INZERCIA

Slovenské víno ponúkajú v michelinovských reštauráciách

Ochutnali sme hviezdne menu od francúzskeho šéfkuchára.

Produkty našich vinárstiev obstoja v ponuke vínnych kariet v krajine galského kohúta.

Ak niekedy budete prechádzať malebnými uličkami francúzskeho Štrasburgu, nahliadnite do najstaršej európskej vinotéky Au Millésime. Príjemne vás môže prekvapiť, že medzi úhľadne uloženými fľašami toho najkvalitnejšieho nápoja kráľov vycibrených značiek z Francúzska i ďalších vinárskych veľmocí nájdete aj víno zo slovenskej produkcie pod značkou Slovenské Vinice.

Viete tiež, čo spája Slovenské Vinice a prestížne francúzske reštaurácie? Ich klienti majú možnosť vychutnať si vína od tejto značky. Červené suché víno Dunaj, neskorý zber 2016, sa tak stalo súčasťou vínnej karty vychýrených marseillských reštaurácií L´ Epuisette a Alcyone ocenených jednou michelinovskou hviezdou.

Záujem neutícha

Keďže Dunaj Francúzom zachutil, reštaurácia Alcyone, ktorá je súčasťou luxusného päťhviezdičkového hotela, zaradila do menu Pinot Noir, výber z hrozna 2013. Víno Dunaj sa o čosi neskôr stalo súčasťou ponuky ďalšej uznávanej reštaurácie JY´S v alsaskom Colmare s dvomi „michelinkami“.

A vyzerá to tak, že tým záujem popredných reštaurácií v krajine galského kohúta o naše kvalitné vína nekončí. Interes o produkty Slovenských Viníc prejavila ďalšia kvalitná francúzska reštaurácia.

Výsadu degustovať kvalitné vína Slovenských Viníc nemajú len Francúzi. Na svoje si prišli aj chuťové poháriky Slovákov a to v Bratislave, Nitre a naposledy na Zemplínskej šírave pri Michalovciach a v kaštieli v Čereňanoch.

Prostredie štvorhviezdičkového hotela Glamour s unikátnou polohou na samom brehu „slovenského mora“ dávalo od začiatku tušiť, že je tým pravým miestom na vychutnanie si kvalitného slovenského vína.

V snúbení s francúzskou kuchyňou tak návštevníci tohto štvorhviezdičkového hotela zažili gastronomické hody. Degustáciu si nenechal ujsť ani jeden z významných hostí večera konzul z Honorárneho konzulátu Francúzska v Košiciach David Mortreux.

Francúzske menu, slovenské vína

Michelinský kuchár Lionel Levy prijal pozvanie od Slovenských Viníc, aby symbolicky prostredníctvom kulinárskeho zážitku aspoň na jeden večer prepojil dve krajiny v jednu.

Menu vyskladal Levy v spolupráci so šéfkuchárom hotela Glamour Erikom Šoltésom. Podávalo sa Fois gras „Hôtel Dieu“ Lionel Levy, farmárske kuracie prsia na víne so smrčkami a špargľou, slovenské a francúzske syry a dezert.

Kvalitnú ponuku jedla obohatili a popretkávali vyberané chute slovenských vín. Ku každému chodu sa podával iný druh.

Pre Levyho nebola príprava menu novinkou, keďže chuť slovenských vín dobre pozná, vedel, čo k nim bude pasovať. Prezradil, že rád kombinuje vína a špeciality z rôznych krajín. Dve slovenské vína – Slovenské Vinice Dunaj a Pinot Noir, ktoré v jeho domovskej reštaurácii ponúkajú, si pochvaľuje. V dobrom slova zmysle ho prekvapili.

Víno Dunaj odporúča podávať k mäsám s výraznou chuťou, akou je divina. Jemnejšie teľacie mäso a dezerty sa zase lepšie hodia k Pinot Noir.

Po víne tanec a milovanie

Šéfkuchár Levy opisuje, že jeho francúzski klienti zvyčajne na slovenské vína reagujú udivene, pretože ich nepoznajú a odrazu zisťujú, že majú veľmi príjemnú chuť. „Francúzi sú lokálpatrioti, preferujú francúzske víno a kuchyňu. O to pozitívnejšia je ich reakcia pri ochutnaní slovenských vín.“

Šéfkuchár-nešéfkuchár, Levy sa spolu s ostatnými usilovne zvŕtal v hotelovej kuchyni. Pod jeho rukami prešiel každý jeden tanier servírovaný hosťom.

Až potom sa zamiešal pomedzi nich a vyzvedal, ako súzvuk dvoch krajín zafungoval. „Francúzi si po dobrom a jedle ešte zvyknú zatancovať a potom sa pomilovať. Ale to už nechám na vás,“ podelil sa s hosťami hotela Glamour o poslednú cennú radu.

Slovensko rodisko kvality

Koncept značky Slovenské Vinice je na naše pomery unikátny, ktorý však majú roky rozbehnutý v známej vinohradníckej francúzskej oblasti Bordeaux. Systém je v podstate jednoduchý, ale efektívny.

Spoločnosť pod jednou značkou prináša odborníkmi vybrané vína od rôznych rodinných slovenských vinárov z viacerých vinohradníckych oblastí Slovenska.

„Pri zrode tejto značky sme si dali za cieľ objaviť skvelé slovenské vína, pretože sme presvedčení, že na Slovensku sú úžasní a talentovaní rodinní vinári a my na nich môžeme byť právom hrdí. Chceme takto slovenským i zahraničným spotrebiteľom povedať, že na Slovensku sa rodia úžasné vína,“ vysvetľuje Peter Havrilák, manažér značky.

Celý koncept je tak vybudovaný na malých rodinných vinárstvach, ktoré Slovenské Vinice neustále objavujú. Keďže produkujú vína v menších množstvách, sú o to vzácnejšie.

Rukopis tohto konceptu možno pripísať uznávanému someliérovi, francúzskemu rodákovi z Bordeaux Jean Danielovi Angibaudovi, ktorý predsedá degustačnej komisii Slovenských Viníc, zloženej zo špičkových odborníkov.

„Ukazuje sa, že aj toto je cesta. Mnohí vinári vyvíjajú obrovské kvantum energie na prácu s viničom, pôdou a vypracovaním vín. Neostáva im tak energia ani potrebný čas venovať sa prezentácii vín napriek tomu, že ich kvalita je často výnimočná. V tom nás predbehli tradičné vinárske krajiny. Preto sme radi, že pomáhame slovenským vinohradníkom a vinárom, aby sa čo najviac spotrebiteľov doma i v zahraničí mohlo dozvedieť, že naša krajina má vína, na ktoré môžeme byť hrdí,“ dopĺňa Havrilák.

V krajine galského kohúta ročne vyprodukujú približne 40 miliónov hektolitrov vína. Na Slovensku je to neporovnateľne menej – približne 350-tisíc hektolitrov. Preto jedinou cestou úspechu našich vín je prinášať vysokokvalitné vína.

Vďaka Slovákom objavujú zabudnutú odrodu

Angibaud konštatuje, že na svetovom trhu je obrovská konkurencia medzi vinárskymi veľmocami ako Čile, Španielsko, Argentína, Taliansko a samozrejme, Francúzsko. Preto má malá krajina ako Slovensko problém dostať sa na medzinárodný trh.

„Slovenské vína sú však veľmi dobré, na medzinárodných súťažiach sa často umiestňujú po francúzskych vínach na druhom mieste. Slováci vyrábajú výborné novošľachtence (napr Devín, Dunaj, Hron) a Francúzi sú zvedaví, ak ho môžu ochutnať,“ hovorí J. D. Angibaud.

A aké sú ich reakcie? „Často ani nevedia, kde je Slovensko. Takže potom sú prekvapení a hovoria ´vau´, pretože odrazu ochutnali niečo iné.“

Angibaud podotýka, že pri výbere degustačnej komisie sa dôraz kladie na kvalitu a nie kvantitu. Vína ako Dunaj či Devín prirovnáva someliér k vínam populárnym v 50. či 60. rokoch, ktoré už teraz ľahko na trhu nezoženiete. „Najbližšie majú k odrode tannat, čo je veľmi tmavé víno s príchuťou čokolády, kakaa, kofeínu. Vo Francúzsku je to viac-menej zabudnutá šľachtená odroda.“

V aktuálnom výbere máte možnosť vychutnať si vína zo štyroch vinohradníckych oblastí – z malokarpatskej, južnoslovenskej, stredoslovenskej a nitrianskej. Rodinu Slovenských Viníc onedlho rozšíria ďalší známi slovenskí vinári.

KATARÍNA GÉCZIOVÁ

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2 milióny čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Najčítanejšie správy na SME


Najčítanejšie správy na SME


Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike

Najobľúbenejšiu slovenskú bagetu, debrecínsku, vyrábajú na strednom Slovensku.

Tlačové správy

Bayer posilňuje svoju značku

Dynamické, otvorené, osobné...To sú aktuálne atribúty inovovaného loga spoločnosti Bayer.

Tlačové správy

Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka

Advokátska kancelária Ružička Csekes sa za viac ako 25 rokov vyprofilovala na jednu z najväčších kancelárií na Slovensku.

Tlačové správy

O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie

O2 tak tento rok nadväzuje na úspešné projekty z minulého roka a spája ich pod spoločnú platformu O2 Dobrá vec.