SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Daruj úsmev dvakrát

S Máriou Soboličovou, zo Spoločnosti priateľov detí z detských domovov Úsmev ako dar, hovoríme o projekte Daruj úsmev dvakrát.

O čom tento projekt je?

Ide o spoluprácu, ktorá sa zrodila z iniciatívy Kauflandu, aby sme v predvianočnom období pomohli deťom z detských domovov nájsť cestu k vlastnému domovu. Je postavená na jednoduchom princípe: kúpou adventného kalendára s vtáčikom Kiwi darujú zákazníci úsmev hneď dva razy – svojmu dieťaťu, ktoré obdarujú, a zároveň aj dieťaťu v detskom domove. Výťažok z predaja adventných kalendárov totiž poputuje na aktivity nášho občianskeho združenia. Súčasťou projektu je microsite, kde postupne každú adventnú nedeľu pribudne nový diel príbehu o tom, ako sa Kiwi stratil a hľadá svoj domov.

S čím deťom z detských domovov pomáhate?

Podľa našich prieskumov by sa viac ako 56 % detí, ktoré žijú v detských domovoch mohlo vrátiť do svojich vlastných rodín, ak by s týmito rodinami niekto systematicky pracoval. Okrem toho, že sa snažíme o to, aby malo každé dieťa rodinu, snažíme sa zlepšiť ich návyky, ktoré súvisia s chodom domácnosti a jej fungovaním. Mnohé z nich si nevedia samostatne navariť ani jednoduché jedlá, majú problém efektívne hospodáriť, či racionálne nakupovať. Skrátka, nie sú dostatočne samostatné. Často počúvajú, že sú neschopné a nič v živote nedosiahnu. Potom je tu druhý extrém, tie čo majú sebavedomia na rozdávanie. Veľmi to závisí na ľudskom faktore, s kým vyrastali, akými ľuďmi boli obklopené.

Detské domovy sa zmenili na domovy rodinného typu. Neznamená to, že sa deti podieľajú na chode „domácnosti“ a majú svoje povinnosti?

Prvoradá je samozrejme škola a povinnosti s tým spojené. Dnes sa už deti v domovoch vo väčšej miere zapájajú do bežného chodu ich „domácnosti“ a postupne sa učia všetko, čo potrebujú, aby v budúcnosti boli dobrými partnermi, manželmi a rodičmi. Skrátka, vedeli vytvoriť skutočný domov. Vychovávatelia ich učia variť, samozrejme prihliadajú na ich vek a zručnosti, na všetko idú pomaly a dôkladne. Chodia s deťmi nakupovať do obchodu, vysvetľujú im, aby si dávali pozor pri vydávaní pri pokladni, každý cent má dnes hodnotu a deti si to musia uvedomiť. Deti v domove musia robiť všetky domáce práce, učia sa prať, upratovať, žehliť.

Spomínali ste, že napriek všetkej snahe to nie je dostatočné. Napríklad nemajú dostatočnú finančnú gramotnosť. Ako sa to prejavuje v praxi?

Napríklad v tom, že keď idú do obchodu, tak nepozerajú na cenu, kúpia si hocičo, na čo majú chuť, od čokolády až po čipsy, prípadne preto, že to má pekný obal a potom zistia, že to vôbec nie je chutné. Alebo nakúpia aj všetkým kamarátom. Nakupujú bez toho, aby rozmýšľali nad tým, či im zostávajú peniaze na chlieb alebo maslo, či ostatné potrebné veci do konca mesiaca. My ich potrebujeme viesť k tomu, aby nad tým premýšľali a nakupovali s rozumom, to čo potrebujú a aby si veci aj plánovali. Preto je potrebné deti z detských domovov vzdelávať ohľadne finančnej gramotnosti a pripraviť na samostatný život, aby boli dobrými partnermi a rodičmi.

Sama ste vyrastali v detskom domove. Ako to bolo s vašou prípravou do života?

Mala som šťastie, že som vyrastala v detskom domove rodinného typu a moji vychovávatelia o prípravu na bežný život veľmi dbali. Všetko je to o ľuďoch, ktorí deti v detskom domove obklopujú. Je dôležité, aby rozoznali u detí potenciál, odhadli kto na čo má a podporovali ich. V minulosti to veľmi nefungovalo, v domovoch internátneho typu bývalo na jedného vychovávateľa aj viac ako 20 detí, bolo to anonymné. V súčasnosti sa vzdelávaniu a príprave detí venuje omnoho väčšia pozornosť. Príkladom je projekt Daruj úsmev dvakrát, pričom rozsah pomoci závisí od toho, koľko zákazníkov sa zapojí. Čím viac ich bude, tým viac budeme môcť pomáhať.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?

Porovnali sme život v Bratislave na štyroch rôznych miestach.

Tlačové správy

Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA

Značka aj napriek pandémii trhala rekordy.

Predajom kraľovala FABIA, ŠKODA valcovala jednotlivé segmenty. Jednoznačné prvenstvo značky ŠKODA potvrdzujú aj celkové predaje jednotlivých modelov, ktoré suverénne vedie model FABIA – 4 607 ks.
Tlačové správy

PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj

V najrozšírenejšej sieti elektropredajní môžete stále POHODLNE NAKUPOVAŤ A TOVAR mať doma EŠTE DNES. Teraz dokonca ešte lacnejšie.