SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky
INZERCIA

IKEA je postavená na tých správnych hodnotách

Richard Citnar je riaditeľom najväčšieho obchodného domu IKEA v strednej Európe.

Je to pohodový a usmievavý človek, ktorý pozná IKEA odpredu, odzadu. V spoločnosti IKEA pracuje už 17 rokov, prešiel množstvom pozícií a tvrdí, že práca ho stále napĺňa. Richard Citnar považuje za najväčšiu výzvu a zároveň radosť možnosť viesť ľudí, lebo práve oni sú tí, ktorí stoja za úspechom najväčšej nábytkárskej spoločnosti na Slovensku a na svete.

Prečo ste sa rozhodli pracovať v IKEA a aká bola vaša cesta?
Mal som 20 rokov, keď som v IKEA začal pracovať. Vtedy som uvažoval hlavne o stabilnej spoločnosti, ktorá by mi dala príležitosť učiť sa, rásť a cestovať. Takže to obrazne povedané nebola láska na prvý pohľad, ale budovanie dlhodobého vzťahu, ktorý sa utužuje, čím viac sa ja a IKEA poznáme. Moja cesta začala v Brne v roku 2001 na oddelení Služby zákazníkom, kde som niekoľko rokov spoznával našich zákazníkov, ich potreby, priania, frustrácie a sny. Myslím si, že dennodenný priamy kontakt s desiatkami zákazníkov mi dal naozaj potrebné skúsenosti a prax, o ktoré som sa opieral počas celej svojej kariéry. Neskôr som pracoval ako manažér oddelenia Recovery a environmentálny koordinátor, vedúci rôznych predajných oddelení a nakoniec ako Sales manažér. V roku 2014 prišla zmena, z Brna som sa presťahoval do Prahy, do servisnej organizácie IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko (CZ/HU/SK), kde som pracoval ako vedúci pracovník zodpovedný za sortiment výrobkov a neskôr ako zástupca Sales manažéra. Od 1. januára 2018 ma práca zaviala na Slovensko.

Neuvažovali ste po toľkých rokoch o zmene?
Jeden môj skúsenejší kolega mi už dávnejšie poradil, že je dobré mať vždy v zásuvke pripravený životopis. Aby som bol úprimný, ešte som sa k jeho napísaniu nedostal a pripadá mi to aj zbytočné. IKEA je taký veľký svet sám osebe, taký rôznorodý a plný nových výziev. Navyše mojim osobným hodnotám veľmi vyhovuje humanistický prístup IKEA. Moji priatelia sa ma napríklad pýtajú, akú veľkú mám kanceláriu, koľko mám asistentiek. A ja im len so smiechom odpovedám, že moja kancelária je naozaj veľká – viac ako 36 000 štvorcových metrov a že asistentku zatiaľ nepotrebujem, možno až v pokročilom veku. Jasné, nie sú iba krásne dni, občas i zaprší a zahrmí, ale aj to môže byť zábava. Pre mňa je toto zamestnanie snov, nenadarmo je IKEA držiteľom ocenenia Via Bona Slovakia 2016 v kategórii Skvelý zamestnávateľ a držiteľom 2. miesta v súťaži RecruitRank.

Aké je to viesť a riadiť najväčší obchodný dom IKEA v strednej Európe?
Veľkou časťou práce riaditeľa je vedenie ľudí. V obchodnom dome IKEA Bratislava pracuje vyše 400 zamestnancov, po nástupe na pozíciu riaditeľa som mal k tomuto číslu prirodzený rešpekt. Podľa môjho názoru však nezáleží ani tak na tom, koľko ľudí tu pracuje, ako na tom, akí ľudia to sú. V IKEA máme špecifickú firemnú kultúru založenú na spoločných hodnotách. Podľa toho vyberáme aj ľudí do tímu a dlhodobo sa nám to osvedčuje. Všetci si tu tykáme, máme rovnaký prístup k práci, spolupatričnosť je tu veľmi silná. To vám povedia všetci naši zamestnanci. Pravdaže, vždy je na čom pracovať, pre mňa je dôležité, aby mali moji kolegovia istotu, že sa na mňa môžu s čímkoľvek obrátiť a budú vypočutí. Problémy a výzvy sa jednoduchšie prekonávajú spoločne.

IKEA je na Slovensku už 25 rokov. To je dlhý čas – ako vnímate zmeny na trhu? Zmenili sa aj zákazníci?
IKEA tento rok oslavovala 75 rokov od svojho vzniku, IKEA na Slovensku minulý rok 25-ku. Budova na Ivanskej ceste je vlastne už naším tretím miestom. Ako prvý bol otvorený tzv. Start up shop na Gagarinovej ulici, neskôr sme sa presťahovali do obchodného domu na Tomášikovej ulici v Bratislave.
Od roku 1992 sa veľa vecí zmenilo. Otvorili sa hranice, trh, ľudia začali viac cestovať, mali viac na výber. Záujem o škandinávsky dizajn stúpal a stúpa doteraz. Zároveň sú zákazníci čoraz informovanejší a náročnejší na kvalitu, nákupnú skúsenosť, viac nás navštevujú aj online. Aj keď v IKEA ponúkame vždy najnižšiu cenu na trhu, zákazníci už nepozerajú len na to, zaujíma ich aj pôvod a príbeh výrobkov. Slováci majú radi moderný štýl, kým napr. v Maďarsku je väčší záujem o štýl tradičný. Úprimne som zvedavý, čo prinesie ďalších 25 rokov.

Čo v IKEA zákazníci kupujú najčastejšie?
Investovali sme množstvo energie do posilnenia našej pozície v segmente obývacích izieb – od vývoja nového sortimentu, cez školenie našich kolegov po zavedenie nových, netradičných a celkom odvážnych inšpiratívnych riešení v obchodnom dome. Dostali sme skvelú príležitosť ovplyvniť výber nových výrobkov a urobiť našu ponuku takú globálnu, ako je možné a takú lokálnu, ako je potrebné. A naši zákazníci si tieto zmeny všimli, tento segment je za posledný rok jedným z najrýchlejšie rastúcich. V posledných dvoch rokoch sme tiež videli výrazný posun pri kúpe kuchýň, doplnkov pri stolovaní či príprave jedla. Pravdaže, medzi najpredávanejšie v počte kusov patria napr. taška FRAKTA, poháre POKAL či sviečky.

A ktorý produkt IKEA je váš najobľúbenejší? Čo z IKEA máte doma?
Našou základnou požiadavkou pri výbere bytu v Bratislave bolo, aby bol nezariadený. To sa podarilo a my sme sa mohli tešiť na radosti spojené so zariaďovaním a nakupovaním v IKEA. Bral som to aj trochu ako zákaznícky test, či všetky naše procesy vrátane služieb fungujú správne, a uspeli sme na jednotku. Ak mám vybrať jeden konkrétny výrobok, ktorý si doma najviac užívam, tak je to určite kontinentálna posteľ DUNVIK, ktorá mi každý večer pripomenie rozprávku o princeznej na hrášku. Taká pohodlná, príjemná, nadýchaná a úžasná je.

Hovoríte, že zákazníci vás navštevujú aj online. Pred časom ste na Slovensku spustili službu, kde si zákazníci môžu kúpiť nábytok a doplnky IKEA aj online. Ako službu zákazníci využívajú? Chcú Slováci kupovať nábytok cez web?
Digitalizácia je budúcnosť aj na Slovensku, aj v oblasti nábytku a bytových doplnkov. Našou ambíciou bolo vždy napĺňať nákupné očakávania a potreby našich zákazníkov. To znamená, že každý zákazník by mal mať možnosť sa sám, na základe svojich potrieb a možností, rozhodnúť o tom, kde, kedy a ako sa dostane k výrobkom a riešeniam IKEA. Až jedna tretina našich zákazníkov navštívi pred návštevou obchodného domu našu webovú stránku. Významnou službou, ktorú sme spustili pred rokom a pol, je služba Nákup on-line. V rámci nej môžu zákazníci využiť možnosť nákupu cez Klikni a vyzdvihni, objednať si a zaplatiť za tovar online a následne si ho vyzdvihnúť v obchodnom dome. V prípade, že majú zákazníci záujem aj o dodanie takto zakúpeného tovaru, môžu využiť službu Klikni a dovezieme.
Denne spracujeme v priemere viac ako 30 objednávok, najčastejšie cez túto službu ľudia kupujú sortiment spální.
Pravdaže, náš obchodný dom je stále miestom, kam zákazníci aj naďalej prichádzajú po inšpiráciu, vyskúšať a „ohmatať“ si produkty.

IKEA je známa tým, že sa stará o životné prostredie. Aké projekty ste v tejto oblasti v minulom roku spustili?
Suroviny a zdroje našej planéty nie sú nevyčerpateľné. V IKEA sa snažíme byť lídrom v oblasti udržateľnosti. Najnovšie sme sa zamerali na cirkulárnu ekonomiku – v rámci toho sme ako jedni z prvých spustili v našom regióne projekt s názvom Druhý život nábytku. Zákazníci môžu svoj nevyužívaný alebo nepotrebný nábytok z IKEA ponúknuť prostredníctvom webovej stránky www.druhyzivotnabytku.sk. Za nábytok dostane zákazník refundačnú kartu s čiastkou vo výške predajnej ceny nábytku, ktorú môže využiť pri nákupe nového tovaru v obchodnom dome IKEA. O samotný predaj sa už postará náš obchodný dom.
Pripravujeme niekoľko ďalších projektov a množstvo sme už integrovali do našich bežných procesov v IKEA. Nechcem sa chváliť, ale myslím si, že o našej snahe na poli trvalej udržateľnosti môžeme viac a hlasnejšie hovoriť a motivovať tak našich kolegov z businessu a všetkých našich zákazníkov.

Ste veľká firma s množstvom zamestnancov. Pomáhate aj konkrétnym ľuďom alebo organizáciám?
Zastávam názor, že dnes je zodpovednosťou každej úspešnej spoločnosti podeliť sa o svoj úspech s tými menej šťastnými. Toho sa držíme aj v IKEA. Už niekoľko rokov spolupracujeme napr. s organizáciou Živica. V rámci ich projektu Záhrada, ktorá učí podporujeme aktivity slovenských škôl zamerané na šetrenie energiami, vodou a odpadom a na zníženie ich ekologickej stopy. Rovnako máme projekt Spolu s vami na pomoc organizáciám pomáhajúcim deťom a rodinám s deťmi, do ktorého v rámci dobrovoľníckych dní zapájame aj našich zamestnancov, a na ktorý máme veľmi pozitívnu spätnú väzbu. Tento rok sme tiež spolu s organizáciou Vagus zariadili štartovacie byty pre bezdomovcov, ktoré im majú pomôcť zaradiť sa späť do života. Pravdaže, je toho oveľa viac, stačilo by to na samostatný rozhovor. V pomoci komunitám chceme určite pokračovať aj v budúcom roku.

Aký je Richard Citnar doma/keď nepracuje?
Doma príliš nie je. Snažíme sa byť s rodinou čo najviac vonku - v lese, horách a v prírode celkovo. V poslednej dobe nás úplne očarili Vysoké Tatry a dali sme si za cieľ vyšliapať na všetky turisticky prístupné vrcholy. Momentálne nám ešte ostáva Slavkovský štít a Východná Vysoká, sen do budúcna je Gerlach. Zároveň s pribúdajúcim vekom cítim, že okrem samotnej zábavy a trávenia voľného času by bolo správne angažovať sa v nejakom verejne prospešnom projekte. S ohľadom na moje osobné priority sa zrejme zameriam na dlhodobú udržateľnosť a elimináciu dopadov človeka na prírodu, takže o tom dosť premýšľam a rozhliadam sa, do čoho sa pustiť.

Načítavam video...

História IKEA Bratislava

Startshop
Otvorenie: 1992
Adresa: Gagarinova ulica, Bratislava
Rozloha: 1 600 m2
Počet zamestnancov: 20
Počet výrobkov v sortimente: 1 500
Počet parkovacích miest: 30

Obchodný dom
Otvorenie: 1995
Adresa: Tomášikova ulica, Bratislava
Rozloha: 9 100 m2
Počet zamestnancov: 120
Počet výrobkov v sortimente: 6 400
Počet parkovacích miest: 150

Obchodný dom
Otvorenie: 2002
Adresa: Ivanská cesta, Bratislava
Rozloha: 22 000 m2
Počet zamestnancov: 170
Počet výrobkov v sortimente: 9 000
Počet parkovacích miest: 1 000

Prestavba
Otvorenie: 2012
Adresa: Ivanská cesta, Bratislava
Rozloha: 36 700 m2
Počet zamestnancov: 400
Počet výrobkov v sortimente: 9 500
Počet parkovacích miest: 1 200

IKEA Bratislava v minulom roku*
102,8 mil. eur – obrat za finančný rok 2017*
3 mil. – návštevníkov obchodného domu za rok
1,5 mil. – zákazníkov obchodného domu za rok
14 mil. – návštevníkov webových stránok za rok
356 000 – počet členov vernostného klubu IKEA FAMILY
2 500 – nových výrobkov ročne
62 eur – priemerná výška nákupu
17 –predaných kuchýň IKEA denne
490 000 –predaných hotdogov v Bistre
371 000 – predaných porcií mäsových guľôčok v Reštaurácii IKEA
142 000 – predaných ikonických tašiek FRAKTA
115 000 – predaných pohárov POKAL
153 000 – predaných LED žiaroviek

*Finančný rok IKEA: 1. september 2016 – 31. august 2017

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností

Tesco si plne uvedomuje svoju zodpovednosť pri zásobovaní obyvateľov Slovenska potravinami.

Tlačové správy

Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?

Netradične ho oslávili v BILLA.

Tlačové správy

Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant

Grant vo výške 30 000 eur môžu vybrané subjekty získať vďaka charitatívnemu behu No Finish Line