SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Papierové výrobky budú drahšie

Výrobky ako toaletný papier, hygienické vreckovky či servítky patria k neodmysliteľným pomocníkom v každej domácnosti.

Hoci ich ceny veľakrát nepatria v nákupných zoznamoch k najzásadnejším položkám, po novom si môžu z rodinných rozpočtov ukrojiť viac. Odborníci totiž varujú, že sa treba pripraviť na zdražovanie papierenských výrobkov. Čo je za tým?

Najskôr trochu štatistiky, o ktorej sa príliš nehovorí. Priemerný Slovák spotrebuje ročne približne 77 roliek toaletného papiera a 36 balení hygienických vreckoviek.* Ďalšie papierové položky v nákupnom zozname predstavujú napríklad kozmetické a hygienické potreby, kancelársky papier, poznámkové bloky či noviny a časopisy, ktoré napriek vzrastajúcej miere digitalizácie ešte nepovedali posledné slovo. Sčítané a podčiarknuté – na konci mesiaca sú papierové produkty nie práve zanedbateľnou položkou v domácom rozpočte.

Rastú ceny základného materiálu

Všetky spomínané výrobky spája jeden spoločný menovateľ – základná celulóza, ktorá je ich hlavnou výrobnou zložkou. Cena tejto komodity v posledných rokoch vzrástla, čo sa zľahka premietlo aj do cien koncových produktov. Cenová explózia počas ostatných 18 mesiacov, rovnako ako všeobecný vývoj na trhu však naznačuje, že zdražovanie sa ešte neskončilo a je dobré pripraviť sa naň.

Trhoví analytici sa zhodujú, že za rapídnym nárastom cien papiera, celulózy a buničiny stoja predovšetkým makroekonomické ukazovatele a vývoj na globálnej úrovni. Na ceny tejto komodity pritom vplýva celý rad vonkajších faktorov. Zásadným je napríklad neustále rastúci dopyt krajín s vysokou populáciou, ako napríklad Čína. Ružové vyhliadky neprináša ani silnejúci globálny tlak na obmedzovanie ťažby dreva zo strany ochranárskych združení.

Ako teda prakticky vyzerá trh s celulózovými výrobkami? Trochu svetla do problému vnáša pohľad na súčasné dianie na druhej strane Atlantiku. Ceny rástli kontinuálne od začiatku minulého roka – celkovo už o viac ako 30 % a juhoamerickí producenti základnej výrobnej zložky v posledných týždňoch oznámili ďalšie dramatické zvyšovanie cien v priemere o 10 %, a to s platnosťou od druhej polovice tohto roka.

Západ už zdraženie pocítil

Západná Európa zažila zdraženie o 10 - 15 % v úvode tohto roka, no vývoj na svetovom trhu predznamenáva, že to ešte nie je koniec. Napríklad v Nemecku už jeho dôsledky stihli pocítiť aj spotrebitelia – najväčšie maloobchodné siete upravili cenovky výrobkov z celulózy v priemere o 10 až 12 % smerom nahor. Podobne sú na tom aj ďalšie krajiny v čele s Francúzskom a Veľkou Britániou.

V dôsledku negatívnych predpovedí sa zvýšil dopyt po celulóze. Okamžitým odberom suroviny na výrobu koncových produktov ich výrobcovia reagujú na avizované správy o budúcom zdražení. Logika tohto konania je priehľadná a stojí za ňou zreteľná snaha pokryť čo najväčšie množstvo zásob. Avšak neočakáva sa, že dopyt v blízkej budúcnosti klesne. Zákazníci by sa mali preto pripraviť na to, že za papierenské potreby v obchodoch už čoskoro zaplatia viac.

Ďalším odvetvím, v ktorom sa môžu dôsledky nepriaznivého vývoja na trhu s papierom prejaviť, sú tlačené médiá. Rapídne zdraženie novín a časopisov sa ale podľa analytikov v blízkej dobe neočakáva. Predpokladaným dôsledkom je skôr tlak na ešte masívnejšiu digitalizáciu vydavateľských portfólií a opätovný pokles podielu tlačených periodík, čo prinesie ďalší tlak na ceny hygienických výrobkov vyrobených z recyklovaného papiera.

Čo čaká Slovákov?

Situácia na slovenskom trhu bude podľa všetkého kopírovať európske a svetové trendy na trhu s celulózou. V dôsledku celosvetových mikro- a makroekonomických vplyvov tak možno očakávať, že výrazné zdraženie papierenských výrobkov každodennej spotreby v blízkej dobe pocítia aj slovenskí spotrebitelia. Zvýšené ceny môžu zasiahnuť nielen toaletný papier, kuchynské utierky, hygienické vreckovky či servítky, ale aj spotrebné kancelárske produkty či výrobky z recyklovaného papiera. Podľa odborníkov možno očakávať, že zdraženie v slovenských obchodoch bude veľmi podobné tomu v západnej Európe – predovšetkým v Nemecku, keďže s touto krajinou je naša ekonomika prepojená najintenzívnejšie.

* podľa štatistiky RISI za rok 2012

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 177
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 6 927
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 096
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 853
  5. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 181
  6. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 798
  7. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 503
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 2 256
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Remeslo kachliara sa Ľubomírovi Gunišovi nezunovalo ani po 25 rokoch.


INZERCIA 7 h

Zistite, ktoré potraviny a doplnky najlepšie doplnia železo v tele.


INZERCIA 7 h

Majiteľ penthousu v Neste Patrik Nagy: Štvrť Nesto dnes považujem za nevybrúsený diamant, ktorý po dokončení získa na hodnote


INZERCIA 7 h

Májový magazín zdravia je už v predaji, noví predplatitelia od nás dostanú darček!


INZERCIA 12. máj
SkryťZatvoriť reklamu