Chladné ročné obdobie nám pripomínajú mrazivé dni a noci spolu s bohatou snehovou nádielkou. Preto je dobré mať na pamäti tipy a rady, ako bezpečne jazdiť aj v tomto ročnom období.
Jazda v zime sa vyznačuje zhoršenou akceleráciou vozidla, zníženou viditeľnosťou, zníženou priľnavosťou pneumatík auta na vozovke, dlhšou brzdnou dráhou a náchylnosťou na šmyk.
Základným pravidlom pre šoférovanie v zime je jazdiť pomalšie, opatrnejšie a byť obozretnejší. V prípade, že by sa vám ani toto neosvedčilo a predsa len sa stala škodová udalosť, je dobré mať okrem zákonnej poistky aj havarijné poistenie.
Nie je ľad ako ľad
Klzká cesta a námraza neodmysliteľne patria k šoférovaniu v zimnom období. Znepríjemňujú život nielen šoférom, ale aj chodcom. Nie všetky úseky ciest sú však rovnako zamrznuté.
Vozovka v meste je síce suchá, ale na ceste v lese môžete naraziť na snehové jazyky. Podobné šmykľavé prekvapenie vás môže zaskočiť aj na mostoch, kde cesta primrzne oveľa rýchlejšie ako na bežných pozemných komunikáciách.
Nebezpečné sú aj úseky ciest nachádzajúce sa medzi poliami. Záveje vznikajú na týchto miestach rýchlejšie a môžu vás nemilo prekvapiť. Nepodceňujte ani slnkom osvetlené a na prvý pohľad nezamrznuté asfaltky, ktoré sú lemované lesom či alejami. V tieňoch stromov totiž zostáva na cestách námraza.
Na vozovke vás však v zime neohrozuje iba poľadovica. Pod ťarchou snehu môžu na cestu alebo na vaše auto spadnúť konáre a dokonca aj celý strom. Stret s divou zverou na ceste tiež nie je výnimočnou situáciou. V zimných mesiacoch je zaznamenaný ich zvýšený výskyt. Predísť zrážke so zvieraťom je na zľadovatenom povrchu takmer nemožné.
Ako jazdiť v zime?
V zime trvá všetko dlhšie – ako človeku, tak aj autu. Avšak nehoda sa môže stať mihnutím oka. Preto je dobré sa tomuto „lenivému“ stavu prispôsobiť. Hovoríme o brzdnej dráhe a reakčnom čase. Na zamrznutom asfalte alebo zasneženej ceste je brzdná dráha auta oveľa dlhšia a reakcia vodiča často pomalšia.
Neponáhľajte sa. Jazdite s dostatočnou časovou rezervou, aby ste nemuseli v zhone zbytočne šliapať na plyn a udržujte si väčší odstup od vozidla pred vami. Obozretní by mali byť aj majitelia áut s pohonom 4x4, ktoré sa síce na šmykľavom povrchu rozbiehajú ľahko, ale brzdenie je rovnaké ako pri vozidlách iba s predným alebo zadným náhonom.
Rozdiel medzi vozidlami s pohonom predných, zadných a všetkých kolies platí len pri akcelerácii auta. Teda len v tom, ktorá náprava prenáša hnaciu silu motora. V okamihu brzdenia je úplne jedno, aký typ pohonu kolies máte. Pravdepodobnosť šmyku je rovnaká pri všetkých typoch vozidiel.
Dôležitá je tiež plynulá jazda, vyvarujte sa prudkému pridávaniu plynu alebo brzdeniu, so spojkou pracujte citlivo, netrhajte volantom a nemeňte prudko smer jazdy. V opačnom prípade vám hrozí strata trakcie a kontroly nad vozidlom.
Pri šoférovaní využívajte zotrvačnosť. Zároveň si však dávajte pozor na podraďovanie a brzdenie motorom. Riziko šmyku klesá pri jazde na nižších otáčkach a pri vyššom rýchlostnom stupni. Vyhnite sa však až príliš nízkym otáčkam, riskujete tak zastavenie motora a zablokovanie kolies. Auto sa tak môže dostať do šmyku.
Na zasnežených a zľadovatelých povrchoch ciest platí zásada pomalšej jazdy. Nejazdite však príliš pomaly, pretože v hlbšom snehu môže auto stratiť rýchlosť, čím sa zahrabete a zapadnete.
Na cestách sa držte vo vyjazdených koľajách, ktoré sú bezpečnejšie ako naviaty sneh na okrajoch vozovky. V prípade, že sa dostanete do šmyku v meste a smerujete k obrubníku, natočte kolesá týmto smerom. Pneumatiky čiastočne náraz stlmia, čím minimálne ochránite prednú nápravu auta. Zatiaľ sa u nás žiaľ nemôžeme spoľahnúť na revolučné valcové zvodidlá.
Autá s ABS zvládajú jazdu v zime o niečo lepšie. Kolesá sa nezablokujú, vozidlo tak môže využiť maximálne možné brzdenie a zároveň je možné naďalej určovať smer. Ak však potrebujete núdzovo zabrzdiť, zašliapnite spojku a poriadne šliapnite na brzdový pedál. Týmto spôsobom skrátite brzdnú dráhu a ABS už urobí zvyšok.
Ako reagovať v zákrutách?
Ak máte pred sebou úsek cesty so zákrutou, na ktorej je ľad alebo sneh, stlačte spojku a plynulo točte volantom. Za zákrutou spojku jemne povoľujte a pridávajte plyn. Toto pravidlo platí pre všetky automobily s manuálnou prevodovkou a spojkovým pedálom.
Zjednodušene napísané: do zákruty vojdite pomaly, v zákrute udržujte plynulú rýchlosť, aby si auto udržalo stabilitu a pri vychádzaní zrýchlite.
Ak sa vám predsa len stane, že stratíte nad autom kontrolu a dostanete tzv. nedotáčavý šmyk, uvoľnite pedál plynu a spojku nechajte stlačenú. V prípade potreby veľmi jemne stlačte brzdový pedál tak, aby sa vám nezablokovali kolesá.
Vozidlám s predným náhonom sa môže stať, že stratia stabilitu na zadných kolesách, dostanú tzv. pretáčavý šmyk. V takomto prípade je potrebné okamžite pridať plyn a v žiadnom prípade nesmiete brzdiť. Naopak, pri vozidlách so zadným náhonom treba plyn ubrať, aby ste predišli ešte väčšiemu vychýleniu zadnej časti auta.
Ako sa rozbiehať na snehu, či ľade?
Ako správne rozbehnúť auto vás naučia v autoškole. Čo vás však nemusia naučiť je rozbeh na klzkom povrchu. Čo teda robiť, aby ste predišli prešmykovaniu kolies pri rozbehu?
Akcelerujte (rozbiehajte sa) pokiaľ možno čo najplynulejšie, vyhýbajte sa rozjazdu pri vysokých otáčkach, inak sa vám na šmykľavej ceste začnú pretáčať kolesá a prípadne sa nepohnete. Vozidlá s predným náhonom kolies sa pri prekĺznutí môžu stať smerovo neovládateľné. Preklz pri zadnom náhone kolies môže spôsobiť vychýlenie zadnej časti auta do boku. Pre obnovenie trakcie je potrebné ubrať plyn.
V prípade, že sa rozbiehate do klzkého svahu, zaraďte vyšší prevodový stupeň ako ten, ktorý bežne používate pri rozbehu do suchého svahu. Ak na zamrznutom kopci musíte zastaviť, môže sa stať, že sa už nerozbehnete.
Preto pri jazde do kopca platí zásada “radšej pomaly, ale neprerušovane”. V každom prípade, nie je na škodu mať v kufri vrecko s posypovou soľou alebo pieskom, ktoré vám v podobnej situácii uľahčí rozbeh do kopca.
Naopak, pri jazde z klzkého svahu, sa odporúča zaradiť nižší prevodový stupeň, ako by ste použili pri suchom počasí. Takýmto spôsobom naplno využijete brzdný účinok motora a brzdový pedál použijete len ako pomocníka. Auto sa totiž správa stabilnejšie, ak sú kolesá v zábere.
Zima ponúka šoférom veľa nástrah, preto treba pamätať na to, že žiadne miesto v aute nie je 100% bezpečné. Zároveň je potrebné zvýšiť v týchto mesiacoch opatrnosť a predvídať možné rizikové úseky cest