácii, k VZN by mal byť pripojený aj návrh dodatku Štatútu. Ak prijmeme len VZN bez štatútu, mestské časti nebudú môcť robiť nič. A parkovacia politika zostane pravdepodobne len na papieri. Okrem nastavenia jednotných princípov totiž musí prísť k realizácii parkovacej politiky, a v nej zohrávajú významnú úlohu práve mestské časti,“ hovorí Vladimír Bajan, starosta Petržalky a člen KLUBU pre BRATISLAVU.
Na mestských častiach zostávajú dôležité úlohy ako zabezpečenie analýzy statickej dopravy, dopravné značenia, kontaktné miesta, správa parkomatov, ako aj kontrola parkovania. Na to však nemajú splnomocnenie a ani financie, pričom väčšina nákladov bude práve na pleciach mestských častí. Doteraz nie je jasné, ako sa financie dostanú mestským častiam na plnenie povinností spojených s parkovacou politikou, ak bude výnosy za parkovné vyberať mesto.
„Z uvedených dôvodov sme pána primátora na ostatnom zasadnutí Mestskej rady zaviazali, aby VZN o parkovaní predložil spolu so štatútom. Zároveň sme ho požiadali, aby parkovaciu politiku prerokoval aj s verejnosoťu. Už teraz nám obyvatelia mesta kladú otázky, na ktoré nevieme odpovedať, pretože odpovede nenachádzame v predkladaných materiáloch,“ hovorí Martin Borguľa, predseda KLUBU pre BRATISLAVU.
KLUB pre BRATISLAVU vidí ďalšie nedostatky v materiáli o parkovacej politike, ako napríklad absencia jednotného vizuálu parkovacej karty, nereálnosť zavedenia virtuálnej karty, nedoriešenie záležitosti s oslobodením od úhrady za parkovanie.
„Z uvedených dôvodov budeme žiadať, aby bol materiál o parkovacej politike zo zasadnutia novembrového zastupiteľstva stiahnutý. Nie je to preto, že parkovaciu politiku nechceme. Plne podporujeme zavedenie poriadku v parkovaní, len chceme, aby bola parkovacia politika lepšia, prehľadnejšia a efektívnejšia,“ povedal na záver Vladimír Bajan.