Z posledného mestského zastupiteľstva pred komunálnymi voľbami prišla, žiaľ, zlá správa. Za parkovné sa bude súkromnej firme platiť aj ďalej. „Vedenie mesta a poslanci po ročnej diskusii o mnohých alternatívach ako dostať EEI z mesta prehodili tento horúci zemiak novému primátorovi a poslancom a Košičanov nechávajú ďalej platiť,“ vysvetľuje Viliam Novotný, kandidát na primátora mesta Košice.

Zmluvu o prevádzkovaní parkovania v meste s EEI podpísal ešte primátor Raši v roku 2012.Prvým sporným momentom kontraktu bolo jeho samotné vysúťaženie. Mesto síce prenajalo parkoviská na základe súťaže, pri jej nastavovaní však magistrát nedodržal zákon o majetku obcí ani vlastné pravidlá prenajímania majetku. Kauza sa potom ďalej vyhrocovala od roku 2016, keď sa dodatkom rozšírilo platené parkovanie z centra do okolitých tzv. rezidentských lokalít. Proti tomu sa zdvihla vlna občianskych protestov. Vedenie mesta sa preto od decembra minulého roka začalo tváriť, že chce od zmluvy odstúpiť. Potom trvalo košickej radnici pol roka, kým konečne na základe právnej analýzy pochopila, že zmluva na prevádzkovanie parkovania spoločnosťou EEI je neplatná. Viceprimátor sa najprv chcel s EEI o odchode z mesta dohodnúť, ale nedohodol sa. Vedenie mesta a poslanci teda nakoniec na poslednom zastupiteľstve schválili, že mesto podá na EEI žalobu a bude sa súdiť o vlastné parkoviská a výšku finančného vyrovnania. Pri „rýchlosti“ slovenských súdov to bude 3 až 5 rokov, teda približne do riadneho vypršania zmluvy s EEI v roku 2022. Uznesenie nevylúčilo ani dohodu, ale aj tú má vyrokovať budúce vedenie.
„Zmluva s EEI je však neplatná, preto ju treba ihneď zrušiť v celom rozsahu a dohodnúť sa na mimosúdnom vyrovnaní s EEI. A to čo najskôr, aby už Košičania nemuseli platiť za parkovanie súkromnej firme,“ tvrdí Viliam Novotný, kandidát na primátora mesta Košice. S odborníkmi z občianskej iniciatívy Som Košičan zároveň navrhuje, aby parkovanie v Košiciach prešlo pod správu mesta, ktoré bude vyberať i regulovať parkovné. A to len v centre mesta. „Zároveň navrhujeme, aby mali Košičania zľavu na parkovnom. Stačí, ak budú držiteľmi mestskej karty alebo budú mať nainštalovanú jej smart aplikáciu v mobile,“ dopĺňa Novotný.
Riešenia Viliama Novotného a iniciatívy Som Košičan pre košickú dopravu
Parkovanie
Navrhujeme okamžite vypovedať zmluvu na parkovanie s EEI v celom meste. Zmluva je s veľkou pravdepodobnosťou aj tak neplatná. Parkovanie v meste vrátime do správy mesta. Parkovanie bude pre Košičanov a rezidentov lacnejšie ako pre návštevníkov mesta. V spolupráci s mestskými časťami navrhujeme rozšíriť parkovacie kapacity v meste.
Verejná doprava
Cez smart aplikáciu navrhujeme zaviesť hodnotenie liniek cestujúcimi (vyťaženosť, čistota, časová presnosť, pohodlie jazdy). Aj na základe hodnotenia cestujúcich bude zlepšené odmeňovanie vodičov MHD. Košičania, držitelia mestskej karty alebo jej smart aplikácie v mobile budú platiť za cestovanie menej.
- Zníženie dopravného zaťaženia
Navrhujeme zaviesť verejnú dopravu zo záchytných parkovísk do mesta a ukončenie dopravných zmien a rekonštrukcií v meste.
- Zníženie emisií a celkového zaťaženia životného prostredia
Navrhujeme pokračovať v nahradzovaní dieselových autobusov – autobusmi na plyn, autobusmi s hybridným pohonom ako aj veľkokapacitnými autobusmi na elektrický pohon.
Navrhujeme obnoviť a rozšíriť trolejbusovú dopravu, a to zavedením nízkopodlažných trolejbusov s trakčnými batériami na jazdu mimo trakčnej siete, tzv. parciálnych trolejbusov.
- Zefektívnenie fungovania Dopravného podniku mesta Košice na základe:
- analýzy dopravnej obslužnosti a potrebnosti liniek
- zistenia počtu prepravovaných osôb v jednotlivých smeroch
- zvýšenia spoľahlivosti a presnosti spojov
- zavedenia špeciálnych BUS pruhov a zvýraznenia prednosti v jazde MHD pred individuálnou dopravou
- zavedenia platieb v dopravných prostriedkoch aj bankovými kartami
- obsadenia vedenia DPMK odborníkmi, nie iba politickými nominantmi
Posilnenie ekologickej cyklodopravy
Navrhujeme dobudovanie kontinuálnej siete cyklotrás v meste a zriadenie požičovní bicyklov (bikesharing) ako je to bežné v metropolách západnej Európy.
Rozvoj integrovanej dopravy
V spolupráci s KSK navrhujeme zaviesť cestovanie s jedným lístkom - využívajúc SAD, ŽSSK a MHD (maximálne s 2 prestupmi), ako aj časové napojenie liniek SAD a ŽSSK na MHD. Ďalším opatrením je využitie liniek SAD prechádzajúcich mestom ako mestskú verejnú dopravu s lístkom MHD.
Posilnenie postavenia košického letiska
V spolupráci s Ministerstvom dopravy SR a Letiskom Viedeň navrhujeme zvýšiť počet liniek na letisku v Košiciach.
Riešenia Viliama Novotného pre Košice nájdete na stránke www.somkosican.sk .
Zadávateľ: Viliam Novotný, Fatranská 1/C, 040 11 Košice
Objednávateľ: LEAK s.r.o., Mudroňova 57, 811 03 Bratislava, IČO: 47176725