Rozhodli ste rozbehnúť svoje podnikanie na internete? Okrem podnikateľského plánu, financií, založenia firmy či živnosti a dodávateľov budete potrebovať aj vlastný eshop.
Eshop, ktorý bude používateľsky prívetivý, responzívny, GDPR friendly a ideálne aj v súlade s eCommerce trendmi. Začnime ale pekne po poriadku.
Ako si vytvoriť vlastný eshop?
Tvorba eshopu sa realizuje 2 spôsobmi:
buď využijete hotové e-shopové riešenia, ktoré ponúkajú vlastný eshop aj zdarma, resp. eshop na prenájom a internetový obchod alebo webstránku si vytvoríte sami, alebo si necháte vytvoriť eshop na mieru.
V dnešnej dobe vôbec nezáleží na tom, či máte skúsenosti s tvorbou eshopu, alebo ovládate prácu s grafickým programom. Existuje množstvo hotových e-shopových riešení, ktoré si dokážete upraviť podľa svojich predstáv.
Eshop na prenájom
Väčšina e-shopových riešení funguje intuitívne, obsah e-shopu si naplníte raz-dva a k dispozícii máte tiež hotové dizajnové šablóny. Na začiatok podnikania môžete skúsiť aj verziu zdarma, ktorá je síce limitovaná počtom produktov a funkcií, no spĺňa všetky základné predpoklady úspešného eshopu.
Výhodou prenájmu eshopu je tiež profesionálny support, pravidelné updaty či množstvo hotových modulov a doplnkových funkcií bez poplatkov navyše. Ceny za prenájom e-shopu sa pohybujú od 9 € za mesiac. Jednotlivé balíčky si môžete otestovať na 15 – 30 dní zdarma.

Tvorba eshopu na mieru
Ak si necháte vytvoriť vlastný eshop na mieru, počítajte s vyššou investíciou.
Finálnu cenu totiž tvorí nielen softvér (resp. CMS systém), na ktorom bude e-shop postavený, ale tiež tvorba a kódovanie grafiky, jednotlivé funkcie a ďalšie aktualizácie.
Aké sú aktuálne trendy v eCommerce?
Počet eshopov a ich obrat každý rok rastie. Podľa Heureka.sk stúpol obrat v slovenskej eCommerce v roku 2017 o 15 %, teda 937 miliónov € a podiel mobilných návštev bol 48 %. Česká eCommerce narástla podľa Heureka.cz o 18 % a útraty dosiahli 115 miliárd Kč, podiel mobilných návštev bol 40 %.
Z prieskumov tiež vyplýva, že až 9300 českých e-shopov a 2200 slovenských prevádzkuje pre podporu svojho predaja kamenné predajne. Stále sa nájdu zákazníci, ktorí preferujú osobný kontakt, potrebujú si produkt aj reálne vyskúšať (napr. fashion eshop alebo e-shop so športovými potrebami), vidieť alebo počuť porovnanie parametrov „naživo“.
Spísali sme pre vás ďalších 10 eCommerce trendov, vďaka ktorým má šancu na úspech aj váš e-shop.
- Rýchle načítanie webu. Popracujte na tom, aby sa váš web načítal do 2, maximálne 3 sekúnd. Od júla 2018 bude totiž rýchlosť načítania webu jedným z hodnotiacich faktorov v mobilnom vyhľadávaní.
- Venujte sa budovaniu svojho brandu. Kvalitná značka, s ktorou majú ľudia pozitívne skúsenosti, je oveľa dôveryhodnejšia ako veľký eshop. Vaši spokojní zákazníci sú tým najefektívnejším predajným kanálom, tak ich rozmaznávajte najlepšie ako viete. 100 % zákaznícky servis, zákaznícke referencie, hviezdičkové hodnotenia produktov, to všetko sa počíta.
- Tvorte video obsah. Okrem populárnych stories, live streamov sa zamerajte aj na tvorbu video návodov a prezentácií svojich produktov. Nezabudnite svoje videá optimalizovať.
- Bezproblémová a rýchla platba + doprava = úsmev na tvári spokojného zákazníka. Nájdite si spoľahlivých logistických partnerov, ktorí budú s vašimi balíčkami zaobchádzať ako v bavlnke. Dajte svojim zákazníkom na výber z viacerých platobných či dopravných možností.
- Optimalizujte obrázky na svojom webe. V marci 2018 pridal Google nadpisy do vyhľadávania obrázkov pre mobilné telefóny. Ak ste im doteraz nevenovali pozornosť, je načase začať s ich optimalizáciou naplno.
- Nepredávajte, ale rozprávajte príbehy. Storytelling nepatrí len na blog, do videa či na sociálne siete. Ale aj do popisu vašich produktov. Vy predsa nepredávate obyčajnú kozmetiku či oblečenie, predávate riešenie problematickej pleti, resp. možnosť zvýrazniť prirodzenú krásu vašich zákazníkov.
- Sledujte a vyhodnocujte. Bez pravidelných analýz sa nezaobídete. Prepojte svoj e-shop minimálne s Google nástrojmi, ktoré sú zdarma – Search Console, Google Analytics a nadstavbou E-Commerce.
- Personalizujte. A to nielen v e-mailoch.
- Získavajte nových zákazníkov. Nájdite si predajné kanály, ktoré vám fungujú najlepšie. Môžu to byť produktové porovnávače, PPC reklama, spolupráca s blogermi a influencermi alebo priamo články na vašom blogu.
- Hodnotný obsah nad zlato. Obsah, ktorý vašim potenciálnym zákazníkom ponúka riešenie problému, je z dlhodobého hľadiska oveľa prínosnejší ako platená reklama. Nezabudnite každý svoj obsah optimalizovať na konkrétne kľúčové slová.
Ďalšie zaujímavé trendy z oblasti eCommerce nájdete na blogu Mindshare.sk.
Je dôležité uvedomiť si, že tvorba eshopu si vyžaduje precíznejšiu prípravu, ideálne testovanie viacerých možností. Spíšte si preto svoju predstavu, požadované funkcie a výberové kritériá, aby ste sa vedeli lepšie rozhodnúť, ktorou cestou sa vydáte.
Držíme vám palce.