INZERCIA

Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor

Ani tento rok nepriniesol zásadný posun v riešení závažných tém, ktoré trápia podnikateľov v slovenskom stavebníctve.

Podľa prezidenta Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) Pavla Kováčika na to dopláca štát, ako významný investor a v neposlednom rade aj celá ekonomika krajiny.

Nadchádzajúci rok bude pre stavebníctvo na Slovensku kľúčový. Na doriešenie čakajú výzvy v mnohých oblastiach. Ide o dlhodobú koncepciu dopravnej infraštruktúry, tému verejných súťaží či problematiku zamestnanosti.

„Sústredíme sa na to, aby sme boli konštruktívnym partnerom pre štátnu a verejnú správu. Ako hlas celého sektora sa odborne zapájame do prípravy nového stavebného zákona. Potrebujeme riešiť neúmerne dlhé a komplikované stavebné konania. Zároveň sa intenzívne venujeme verejnému obstarávaniu. Tu očakávame pilotné verejné súťaže, kde nerozhodne len kritérium najnižšej ceny, ale viacero kvalitatívnych parametrov. Taký je trend naprieč celou EÚ a je najvyšší čas sa pripojiť,“ vysvetľuje P. Kováčik zastupujúci iniciatívu Fórum stavebných investícií (FSI).

Rozdielne predstavy a nestabilita

Negatívny vývoj stavebníctve aktuálne vidíme hlavne v rámci inžinierskeho stavebníctva, ktoré zahŕňa napríklad výstavbu diaľnic či železníc. Takýto stav sa môže prejaviť v nižšej atraktivite krajiny pre investorov, v nižšom raste HDP a taktiež slabším vývojom ďalších ekonomických ukazovateľov. Výrazne slabšiu výkonnosť inžinierskeho stavebníctva má Slovensko prekvapivo aj pri porovnaní s Nemeckom či Rakúskom. Tieto krajiny pritom majú dopravnú infraštruktúru omnoho viac rozvinutú.

Navyše, predovšetkým vo vyspelých krajinách sú aktivity inžinierskeho stavebníctva na výrazne stabilnejšej úrovni a ďaleko menej podliehajú priepastným výkyvom. Ide o výsledok stabilného systému ich financovania ako aj dlhodobého plánovania a odbornej stability.

Naďalej platí, že Slovensko nemá záväzný plán výstavby dopravnej infraštruktúry. „Nielenže potrebujeme, aby vznikol, ale zároveň je nevyhnutné širokou politickou zhodou docieliť jeho dodržiavanie po výmene vlády či ministra. Dnes tomu tak nie je. V praxi cítime, ako sa neustále zmeny v projektoch negatívne podpisujú na meškaní výstavby – napríklad pri diaľniciach či rýchlostných cestách,“ uviedol P. Kováčik.

ZSPS zdôrazňuje, že už samotná investičná príprava projektov je náročný proces z hľadiska financií, času a odborných požiadaviek na ľudské zdroje. „Dodatočné úpravy v projektoch prameniace z chýbajúcej koncepcie či nedostatočne definovaných požiadaviek nás stoja nielen čas, ale aj finančné prostriedky, ktoré by sa dali využiť efektívnejšie,“ dodáva P. Kováčik.

Chýbajúce ľudské zdroje

V stavebníctve podľa štatistík z minulého roka pracuje zhruba 7 % zamestnancov celého hospodárstva. Nedostatočná odborná príprava, nezáujem mladých uchádzačov a nevyužitý potenciál na spoluprácu so zamestnávateľmi čoraz negatívnejšie ovplyvňujú celé odvetvie. Existuje výrazný nesúlad medzi ponúkanými a požadovanými zručnosťami pre trh práce.

„Ak bude vývoj naďalej takýto, na Slovensku síce bude záujem technologicky kvalitne stavať, no o pár rokov nebudeme mať s kým,“ myslí si P. Kováčik.

Staršia generácia stavebníkov postupne odchádza do dôchodku, no mladí pribúdajú iba veľmi pomaly. Pri robotníckych zamestnaniach je momentálne viac ako polovica zamestnancov starších ako 45 rokov. „Jednou z príčin nezáujmu o stavebníctvo je, že povesť stavebníctva poškodzovali rôzne nezmyselne nafúknuté či nesprávne interpretované kauzy, ktoré sa napokon ani nedoriešili, no trpká pachuť zostala,“ doplnil prezident ZSPS.

ZSPS sa v tomto smere usiluje najmä o budovanie pozitívneho imidžu stavebníctva. Výbornou príležitosťou sú ocenenia Stavba roka 2017, ktoré sú najvýznamnejšou súťažou slovenského stavebníctva a podporia kvalitné stavebné diela. Čoskoro budú známe nominácie pre nadchádzajúci 23. ročník súťaže.

O iniciatíve FSI:

Ako reakciu na nepriaznivý vývoj slovenského stavebníctva predstavil ZSPS v marci 2017 iniciatívu „Fórum stavebných investícií“ (FSI). Jedným z hlavných zámerov je apelovať na štát v súvislosti s chýbajúcim záväzným plánom výstavby diaľnic, rýchlostných ciest a ďalšej infraštruktúry, ale aj na zvýšenie kvality verejných obstarávaní. Len za takýchto okolností dokážu stavebné firmy efektívne plánovať a naplno využívať dostupné kapacity.

Cieľom expertov FSI je poskytovať odbornú pomoc a prispievať k tomu, aby sme realizovali verejné investície v stavebníctve na základe uvážených rozhodnutí s úžitkom pre celú spoločnosť.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,2 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Najčítanejšie správy na SME

Najčítanejšie správy na SME

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť

Jeden z importovaných sviatkov som si s vnúčatami natoľko obľúbil, že za ním už po tretí raz vycestujeme. Opät do Tatralandie.

Tlačové správy

Brieždenie pod lomenicou

Úspešný workshop ARCHTVOR má už druhý ročník za sebou.

Tlačové správy

Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?

Využite Kombiprodukt a získajte najvýhodnejší úrok na trhu