SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Historickým vláčikom sa prichádza previezť stále viac turistov

Na trati v Košickom lesoparku premáva medzi stanicami Čermeľ a Alpinka od apríla do októbra historický vláčik.

Historickým vláčikom v Košiciach sa prichádza previezť stále viac turistov z celého Slovenska aj zo zahraničia

Na trati v Košickom lesoparku premáva medzi stanicami Čermeľ a Alpinka od apríla do októbra historický vláčik. Kto z Košičanov by nepočul o tomto unikáte, ktorým sa môže naše mesto pýšiť. Vedeli ste však, že jazdu vo vagónoch ťahaných najstaršou parnou lokomotívou si prichádza do Košíc užiť čoraz viac turistov? A to nielen zo Slovenska ale aj zahraničia. Viac nám prezradil predseda občianskeho združenia Detská železnica Košice Ľubomír Lehotský.

Ľubomír Lehotský sa v rámci Detskej železnice Košice venuje primárne záchrane a obnove tohto historického dedičstva. O vláčiky sa pritom stará nielen ako riaditeľ železničky, ale aj ako kurič, rušňovodič či údržbár. „Postupne obnovujeme všetko tak, aby sme železnicu dostali do pôvodnej podoby spred 60 rokov. Zachraňujeme ju a po stupne pridávame aj nové prvky. Stabilizovali sme jej prevádzku, ktorú postupne rozširujeme, aby neslúžila iba Košičanom, ale aj turistom zo širokého okolia a zo zahraničia ,” hovorí Ľubomír Lehotský, ktorý je Detskej železnici dlhé roky oddaný a napísal o nej aj rozprávkové a odborné knihy.

Lákadlo aj pre zahraničných cestujúcich

Z pôvodného vozového parku sa do dnešných dní zachovali dva služobné vozne, dva osobné a tri letné vagóny. Okrem toho jedna parná a dve motorové lokomotívy. Minulý rok sa železnicou previezlo 45 000 návštevníkov zo Slovenska, z Česka, Poľska, Maďarska, Nemecka či z Anglicka. „Ľudia k nám prichádzajú za oddychom, urobiť si výlet, ale čoraz viac turistov k nám zavíta s cieľom navštíviť práve túto unikátnu železničku,” objasňuje riaditeľ železnice. Návštevníci obdivujú historický charakter železnice, staručké vozidlá s drevenými lavičkami a najmä otvorené vagóny, z ktorých sa dajú naplno vychutnávať krásy okolitej prírody.

Lístok vám štikne detský sprievodca

Dôvodov, prečo je Detská železnica v Košiciach lákadlom, je niekoľko. „Unikátnosť železničky spočíva v detskej obsluhe mladých železničiarov, ktorí vám veľmi radi skontrolujú cestovné lístky a povedia čo-to o histórii železničky, vypravia vláčik a spríjemnia cestu. Myslím si, že vlaky sú vždy unikát a je jedno, v akej dobe. Máme tiež najstarší a najmladší parný rušeň v strednej Európe a máme aj viac ako storočné vagóniky,” vymenúva zaujímavosti Ľubomír Lehotský.

Vozne železničky sú také, aké inde nenájdete. Pochádzajú zväčša zo začiatku 20. storočia a ich pôvodné využitie bolo rôzne − používali sa ako poštové vozne, plošinové nákladné vozne alebo osobné vozne. Napríklad vozeň Ca/u 601 Hubert bol vyrobený v roku 1913 a dodnes v ňom nájdete drevené lavice v ich pôvodnom usporiadaní. Absolútnym unikátom je 134-ročná, no stále aktívna, parná lokomotíva Katka, ktorá pochádza z Nemecka, a je najstarším rušňom, ktorý ešte stále jazdí v rámci regiónu rozprestierajúceho sa od Ukrajiny cez Rumunsko, Maďarsko, Rakúsko, Slovinsko, Česko, Poľsko až po Nemecko. V súčasnosti na nej prebiehajú reštaurátorské a iné opravárenske práce, ale do konca sezóny bude ešte neraz brázdiť koľajnice Čermeľského údolia.

Neustála starostlivosť a vylepšovanie

Ľubomír Lehotský hovorí, že občianske združenie neustále pracuje na vylepšovaní železnice: „Chceme dokončiť novú staničnú budovu na železničnej stanici Čermeľ, opravujeme koľajisko, zveľaďujeme stanicu Alpinka, pracujeme na oprave ďalšej lokomotívy a na získaní ďalšieho vozňa, ktorý opravíme a zaradíme do služby. Vďaka pomoci brigádnikov a Nadácie VÚB sme vybudovali napríklad aj detské ihrisko na nástupnej stanici.

Hoci za posledné roky vzrástol počet návštevníkov trojnásobne, stále sú tu veci, ktoré potrebujú zlepšiť. „Chýbajú peniaze a viac dobrovoľníkov z radov verejnosti. Keď sa železnička stavala, mesačne sem prichádzali stovky brigádnikov. Dnes máme za celú sezónu možno 30 až 40 dobrovoľníkov. Chýba trochu väčšie zázemie, chýba ťažká technika, ale nechýba nadšenie ani podpora mesta Košice či ďalších priaznivcov,” dodáva s optimizmom riaditeľ, ktorý si cení, že sa stále nájdu organizácie, ktorým osud železničky nie je ľahostajný. Takou je aj Nadácia VÚB, ktorá fungovanie Detskej železnice v Košiciach podporuje grantmi už niekoľko rokov. Granty sa využili napríklad na obnovu perónu na stanici v Čermeli, ale aj na spríjemnenie čakania najmenším cestujúcim prostredníctvom bezpečného oploteného detského ihriska so šmýkačkou, pieskoviskom, hojdačkou a dreveným hradom v blízkosti stanice.

Viac o príbehu košického historického unikátu sa dočítate v celom rozhovore, ktorý Ľubomír Lehotský poskytol pre magazín Srdcovky . Dozviete sa napríklad o zaujímavej minulosti lokomotívy Katky a nájdete tu aj bohatú fotogalériu, ktorá môže byť inšpiráciou, aby ste sa vašimi deťmi v lete vydali na túto jedinečnú jazdu časom, ak ste ju ešte doteraz nezažili.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria

Podniková mobilita rieši základné potreby firmy aj to, akým spôsobom bude spravovať dopravnú politiku i politiku vozového parku.

Tlačové správy

Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov

K svojim 10. narodeninám dostal aj darček: až 3 ocenenia zo 14. ročníka ASB Gala.

Milan Murcko pri preberaní ceny verejnosti
Tlačové správy

Pomáhajte čítaním

Kúpou predplatného SME.sk podporíte projekt OMAMA.