SME
Piatok, 2. jún, 2023 | Meniny má Xénia, Oxana

Vadí mi, že Prešovský kraj patrí medzi najzaostalejšie regióny!

Andrej GMITTER, nezávislý kandidát na predsedu Prešovského samosprávneho kraja.

NIE JE MI TO JEDNO, že Prešovský kraj dlhodobo patrí medzi najzaostalejší región!

Andrej GMITTER, nezávislý kandidát na predsedu Prešovského samosprávneho kraja

• otec 2 detí, športovec, včelár
• obchodný riaditeľ v súkromnej spoločnosti
• 9 rokov generálny riaditeľ Národného inšpektorátu práce
• 4 roky poslanec Mestského zastupiteľstva v Bardejove
• 21 rokov manažér hokejového klubu HC 46 Bardejov
• 8 rokov SZČO

Boli ste generálnym riaditeľom Národného inšpektorátu práce, poslancom Mestského zastupiteľstva v Bardejove, šéfom bardejovského hokeja aj predsedom dozornej rady a členom výkonného výboru Slovenského zväzu ľadového hokeja, skôr aj živnostníkom. To je ale už minulosť. Teraz kandidujete na prešovského župana ako nezávislý. Kedy a prečo ste sa takto rozhodli?

Rozhodnutie neprišlo zo dňa na deň. Impulz prišiel od mojich priateľov a známych. Aby som zvážil či by som nemal kandidovať na post župana v nadchádzajúcich voľbách, keďže ten súčasný je na pozícii župana už dlhých 16 rokov, teda odkedy vyššie územné celky vznikli. Že skúsenosti na to mám a z pozície župana by som určite dokázal prispieť k zlepšeniu životnej situácie ľudí v našom regióne. Samozrejme, zvažoval som či ísť do tohto boja alebo nie. Nebolo to jednoduché rozhodnutie, ale ako sa vraví, kto sa bojí, nech nechodí do lesa. Vidím totiž množstvo vecí, ktoré by sa dali robiť lepšie, transparentnejšie, efektívnejšie, modernejšie. Žijú tu predsa veľmi šikovní a pracovití ľudia a zaslúžia si, aby sa celkovo podmienky na východe zlepšili. Aby mohli žiť spokojný a dôstojný život aj tu, kde sa narodili a vyrastali. Chcem tu ostať žiť samozrejme aj ja.

Váš slogan aj billboardy hovoria, že vám to nie je jedno. Čo je to, čo vám nie je jedno?

Nie je mi jedno, že Prešovský kraj dlhodobo zaostáva za všetkými ostatnými krajmi. Nie sme predsa o nič horší ľudia ako tí v Košickom alebo Banskobystrickom kraji. Nie je mi jedno, že dlhodobo patríme na posledné priečky skoro vo všetkých dôležitých ekonomických ukazovateľoch. Máme najvyššiu nezamestnanosť, najnižšie priemerné platy, je tu najväčšia chudoba, najvyššia migrácia za prácou a ani s prílevom investícií to tiež nie je žiadna sláva. Ale to nie sú len čísla v tabuľkách. Nie je mi jedno, že pre nedostatok pracovných miesť či veľmi slabé platy musia ľudia z kraja odchádzať za prácou do iných regiónov, či do zahraničia. Nie je mi jedno, že rodičia žijú odlúčení od svojich detí, manželky vidia svojich mužov len občas. Nie je mi jedno, aká je u nás dostupnosť zdravotnej starostlivosti ako aj to, že mnohé obce nie sú dostatočne prepojené verejnou dopravou a vyľudňujú sa.


Ozývajú sa aj hlasy, že VÚC-ky sú zbytočné. Váš názor? Aká by podľa vás mala byť hlavná úloha župy?

Tiež sa často stretám s týmto názorom, ale nie je to pravda, ak by župa fungovala tak, ako má. Pravdupovediac ľuďom to, že si to myslia, ani nezazlievam. V tejto oblasti nejako zlyhala komunikácia. Nemyslím len v našom regióne, ale na celom Slovensku. VÚC-ky plnia veľa úloh, o ktorých ľudia ani netušia. Spravujú cesty, riešia stredné školstvo, starajú sa o kultúrne pamiatky, rozvoj turizmu a infraštruktúry, sociálne veci a veľmi významne ovplyvňujú dostupnosť či nedostupnosť zdravotnej starostlivosti. Župa by mala byť určitým medzičlánkom medzi vládou SR a občanmi. Úlohou župana je robiť možné aj nemožné, aby sa ľuďom v danom regióne žilo lepšie a ľahšie.

Ako je možné podľa Vás naštartovať ekonomický rozvoj v Prešovskom kraji?

Samozrejme potrebné sú kvalitné cesty, infraštruktúra, investori, nové pracovné miesta za adekvátne finančné ohodnotenie. To, o čom rozprávajú dlho už všetci, ale realita je akosi iná. Ja stále tvrdím, že automobilky k nám na východ určite v dohľadnej dobe nezavítajú a nevyzerá to ani na príchod nejakej veľkej nadnárodnej spoločnosti. O výstavbe diaľnice nehovoriac. Cesta k oživeniu kraja je podľa mňa v upriamení pozornosti na rozvoj cestovného ruchu. Robme to, čo vieme aj bez nadnárodných spoločností, nečakajme a nevyhovárajme sa stále na diaľnicu. Ako príklad zvyknem použiť mestá v susedných Čechách, napríklad Český Krumlov (14 000 obyvateľov), vodná nádrž Lipno, región Morava, Karlove Vary. Najnavštevovanejšie destinácie v Čechách. Ide diaľnica do Krumlova alebo na Lipno? Nejde. Udržateľný cestovný ruch je kľúč k úspechu. Spropagovanie Domaše, Vysokých Tatier, svetového kultúrneho dedičstva UNESCO, prírodného bohatstva, ktoré tu všetko v kraji máme ako na dlani, by určite prilákalo množstvo domácich, ale najmä zahraničných turistov. Vytvoria sa tak nové pracovné príležitosti, šancu dostanú malí a strední podnikatelia, ktorí tvoria chrbticu nášho hospodárstva. Máme predsa svetu, čo ponúknuť. Chcem, aby sa Prešovský kraj stal TOP miestom nielen v rámci Slovenska, ale aj Európy.

Je ťažké byť nezávislým kandidátom? Máte silnú politickú konkurenciu. Prečo by mali občania voliť práve Vás?

Nedostávam finančnú podporu od žiadnej politickej strany, za mojou kampaňou nie sú žiadne veľké marketingové agentúry. Nestoja za mnou žiadni oligarchovia či lobistické skupiny, kampaň si financujem sám. Považujem to za obrovskú výhodu. Síce moja kampaň je skromnejšia oproti politickým kandidátom, ale nemusím sa nikomu žiadnym spôsobom revanšovať a počúvať politický diktát zo straníckej centrály, či od politických mecenášov. Som teda v rozhodovaniach slobodný. To, čo poviem, platí a bude platiť aj v prípade úspechu či neúspechu. A táto nezávislosť mi za to stojí. Myslím si, že som jediným nezávislým kandidátom s dostatočnými dlhoročnými riadiacimi skúsenosťami, čo považujem za obrovskú devízu. Úrad PSK je totiž kolos ľudí a inštitúcií, ktoré je potrebné od prvého dňa po nástupe riadiť. Mám skúsenosti z riadenia štátnej inštitúcie s celoslovenskou pôsobnosťou, ktorá metodicky riadila, kontrolovala a usmerňovala činnosť 8 krajských úradov. Bol som poslancom mestského zastupiteľstva, teda poznám procesy v rámci fungovania samosprávy, resp. verejnej správy. Aj v športe som riadil tím ľudí, s jasným cieľom, dosahovať úspechy a prvé priečky. Nekandidujem za poslanca do VÚC, teda mám záujem len o 1 funkciu, ktorej sa chcem venovať naplno. Župan má byť v prvom rade podľa môjho názoru dobrý manažér. Nechcem bojovať ako niektorí kandidáti, kto s kým, proti komu, politické hašterenie už dnes asi ľudí nezaujíma, potrebné sú riešenia a výsledky. Chcem hľadať spôsoby ako zlepšiť životnú situáciu obyvateľov PSK a nie hľadať dôvody, ako a prečo sa to nedá.


Ako hodnotíte situáciu teraz, dá sa povedať tesne pred voľbami? Kto má šance uspieť?

Je zaujímavé v týchto dňoch sledovať dianie okolo župných volieb. Zaznievajú vyjadrenia predstaviteľov jednotlivých politických strán o tom, aké dôležité je ísť voliť. Oceňujem túto aktivitu, pretože každý má možnosť voliť a nenechať za seba rozhodnúť iných. Čím viac ľudí využije toto právo, tým lepšie. Vytvárajú sa však aj jednotlivé politické tábory, kto s kým, proti komu, spájanie sa rôznych strán. Len stále nerozumiem tomu, prečo tu vznikajú boje a nevraživosť. Každý prezentuje, že na prvom mieste je občan, ale príde mi to ako politická vojna a boj o moc, o miesta, o rozhodovanie, čo s verejnými financiami. Samozrejme veľkou zbraňou je marketing, všetko pekne zabalené a načasované, miestami mám pocit, že žijem v akejsi inej krajine. No v tomto politickom boji sa zabúda na problémy bežných, obyčajných ľudí. Kde je v tomto politickom divadle občan, človek, ľudská bytosť so svojimi starosťami a problémami? Jeho nezaujíma, kto, kde, aká strana, akí oligarchovia sa napoja na verejné zdroje, ako si podelia funkcie, kto, čo ovládne. Trápi ho rozbitá cesta, nízka mzda na výplatnej páske, nízky dôchodok, kedy k akému lekárovi sa má objednať, keď najbližší voľný termín je skoro o rok, čo bude jesť, ako sa postará o deti, o hendikepovaných príbuzných, kde pôjde cez víkend na výlet, proste bežné dennodenné veci.
Toto našim politikom nejako uniká, realita všedných dní. Tí, ktorí sú už často v Bratislave, asi vážne stratili kontakt s realitou na východe Slovenska. Viem veľmi dobre, o čom hovorím. Sám mám chorú mamu a sestru, ktorá trpí Downovým syndrómom. V mojom okolí sú vzdelaní ľudia, ktorí si nevedia dlhodobo nájsť prácu pri svojich deťoch, rodinách. Mnohí žijú ako sa vraví z ruky do úst, sú nútení pracovať na čierno, pretože nevedia nájsť východisko. Dovolím si tvrdiť, že život na východe je omnoho ťažší ako na západe Slovenska.
Verím, že šancu uspieť má predovšetkým nezávislý kandidát so skúsenosťami v riadení. Nezávislosť, nestrannosť vnímam ako obrovskú výhodu, nie je potrebné počúvať stranícke príkazy, obsadzovať miesta podľa straníckej príslušnosti, ale odbornosti, nie ste nikomu zaviazaný ani nikomu nič dlžný. Toto sú atribúty na pragmatické riadenie.

Zaznievajú hlasy, že tesne pred voľbami sa vzdáte kandidatúry v prospech iného kandidáta, je to pravda?

Nie je to pravda, v žiadnom prípade sa nevzdám. Neuplatia ma žiadnymi peniazmi, funkciami ani sľubmi. Budem bojovať do úplného konca. Nevzdám sa kandidatúry v prospech žiadnej politickej strany. Ak to politické strany myslia vážne so zmenou na poste župana, uvítam ich podporu, ale ako nezávislý kandidát.

Ako by ste zhodnotili svojich protikandidátov?

Ťažko sa mi hodnotia všetci. Väčšina z nich je pre mňa nepopísaný list papiera, o ktorých toho veľa neviem. Známa je mi práca súčasného župana ako aj práca p. Majerského, primátora Levoče, keďže je súčasne aj poslancom VÚC. Prešovský samosprávny kraj patrí bohužiaľ za tie roky spomedzi všetkých krajov na Slovensku na posledné priečky vo všetkých dôležitých sociálnoekonomických ukazovateľoch.

Objednávateľ: Andrej Gmitter, Pod Šibeňou horou 77, 085 01 Bardejov

Dodávateľ: Petit Press, a. s., divízia východ, o. z.. Letná 47, 040 01 Košice. IČO: 35790253

Tlačová správa je komerčným textom a nijako neprezentuje názor redakcie, ktorá sa s jej obsahom nestotožňuje. Za jej obsah a rešpektovanie zákonných noriem zodpovedá zadávateľ.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tesco v Levoči otvára jedinečnú predajňu
  2. Generácie Y a Z budú musieť dlhšie pracovať a viac sporiť
  3. Cítite sa unavení, bez nálady a vaše problémy sa nezlepšujú?
  4. Ako si správne vybrať sporiaci účet?
  5. Palubná jednotka Shell EETS otvára európske hranice
  6. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  7. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom
  8. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem
  1. Slováci milujú grilovanie s rodinou a priateľmi, ukázal prieskum
  2. Z vernostných kariet Terno a Kraj sa stávajú už aj platobné
  3. Čítanie vytvára pre vaše deti bezpečný prístav!
  4. dm sa zameriava na ženské zdravie
  5. Generácie Y a Z budú musieť dlhšie pracovať a viac sporiť
  6. Ako si správne vybrať sporiaci účet?
  7. HYPONÁJOM, odložte hypotéku a svoj nový byt splácajte už teraz
  8. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  1. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 14 537
  2. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 7 994
  3. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 6 726
  4. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 5 370
  5. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 4 907
  6. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 4 906
  7. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 3 719
  8. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori? 2 833
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pochutnávajú si na kuracom a bravčovom mäse, ale aj klobásach či slanine.


6 h

Spoločnosť TERNO real estate, ktorá prevádzkuje sieť potravín Terno a KRAJ, spúšťa nový projekt pre svojich zákazníkov.


7 h

UNICEF stojí pri všetkých láskavých rodičoch. V júni, ktorý je mesiacom rodičovstva, ponúka niekoľko inšpiratívnych tipov.


9 h
SkryťZatvoriť reklamu