SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Slováci si vyberajú kávu na základe jej kvality

Kávu pijeme viackrát denne a najradšej máme espresso.

Milovníci kávy vnímajú tento nápoj ako fascinujúci výrobok, ktorý nie je len „životabudičom“ ale aj produktom, ktorý má pozitívne zdravotné účinky. Spoločnosť Slovnaft v rámci „Veľkého kávičkárskeho prieskumu“ zisťovala, aký majú vzťah Slováci ku káve. Anketa jednoznačne ukázala, že väčšina Slovákov si kávu vychutnáva viackrát do dňa a pijú ju najmä pre jej chuť a vôňu. Slovnaft prevádzkuje v rámci svojej maloobchodnej siete 155 predajní Fresh Corner, ktoré každý deň predajú viac ako 20 tisíc šálok kávy.

Akí sme kávičkári

Do online prieskumu, ktorý sa uskutočnil koncom septembra, sa prostredníctvom sociálnej siete Facebook zapojilo 1050 respondentov. Zameraný bol na zvyky Slovákov spojené s pitím kávy. Káva je podľa odpovedí dôležitou súčasťou života až 90 % opýtaných, ktorí si ju vychutnávajú minimálne raz do dňa. Osem ľudí z desiatich si dopraje kávu hneď po prebudení v pohodlí domova a okrem vône a chuti ju pijú najmä kvôli tomu, že je tradičnou súčasťou začiatku dňa.

Viac ako 20 % respondentov sa v prieskume vyjadrilo, že kávu pijú pre jej pozitívne zdravotné účinky, ako je regulácia krvného tlaku či prevencia proti cukrovke. Približne 80 % opýtaných si vychutnáva kávu najradšej doma, ako druhé miesto označili svoje pracovisko. Tam ju pijú najmä po poludní.

Najobľúbenejšou kávu pre viac ako polovicu respondentov (53 %) je espresso, ktoré dominuje aj v predajoch siete Fresh Corner. Za ním skončilo caffee latte nasledované kávami capuccino, ristretto a ochutenými kávami. Sedem z desiatich ľudí sa pri rozhodovaní o kúpe kávy zameriava na jej kvalitu (69 %) a následne aj na atmosféru kaviarne, pomeru ceny a kvality, komfortu a doplnkových služieb. Práve na kvalitu sa zameriava sieť Fresh Corner. „Slovnaft bol vždy v očiach zákazníkov spojený s vysokou kvalitou paliva a na rovnakú úroveň chceme dostať aj nepalivový tovar a využiť jeho potenciál. Preto sa zameriavame na maximálnu kvalitu v predajniach Fresh Corner s dôrazom na kávu a občerstvenie,“ hovorí riaditeľka maloobchodnej siete Slovnaft Timea Reicher.

Káva vo Fresh Corneri pochádza z plantáží z celého sveta. Proces jej výberu sa začal ochutnávkou 40 rôznych zmesí kávy, z ktorých profesionálni baristi vybrali tie najlepšie. Následne ich degustovali zákazníci, ktorí spravili svoj výber. Vo výslednej zmesi kávy sa teda stretávajú chute odborníkov aj zákazníkov. Zložením je káva zo 70 % arabica a z 30 % robusta, čo zabezpečuje jej vyrovnanú chuť. Tá je prispôsobená talianskemu typu praženia a vhodná nielen na prípravu talianskeho espressa, ale aj cappuccina či latte.

Ročne prevádzky Fresh Corner pripravia zákazníkom nápoje z viac ako 50 ton kávy. Káva je pod neustálim drobnohľadom a je výnimočná aj tým, že vo všetkých viac ako 150 prevádzkach sa používajú rovnaké zrná aj rovnaké mlieko. Aj preto je káva vo všetkých Fresh Corneroch rovnaká. Chuť kávy ovplyvňuje aj voda, veď jedna šálka kávy jej obsahuje až 98 %. Práve preto je Fresh Corner káva vyrábaná z filtrovanej vody s nízkym obsahom minerálov, ktoré môžu odoberať káve špecifickú chuť. Každý barista vie, že tak ako spomínané ingrediencie je dôležitý aj kávovar. Káva vo Fresh Corneri sa pripravuje v najlepších samoobslužných a barista kávovaroch na trhu, aby mala vždy rovnakú kvalitu.

S „Juniorom“ na káve vo Fresh Corneri

O kvalitnej ponuke vo Fresh Corneri hovorí aj aktuálna kampaň Slovnaftu. Ambasádorom kampane je populárny moderátor a gurmán Milan „Junior“ Zimnýkoval. Ten Fresh Corner pravidelne navštevuje práve pre výbornú kávu a občerstvenie. „Keďže som kávičkár tak je moja voľba jasná. Káva vo Fresh Corneri je v kategórii TOP,“ prezradil Junior. Úlohu stať sa ambasádorom kampane prijal s radosťou a keďže so svojím menom pracuje ako so značkou dodal, že „pre každú značku je výhra, keď sa s ňou chce spojiť iná značka, ktorá vyznáva podobné alebo dokonca rovnaké hodnoty. Ja som mal to šťastie, že sa mi to stalo so Slovnaftom.“

Na Slovensku máme už 155 čerpacích staníc s predajňami Fresh Corner. Prvé tri čerpacie stanice Fresh Corner otvoril Slovnaft v júli 2015. Novú ponuku občerstvenia a výbornej kávy si zákazníci rýchlo obľúbili, a preto v roku 2016 pribudlo ďalších 55 Fresh Cornerov. Koncom roka 2018 budú predajne Fresh Corner súčasťou už viac ako 70 % čerpacích staníc Slovnaft. Modernizácia bude ale pokračovať aj v budúcom roku, kedy by mali byť predajne Fresh Corner na 227 z 253 čerpacích staníc Slovnaft.


Stručná história kávy

Kto bol prvým človekom, ktorý si uvaril prvú kávu? Odkiaľ vlastne káva pochádza? Kde rastie?

Určiť presný pôvod kávy je takmer nemožné. Napriek tomu existuje niekoľko informácií, ktoré zachytávajú jej počiatky. Podľa legendy kávu objavil blízkovýchodný pastier kôz, ktorý si všimol, že jeho zvieratá sú po žuvaní bobúľ z kávovníkových kríkov oveľa aktívnejšie. Najstarší dôkaz o konzumácii alebo výrobe kávy pochádza z Jemenu z obdobia medzi 15. - 16. storočím. Kávové zrná Jemenčania pražili doma. V Európe sa káva začala udomácňovať niekedy v 17. storočí.

Káva bola istý čas považovaná za diablov nápoj. Okolo roku 1600 zašli pochybnosti o káve tak ďaleko, že sa k nej musel vyjadriť samotný pápež Klement VIII. Osobne ochutnal šálku horúcej kávy a rozhodol, že je príliš dobrá na to, aby bola od diabla. Káva tak dostala jeho požehnanie. Pápežské gesto pomohlo zvýšiť popularitu kávy v Európe, a zároveň znížiť spotrebu alkoholu. V tom čase boli namiesto rannej kávy či pomarančového džúsu široko sociálne akceptované alkoholické nápoje – víno a pivo tvorili neoddeliteľnú súčasť raňajok. S rozširovaním kávy si ľudia všimli, že sa po dúškoch ranného horúceho nápoja cítia v porovnaní s alkoholickými nápojmi oveľa lepšie.

So stúpajúcou obľubou kávy začali vznikať kaviarne a pitie kávy sa stalo jednou z obľúbených spoločenských aktivít celého ľudstva. Aj keď si dnes môžeme šálku kávy pripraviť doma jedným stlačením tlačidla na kávovare alebo si ju dopriať v obľúbenej kaviarni, cesta kávy z plantáží až do našej šálky je dlhá. Či už je proces mechanizovaný alebo sa zachováva tradičná manuálna práca, prvým krokom je zber zrelých kávových bobúľ. Následne sa káva spracováva, čo je komplikovaný proces. V súčasnosti patrí medzi najväčších svetových producentov kávy Brazília, Vietnam, Kolumbia, Indonézia, Etiópia a Honduras.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro

Náklady bude už čoskoro možné rozúčtovať aj pomocou aplikácií ako Messenger či WhatsApp.

Tlačové správy

Zelená Bratislava

Vyvetrajte si hlavu v jednom z najzelenších hlavných miest na svete.

Tlačové správy

Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?

Tím FortiGuard Labs zaznamenal značný nárast bezpečnostných hrozieb počas pandémie.