Návrh zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke z dielne Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorý vo svojom súčasnom znení navrhuje liberalizáciu siete staníc technickej kontroly (STK), je naďalej predmetom diskusie v rámci vládnej koalície a o jeho finálnej podobe sa rozhodne až v pléne.
Po rokovaní parlamentných výborov je zrejmé, že otázka zrušenia právomoci ministerstva regulovať sieť STK na Slovensku, je oveľa komplikovanejšia ako sa na prvý pohľad mohlo zdať a vládna väčšina v nej stále nemá jasno. Hoci nový cestný zákon ako celok prešiel cez všetky výbory a odobriť ho musí už len gestorský výbor (Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti), diskusia k nemu sa viedla v napätom duchu a bola poznačená nejednotnosťou ohľadom ministerstvom navrhovanej úplnej liberalizácie trhu STK.
Ako na rokovaní dnešného Výboru pre financie a rozpočet uviedol jeho predseda Ladislav Kamenický (SMER-SD), tak ako v prípade novely existujúceho zákona, ktorý bol predmetom rokovania koncom minulého roka, tak ani v prípade súčasného nového zákona nepanuje v koalícii zhoda ohľadom otázky liberalizácie STK. O finálnej podobe cestného zákona tak rozhodnú až poslanci na najbližšej schôdzi, ktorej začiatok je naplánovaný na 30.1.2018. Poslanci finančného výboru dnes v rámci rozpravy upozornili aj na dôležitosť zabezpečenia dostatočnej a efektívnej kontroly nad kvalitou služieb STK zo strany ministerstva, čo môže byť v prípade úplnej liberalizácie problém.
Paradoxne to bol práve finančný výbor, ktorý v minulom roku prostredníctvom pozmeňujúceho návrhu dvoch koaličných poslancov za SMER-SD a SNS navrhol zastaviť plánovanú liberalizáciu STK. Následne však ministerstvo návrh novely existujúceho zákona stiahlo a pokračovalo s novým zákonom, ktorý taktiež navrhuje liberalizáciu STK. V zásade sa tak len oddialilo jej spustenie o pár mesiacov.
Na negatívne dopady úplnej liberalizácie STK dlhodobo upozorňuje Národná asociácia STK. Podľa nej by nekontrolované a masívne rozširovanie siete STK výrazne komplikovalo dohľad nad správnosťou vykonaných kontrol a malo by značný negatívny vplyv na nehodovosť a zníženie bezpečnosti na cestách. Navyše kapacita staníc STK je dnes dostatočná. V súčasnosti je na Slovensku priemerná vyťaženosť staníc STK približne 50 %. Pri nadpolovičnom vyťažení stanice v danom okrese automaticky vzniká priestor pre ďalšiu STK, čím je zabezpečená dostatočná kapacita liniek STK pre vodičov. Na Slovensku je v súčasnej dobe v prevádzke 142 samostatných staníc STK a ich sieť sa oproti roku 2010 rozšírila o tretinu.