SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Firma Banik a syn sa snaží nechávať za sebou dobrú robotu

František Baník mladší: Mojou šéfovskou úlohou je robiť radosť zamestnancom.

František Baník mladší: Mojou šéfovskou úlohou je robiť radosť zamestnancom. To ma teší najviac. Spokojný zamestnanec rovná sa spokojný zákazník

Podnikatelia Baníkovci z Vranova nad Topľou sú súdržná a úspešná rodina. So svojimi vedomosťami a dlhoročnými praktickými skúsenosťami ako zabezpečiť teplo domova, sa radi podelia so zákazníkmi. Vyriešia kompletné technické zariadenie budovy, montáž vykonajú ich zamestnanci, záručný a pozáručný servis vykonáva ich vlastný servisný tím. Záleží im na tom, aby ich zamestnanci boli spokojní a motivovaní.

A čo je pre nich najdôležitejšie? Spokojný zákazník.

Vo fachu a po novom

História podnikateľských aktivít rodiny Baníkovcov z Vranova nad Topľou je dlhá už takmer štvrťstoročie. Má desiatky popísaných stránok a zopár medzníkov.

Prvú kapitolu začal písať otec rodiny František Baník starší (66) pred 24 rokmi. „Dlhé roky som pracoval ako energetik v textilnom podniku Slovenka. Po privatizácii podniku som dostal ponuku od nového majiteľa. Vzal som do prenájmu celú energetiku. Začal som podnikať ako fyzická osoba, prebral som vyše tridsať zamestnancov. V tom čase ešte neexistovali licencie, podnikalo sa na základe súhlasu ministerstva hospodárstva,“ spomína František Baník.

V energetike bol po všetkých smeroch „doma“. Absolvoval Energetický inštitút v Prahe. S obľubou však hovorí, že najmä pre to, že je „Baťov učeň“. „Prešiel som všetkými oblasťami: meraním, reguláciou, automatizáciou, úpravou vzduchu. Potom sa robí ľahšie, lebo poznám dopady vo všetkých oblastiach,“ vraví.

Začiatky boli ťažké

Podnikanie v zložitých a divokých časoch privatizácie komplikovali dlžoby za energie i meniace sa vlastnícke vzťahy. „Mal som myšlienky na úsporu energií, podarilo sa mi ich zrealizovať vďaka úverom. V roku 1996 som tri milióny korún investoval do kombinovanej výroby tepla a elektriny. Dnes sa o tom hovorí ako o progresívnej zelenej úspornej energii,“ zdôrazňuje.

V 97. prevzal pán Baník do prenájmu tepelné hospodárstvo vo vranovskej nemocnici, kde sa mu podarilo ročne znížiť náklady na teplo v hodnote jedného milióna vtedajších slovenských korún. Po jeho konsolidácii sa napokon oboch akvizícii vrátane Slovenky v roku 2007 vzdal.

Prvá eseročka

V roku 2000 založil František Baník st. prvú spoločnosť s ručením obmedzeným Energoservis FB. „Nevedel som so ziskom predať svoje know-how. Preto som založil eseročku s mojimi zamestnancami, ktorí poskytovali služby mne ako fyzickej osobe. Tak som pri kontrolách mohol preukazovať oprávnenosť nákladov,“ vysvetľuje.

Práve takáto forma umožňovala realizovať aj iné zákazky a poskytovať služby zákazníkom. Kus dobrej roboty odviedla eseročka Energoservis FB na kúpalisku v Trebišove, v hoteli Patriot vo Vranove či vo firme Detox v Rimavskej Sobote.

„Vyhrávali sme zákazky práve vďaka nášmu inovatívnemu prístupu k tepelnému hospodárstvu, čím sa podarilo ušetriť nemalé peniaze na nákladoch za energie,“ zdôrazňuje.

Prvá predajňa

V roku 2005 otvorili Baníkovci prvú maloobchodnú predajňu vo Vranove. „Začali sme sa orientovať na „malých“ koncových zákazníkov, teda na majiteľov rodinných domov. Išli sme do toho v duchu hesla: veľké stavby, veľké problémy, malé stavby, malé problémy,“ zdôrazňuje František Baník mladší (34), syn pána Františka. Predajňa bola jeho srdcovou záležitosťou.

Baníkovci boli vždy o krok vpredu pred konkurenciou. „Pustili sme sa do obnoviteľných zdrojov, ktoré boli v tom čase v plienkach. Napríklad slnečné kolektory, vetranie s rekuperáciou, čo je dnes štandardom,“ zdôrazňuje.

Orientácia na nového koncového zákazníka znamenala aj zmenu marketingu, nové logo, ktoré firma používa dodnes, novú webstránku.

„V začiatkoch sme ročne riešili 60 dopytov od zákazníkov. Vlani sme ich mali 500, aktuálne od začiatku tohto roka 310. Skutočných realizácií je približne tridsať percent,“ hovorí.

Úspech v tomto smere ide podľa Františka Baníka ml. na vrub komplexnosti. „Ponúkame celú škálu technológií od podlahového vykurovania, cez peletkové kotly, tepelné čerpadlá, slnečné kolektory, fotovoltiku až po najmodernejšie, ktoré budú nutnosťou, ako napríklad vetranie s rekuperáciou a podobne. V konkrétnej situácii odporučíme vždy to najlepšie a najefektívnejšie riešenie podľa finančných možností zákazníka. Nepotrebuje dve či tri firmy, všetko nájde u nás pod jednou strechou. Realizáciu stavby to podstatne zjednodušuje,“ zdôrazňuje.

Myslia na servis

Samozrejmosťou je vlastný servis. Funguje od roku 2013.

„Po roku voláme zákazníkovi, že mu napríklad treba vyčistiť kotol, po piatich rokoch kontrolujeme solárny systém. Zákazník na to nemusí myslieť. Tam, kde sme montovali my, ponúkame servisnú prehliadku s 50 percentnou zľavou. Pravidelné servisné prehliadky rozhodne netreba podceňovať,“ vysvetľuje pán Baník ml..

Firma má v súčasnosti v pravidelnom servise približne 400 zariadení.

Vo vlastnom a s novým názvom

Ukončenie podnikania v Slovenke a nemocnici znamenalo aj koniec pôsobenia v prenajatých priestoroch.

„Rozhodli sme sa vybudovať si vlastné priestory. Kúpili sme pozemok na Herlianskej ulici a v roku 2010 sme začali stavať. Konštrukciu budovy sme vyrobili takpovediac vlastnými rukami, všetko s kmeňovými zamestnancami. Vtedy sa začala kríza a nemali sme zákazky. Nechcel som chlapov poslať domov, prepustiť ich. Zamestnanci iných firiem boli v tom čase na ulici a naši chlapi robili nadčasy. Neraz museli zvládnuť aj úlohy mimo svojej profesie a poradiť si s novou prácou,“ hovorí František Baník st..

Prelom rokov 2010/11 patril dokončovacím prácam. „Na slávnostné otvorenie neostal čas. Museli sme sa presťahovať za mesiac, museli sme „zamakať“,“ hovorí František Baník ml..
Práve v tom istom roku ukončil doktorandské štúdium na vysokej škole a pustil sa s vervou do práce v rodinnej firme. „Bavila ma i baví, stále sa učím a snažím sa napredovať. Uvedomil som si, že firma má potenciál aj za hranicami okresu,“ vysvetľuje svoje rozhodnutie ostať a pomôcť rodičom.

Priznáva, že začiatkom roku 2012 bol iniciátorom zmeny názvu firmy na Banik a syn, s.r.o. „Takúto eseročku len tak ľahko a jednoducho nezahodíte. Je pre nás všetkých záväzkom,“ hovorí. Vtedy sa stal jej konateľom. „Odovzdal som mu stres,“ hovorí so smiechom otec. „Snažím sa nemiešať sa mu do práce a nespochybňujem jeho rozhodnutia,“ dodáva.

Ako jedna veľká rodina

Ruka v ruke s novým názvom išlo aj zvýšenie počtu zamestnancov, montérov. Aktuálne vo firme pracuje 19 pracovníkov.

„Nepodľahli sme móde v stavebníctve mať živnostníkov. Naši zamestnanci sú na trvalý pracovný pomer. Fluktuácia je u nás nízka, mnohí sú dlhoroční. Jeden zamestnanec u nás pracuje od začiatku, už 24 rokov. Pri okrúhlych jubileách oceňujeme zamestnancov diplomom s titulom „majster“ a vecným darom. Udržiavame dobrú tradíciu pochválenia a odmenenia zamestnanca. Aby sme sa všetci spolu cítili ako jedna veľká rodina,“ zdôrazňuje František Baník ml.

Zamestnanci sa stretávajú s majiteľmi firmy na spoločných grilovačkách, na bowlingu, pri športových aktivitách, oslavujú Mikuláša aj MDŽ.

Osvedčené zásady

Baníkovci v podnikaní dodržiavajú niekoľko zásad. „Nerobíme to, čo je nehospodárne a neekologické. Snažíme sa zákazníka presvedčiť, aby investoval do kvality stavby, čo znamená nižšie náklady na vykurovanie. Vždy hovoríme zákazníkovi pravdu, aké budú mesačné prevádzkové náklady. Nemôžeme si dovoliť klamať, dobehlo by nás to,“ hovorí František Baník ml.

Ďalšou zásadou je, aby bol každý zákazník spokojný. „Snažíme sa nechávať za sebou dobrú robotu,“ dodáva.

Úspech a záruka rastu je podľa mladého konateľa spokojný zamestnanec. „Našim zamestnancom sa aspoň raz v týždni snažíme na raňajšej porade zatlieskať a pochváliť ich. Za dobre odvedenú robotu, za prácu navyše. V tom tkvie úspech. Spočiatku si chlapi ťažko zvykali a boli trochu rozpačití, ale napokon sa skôr či neskôr naladili na pozitívnu vlnu. Spokojný zamestnanec = spokojný zákazník. Mojou šéfovskou úlohou je robiť radosť zamestnancom. To ma teší najviac,“ zdôrazňuje.

Jedinečná kalkulačka

Veľkým prínosom v podnikaní je inovácia online marketingu. Od vlaňajších Vianoc funguje na firemnej webovej stránke rýchle vypracovanie cenovej ponuky. „Sme jediní na Slovensku, ktorí ponúkajú online kalkulačku pre všetky technológie domu. V tomto smere sme jedineční. Ak má záujemca pôdorys stavby, do piatich minút si vie naceniť všetky technológie, ktoré ponúkame. Podstatne sa tak skráti čas vypracovania cenových ponúk, ktoré si neraz vyžadovali aj výjazd našich ľudí na miesto,“ hovorí František Baník ml.

Službu si zákazníci veľmi pochvaľujú. „Vedia vopred, do čoho idú, poznajú cenové relácie. Ponuky už len spresňujeme,“ dodáva. Kalkulačku využívajú aj mnohí projektanti.

https://www.banik.sk/online-kalkulacia-cien

Pobočky aj v iných mestách

Zámerom rodinnej firmy je otvárať pobočky po celom Slovensku. Prvou je pobočka v Prešove. Otvorili ju v roku 2015. Do roku 2020 je v pláne pobočka v Košiciach.

Pokrytie východu Slovenska je pre Baníkovcov prioritou. „V Prešove i v Košiciach realizujeme veľa stavieb. Zaujímavé sú pre nás okresy Vranov, Humenné, Trebišov, Michalovce, Snina, Stropkov, Bardejov či Sabinov. Snažíme sa nechodiť do Bratislavy. Tam je veľa roboty, ale chceme vyjsť v ústrety našim zamestnancom, aby nemuseli cestovať na týždňovky. Aby boli každý večer doma pri svojich rodinách,“ hovorí František Baník ml..

Podporujú miestne komunity

Úspešní podnikatelia sa so svojím úspechom radi podelia s miestnou komunitou. Podporujú regionálne športy. „Dlhoročne podporujeme športové aktivity, bežecké preteky pre deti, dva kluby otužilcov, cyklistické preteky Časovku do vrchu Banské - Mlačky,“ vyratúva mladý manažér.

Baníkovci podporujú cykloklub pri farnosti Fatimskej Panny Márie v miestnej časti Čemerné. Štedrí sú aj k bežeckej lige v Prešove. „Beháva jeden náš zamestnanec. Prispeli sme aj na benefičný koncert pre mentálne postihnutých. Toto by mal robiť každý podnikateľ: podporovať komunity tam, kde podniká. Keď tu zarobíme nejaké peniaze, mali by sme ich do regiónu vrátiť. Takto je to správne,“ zdôrazňuje František Baník ml..

https://www.banik.sk/

https://www.banik.sk/kontakt

https://www.facebook.com/banikasyn/

JANA OTRIOVÁ

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností

Tesco si plne uvedomuje svoju zodpovednosť pri zásobovaní obyvateľov Slovenska potravinami.

Tlačové správy

Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?

Netradične ho oslávili v BILLA.

Tlačové správy

Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant

Grant vo výške 30 000 eur môžu vybrané subjekty získať vďaka charitatívnemu behu No Finish Line