Hoci ich ceny veľakrát nepatria v nákupných zoznamoch k najzásadnejším položkám, po novom si môžu z rodinných rozpočtov ukrojiť viac. Odborníci totiž varujú, že sa treba pripraviť na zdražovanie papierenských výrobkov. Čo je za tým?
Najskôr trochu štatistiky, o ktorej sa príliš nehovorí. Priemerný Slovák spotrebuje ročne približne 77 roliek toaletného papiera a 36 balení hygienických vreckoviek.* Ďalšie papierové položky v nákupnom zozname predstavujú napríklad kozmetické a hygienické potreby, kancelársky papier, poznámkové bloky či noviny a časopisy, ktoré napriek vzrastajúcej miere digitalizácie ešte nepovedali posledné slovo. Sčítané a podčiarknuté – na konci mesiaca sú papierové produkty nie práve zanedbateľnou položkou v domácom rozpočte.
Rastú ceny základného materiálu
Všetky spomínané výrobky spája jeden spoločný menovateľ – základná celulóza, ktorá je ich hlavnou výrobnou zložkou. Cena tejto komodity v posledných rokoch vzrástla, čo sa zľahka premietlo aj do cien koncových produktov. Cenová explózia počas ostatných 18 mesiacov, rovnako ako všeobecný vývoj na trhu však naznačuje, že zdražovanie sa ešte neskončilo a je dobré pripraviť sa naň.
Trhoví analytici sa zhodujú, že za rapídnym nárastom cien papiera, celulózy a buničiny stoja predovšetkým makroekonomické ukazovatele a vývoj na globálnej úrovni. Na ceny tejto komodity pritom vplýva celý rad vonkajších faktorov. Zásadným je napríklad neustále rastúci dopyt krajín s vysokou populáciou, ako napríklad Čína. Ružové vyhliadky neprináša ani silnejúci globálny tlak na obmedzovanie ťažby dreva zo strany ochranárskych združení.
Ako teda prakticky vyzerá trh s celulózovými výrobkami? Trochu svetla do problému vnáša pohľad na súčasné dianie na druhej strane Atlantiku. Ceny rástli kontinuálne od začiatku minulého roka – celkovo už o viac ako 30 % a juhoamerickí producenti základnej výrobnej zložky v posledných týždňoch oznámili ďalšie dramatické zvyšovanie cien v priemere o 10 %, a to s platnosťou od druhej polovice tohto roka.
Západ už zdraženie pocítil
Západná Európa zažila zdraženie o 10 - 15 % v úvode tohto roka, no vývoj na svetovom trhu predznamenáva, že to ešte nie je koniec. Napríklad v Nemecku už jeho dôsledky stihli pocítiť aj spotrebitelia – najväčšie maloobchodné siete upravili cenovky výrobkov z celulózy v priemere o 10 až 12 % smerom nahor. Podobne sú na tom aj ďalšie krajiny v čele s Francúzskom a Veľkou Britániou.
V dôsledku negatívnych predpovedí sa zvýšil dopyt po celulóze. Okamžitým odberom suroviny na výrobu koncových produktov ich výrobcovia reagujú na avizované správy o budúcom zdražení. Logika tohto konania je priehľadná a stojí za ňou zreteľná snaha pokryť čo najväčšie množstvo zásob. Avšak neočakáva sa, že dopyt v blízkej budúcnosti klesne. Zákazníci by sa mali preto pripraviť na to, že za papierenské potreby v obchodoch už čoskoro zaplatia viac.
Ďalším odvetvím, v ktorom sa môžu dôsledky nepriaznivého vývoja na trhu s papierom prejaviť, sú tlačené médiá. Rapídne zdraženie novín a časopisov sa ale podľa analytikov v blízkej dobe neočakáva. Predpokladaným dôsledkom je skôr tlak na ešte masívnejšiu digitalizáciu vydavateľských portfólií a opätovný pokles podielu tlačených periodík, čo prinesie ďalší tlak na ceny hygienických výrobkov vyrobených z recyklovaného papiera.
Čo čaká Slovákov?
Situácia na slovenskom trhu bude podľa všetkého kopírovať európske a svetové trendy na trhu s celulózou. V dôsledku celosvetových mikro- a makroekonomických vplyvov tak možno očakávať, že výrazné zdraženie papierenských výrobkov každodennej spotreby v blízkej dobe pocítia aj slovenskí spotrebitelia. Zvýšené ceny môžu zasiahnuť nielen toaletný papier, kuchynské utierky, hygienické vreckovky či servítky, ale aj spotrebné kancelárske produkty či výrobky z recyklovaného papiera. Podľa odborníkov možno očakávať, že zdraženie v slovenských obchodoch bude veľmi podobné tomu v západnej Európe – predovšetkým v Nemecku, keďže s touto krajinou je naša ekonomika prepojená najintenzívnejšie.
* podľa štatistiky RISI za rok 2012
