SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Na východe vznikajú tašky, ktoré rozprávajú príbeh

Šanca na lepší život pre matky v ťažkej životnej situácii.

Šanca na lepší život pre matky v ťažkej životnej situácii, ekologické využitie odpadového materiálu a praktická móda sa snúbia v originálnom projekte, ktorý je rozbehnutý na východe Slovenska. Nezisková organizácia DORKA vo svojom košickom a prešovskom krízovom centre prevádzkuje dielne, v ktorých ženy s neľahkým osudom vyrábajú z bývalých reklamných bannerov plážové a nákupné tašky. Vďaka projektu, ktorý podporila aj Nadácia VÚB v rámci programu Komunitné granty, odišlo do sveta z tejto komunity už viac ako 2 500 tašiek.

Spoločnosť priateľov detí z detských domovov Úsmev ako dar a Nadácia DeDo zriadili Centrum pre obnovu rodiny Dorka s cieľom poskytovať odbornú pomoc a dočasné bepečné bývanie pre deti, mladých ľudí, matky aj celé rodiny v krízovej životnej situácii. Na Slovensku má za týmto účelo zriadených viacero centier. „ Prevažnú časť klientov našich centier tvoria osamelé mamičky s deťmi, ktoré majú obmedzené pracovné možnosti práve kvôli tomu, že majú nízku kvalifikáciu, častokrát žiadne pracovné skúsenosti a musia sa starať o veľmi malé deti či viacero detí ,“ hovorí Martin Cvik z organizácie Úsmev ako dar.

Prax ukazuje, že bežné pracovné ponuky na súčasnom pracovnom trhu na východnom Slovensku nezodpovedajú obmedzeným možnostiam osamelých matiek. „Klasická“ práca na 8-12 hodín denne v zmenových prevádzkach je pre ne, žiaľ, nemožná. „Z našich skúseností bolo nevyhnutné nájsť pre tieto ženy príležitosti, aby mohli pracovať flexibilne - niekoľko hodín denne, keď sú deti v škôlkach či školách, alebo keď už večer spia. Zároveň sme uvažovali nad tým, ako pre ne vytvoriť systém obživy, ktorým by nadobudli pocit pracovnej zodpovednosti, osvojili si pracovné návyky a vlastnými rukami si boli schopné privyrobiť financie na potrebnú starostlivosť o seba a svoju rodinu,“ vysvetľuje Martin Cvik.

Nápad, ktorý roztočil šijacie stroje

Centrum DORKA v Košiciach disponovalo malou šijacou dieľňou, kde matky vyrábali pôvodne darčekové predmety pre sponzorov. Miestne šijacie stroje však roztočil vo veľkom až nápad eventovej agentúry Creative Pro, ktorej rukami prechádza množstvo vyrobených veľkoplošných reklám z materiálu tzv. banneroviny a meshoviny. Tento materiál po skončení reklamných kampaní končí zvyčajne v odpade. A práve myšlienka novej šance pre reklamné bannery a najmä ženy v núdzi, ktoré by z neho dokázali vyrobiť užitočné veci, rozbehla projekt DORKA BAGS.„Najlepšou voľbou pre výsledné produkty z tohto pevného materiálu sa stali nákupné a plážové tašky. Keďže každý banner je na pohľad iný, každá takto ušitá taška rozpráva svoj unikátny vizuálny príbeh. Čo je však dôležitejšie, za každou taškou sa ukrýva individuálna životná cesta ženy, ktorej ruky ju ušili,“ hovorí zástupca organizácie Úsmev ako dar, ktorý projekt koordinuje.

Originálne výrobky putujú do firiem a na rôzne podujatia po celom Slovensku, kde si môžu záujemkyne vybrať za príspevok pre neziskovú organizáciu tašku, ktorá sa im najviac páči a hodí. Každá taška obsahuje informáciu, ktorá mamička ju vyrobila a na základe transparentného a férového systému im nezisková organizácia tento dar odovzdá. Naposledy takto tašky putovali na tohtoročný festival Pohoda. Doteraz sa podarilo medzi ľudí rozšíriť už úctyhodnách 2 500 kusov. Podieľalo sa na nich spolu 5 mamičiek, ktoré boli aj technologicky zaučené. Na kvalite ušitia tašiek je to poznať.

Projekt napreduje

Spočiatku tašky šili iba mamičky v košickom krízovom centre DORKA. Postupne sa však výroba rozširuje aj do Prešova. Pomohol tomu aj grant od Nadácie VÚB určený na podporu zmysluplných komunitných iniciatív, ktorý organizácia získala na jar tohto roka. „Aj vďaka týmto financiám, z ktorých sú hradené náklady na opravy a servis šijacích strojov v našej rozbiehajúcej sa prešovskej dielni DORKA BAGS, si môžu v Prešove od septembra tohto roku privyrábať ďalšie mamky,“ prezrádza manažér projektu Martin Cvik a ďalej hovorí: „Túto aktivitu, ktorú sme doteraz považovali najmä za pracovnú terapiu s možnosťou finančného prilepšenia si pre matky v núdzi, by sme radi v blízkej budúcnosti pretavili do životaschopného projektu sociálneho podnikania. Naším zámerom je do tohto systému zapojiť ešte viac žien, ktoré na túto príležitosť čakajú.“ Vďaka minimálnym nákladom na vstupné materiály, nenáročnosti pracovnej činnosti bez potreby kvalifikácie či vyššieho vzdelania a v neposlednom rade pretrvávajúcemu dopytu po výsledných produktoch s osobným príbehom sa bude môcť do pracovného procesu takmer okamžite zapojiť prevažná časť obyvateliek centier organizácie DORKA z viacerých kútov Slovenska.

Ak by ste aj vychceli získať svoju originálnu tašku a pomôcť tak písať krajší a perspektívnejší životný príbeh pre mamičku, ktorá ju ušila, navštívte Facebook stránku DORKA BAGS

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro

Náklady bude už čoskoro možné rozúčtovať aj pomocou aplikácií ako Messenger či WhatsApp.

Tlačové správy

Zelená Bratislava

Vyvetrajte si hlavu v jednom z najzelenších hlavných miest na svete.

Tlačové správy

Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?

Tím FortiGuard Labs zaznamenal značný nárast bezpečnostných hrozieb počas pandémie.