SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Zlatník Michal Klima: Mnohí snívajú o zmene práce

Ja snívam, aby som ju meniť nikdy nemusel.

Začínal so zákazkovou výrobou a dnes má vlastnú značku módnych šperkov. Ambiciózny podnikateľ a zlatník Michal Klima žne úspechy vďaka poctivej práci a neustálej snahe zlepšovať sa. Popri zlatníckom remesle sa venuje propagácii značky, nadväzovaniu spoluprác, foteniu či konečnému predaju. Jediné, čo ho obišlo, je účtovníctvo, nakoľko je jeho manželka šikovná ekonómka. KLIMI je dnes známou a vyhľadávanou značkou nielen na Slovensku, preto sa niektorých činností vzdal a dielňu rozšíril o nových členov tímu. O s vojej práci a plánoch nám porozprával v krátkom rozhovore.

 (zdroj: instagram@klimisperk) (zdroj: instagram@klimisperk)

1. Ako si sa dostal k zlatníckemu remeslu?

Ako malý som trávil prázdniny v zlatníckej dielni môjho otca. Kým sa iní hrali s autíčkami, ja som zbožňoval plechy, kladivá, kliešte a brúsky. Bavilo ma sledovať, ako z neopracovanej suroviny vzniká nádherný šperk. Keď otec dočasne zavesil zlatnícke remeslo na klinec, po ukončení vysokej školy som si vyhrnul rukávy a odhodlal sa v jeho práci pokračovať a posunúť ju na vyššiu úroveň. Po rokoch tvrdej práce som založil značku KLIMI a pod ňou dnes vyrábam vlastné kolekcie šperkov. Verím, že priazeň mojich klientov bude naďalej narastať. Len vďaka nim môžem robiť to, čo robím. :)

2. Aké boli tvoje začiatky?

Hovorí sa, že v začiatkoch spíte ako bábätko. V noci sa budíte každé dve hodiny a plačete (smiech). Možno preháňam, no ak by som tvrdil, že to šlo samo, zľahčoval by som to. Je ťažké zaujať na preplnenom trhu, navyše v segmente nie práve najlacnejších produktov. Slovenskí klienti však začali pozerať nielen na cenu, ale aj na kvalitu. A na to som stavil všetko! Začínal som v malej prenajatej miestnosti v biznis centre, ktorá bola mojou kanceláriou, dielňou i miestom, kde som konzultoval šperky s klientmi. Keď idem okolo, vždy spomínam, ako okno mojej kancelárie po nociach akojediné svietilo, a ako som si o jednej ráno doprial nezdravú nočeru (tak som volal neskorú večeru) a zaspal na nafukovacej posteli. Časom som si získal priazeň klientov, a dnes pracujem v nádherných priestoroch starého mesta. V meštianskom dome na Hlavnej ulici v Košiciach som okrem kancelárie a dielne KLIMI vybudoval aj showroom, kde si klienti vedia šperky z mojich kolekcií pr ezrieť.

3. Je ťažké presadiť sa na východe v tomto odbore?

 (zdroj: instagram@klimisperk) (zdroj: instagram@klimisperk)

V dobe internetu neexistuje pojem "región", preto je väčšina mojich šperkov objednávaná na diaľku a cestuje za novými majiteľmi v rámci Slovenska, Česka i zvyšku Európy. Hovoriť teda o presadení sa na východe je pre mňa obtiažne. Áno, základňou mojich klientov sú Košice, pretože sú mojím domovom, no vyrábam aj pre zahraničných klientov, najčastejšie Slovákov, ktorí zo Slovenska odcestovali. Verím však, že sa o radosť z mojich šperkov podelia aj so svojimi tamojšími priateľmi, ktorí takto značku KLIMI spoznajú. :)

4. Čo ťa zlatnícka práca a podnikanie naučilo?

Naučil som sa v prvom rade trpezlivosti, pretože veci, a hlavne tie veľké, sa nedejú hneď. Práve to bolo v začiatkoch mojím najväčším omylom, sklamaním a poučením zároveň. Najdôležitejšie je vydržať, byť trpezlivý a veriť tomu, čo robíte. Ak si myslíte, že je to správne a dáva vám to zmysel, výsledky sa dostavia, no často s veľkým oneskorením. Ani človek s brilantnými nápadmi nedosiahne ich úspešnú realizáciu, ak to pri každom pokuse vzdá predčasne.

 (zdroj: instagram@klimisperk) (zdroj: instagram@klimisperk)

5. Na čo si vo svojej práci najviac hrdý?

Na pozitívny feedback od ľudí, a keď sa o značke KLIMI rozpráva v dobrom. Manželka by ma vedela nabonzovať, že ma to niekedy aj dojme. Pamätám si, keď mi klienti prvýkrát zaslali fotografiu obrúčok v krabičke KLIMI položenej pred oltárom v kostole. Boli s nimi spokojní a chceli sa mi takto dodatočne poďakovať. Bol to neskutočný pocit vidieť, ako je produkt môjho snaženia súčasťou najdôležitejšieho dňa v živote ľudí. Dodalo mi to obrovské množstvo energie a motivácie do ďalšej práce. KLIMI je pre mňa ako moje prvé dieťa (nie prioritne, ale chronologicky), preto sú pre mňa takéto momenty naozaj výnimočné.

6. Aké máš plány do budúcna?

Cestou domov som mal kúpiť chlieb (smiech). Ale nie, vážne. So značkou KLIMI mám veľké plány, avšak nerád rozprávam o plánovaní. Veľa vecí sa podariť nemusí, prípadne plány dodatočne pozmením. Všetko, čo poviem, budú potom len prázdné reči. Čo však s presvedčením viem, je to, že sa chcem stále niekam posúvať. To ma baví najviac, dokonca viac ako samotné remeslo. Každý rok riešim nové výzvy a úlohy, a takto to chcem zachovať. Chcem vždy cítiť, že sa niečo deje, a že sa niečo niekam hýbe práve mojím pričinením.

7. Čo je tvojím najväčším snom?

Aby môjho syna bavil život minimálne tak, ako baví mňa. Vtedy budem veľmi šťastný. Nezáleží na tom, či bude pokračovať v mojich šľapajách alebo ho bude baviť niečo úplne iné. A čo sa týka mojej práce? Mnohí snívajú alebo aktívne premýšľajú o zmene práce, ja snívam, aby som ju meniť nikdy nemusel. Baví ma navrhovanie šperkov, ako aj samotné podnikanie. Ako malý som rád skladal lego, a budovanie firmy (resp. značky) mi to pripomína. Vždy som sa snažil poskladať lego čo najvyššie. Dobrá značka sa nebuduje len na billboardoch a reklame ako takej. Dobrá značka je tá, ktorú majú ľudia radi. Cestu k zákazníkom si nájdete v prvom rade cez kvalitu v dizajne, výrobe a starostlivosti. Táto cesta je omnoho dlhšia a ťažšia, mňa však baví kráčať po nej, a vždy na nej niečo nové riešiť a objavovať.

www.klimi.eu

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 989
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 565
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 489
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 453
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 3 835
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 896
  7. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 739
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 217
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nové číslo Ona Vie plné praktických návodov je v predaji.


INZERCIA 9. máj

Niektoré stoja priamo pri mori, iné sú ukryté v zeleni s výhľadom na pobrežie.


INZERCIA 9. máj

Malí futbalisti a futbalistky z Vranova nad Topľou opäť mieria na finále McDonald’s Cupu.


7. máj

Sečovce ovládli Košice a mieria na finále McDonald’s Cupu.


7. máj
SkryťZatvoriť reklamu