INZERCIA

Skrotí novela zákona o cestnej doprave Uber a Taxify?

Aplikácie a digitálne platformy nám v dnešnom modernom svete výrazne uľahčujú život.

Využívanie alternatívnych taxislužieb ako Uber a Taxify považujeme už za samozrejmosť. Avšak tieto fenomény doteraz fungovali bez dostatočnej právnej regulácie. Vláda sa aj preto rozhodla prijať opatrenia, ktoré majú vyriešiť tento problém a predchádzať tak nelegálnej činnosti alternatívnych taxislužieb.

Ako sa tieto aplikácie dostali do akejsi “šedej zóny”

Digitálne taxislužby uzreli svetlo sveta najmä vďaka masovému rozšíreniu smartfónov a technologickému pokroku. Bohužiaľ, momentálne vo veľa krajinách fungujú nelegálne. Zákonodarcovia veľakrát nestihli legislatívne podchytiť ich rýchly nástup, čo viedlo k početným súdnym sporom. Neraz z nich vzišli súdne rozhodnutia s protichodnými závermi. Túto situáciu sa u nás pokúsilo riešiť Ministerstvo dopravy, ktoré vypracovalo novelu zákona o cestnej doprave s navrhovanou účinnosťou od 1. apríla 2019.

Čo rieši táto novela?

Novela o cestnej doprave má zjednodušiť prevádzku taxislužieb a vytvoriť vhodnejšie podmienky na podnikanie. Mala by samozrejme priniesť aj účinnejšiu kontrolu v tejto oblasti. Dlhodobo chýbajúca právna regulácia platforiem zdieľanej ekonomiky a z toho prameniaca právna neistota je totiž aj prípad Slovenska.

Aké sú praktické dôsledky chýbajúcej právnej regulácie?

Táto právna neistota vyústila napríklad do nežiaducich súdnych sporov. Výsledkom sú nejednoznačné rozhodnutia s negatívnym dopadom na subjekty podnikajúce v tomto odvetví. Na jednej strane súd zakázal neodkladným opatrením prevádzkovanie taxislužby Uber a stotožnil sa s tvrdeniami žalobcu, že Uber nespĺňa zákonné povinnosti. Na druhej strane však súd vo veci Taxify uloženie neodkladného opatrenia zamietol. Stalo sa tak však najmä z procesných dôvodov (neunesenie dôkazného bremena). Takáto právna neistota a takpovediac „chaos“ neprospieva podnikateľskému prostrediu a na konci dňa ani samotným spotrebiteľom.

Súčasná právna úprava z roku 2012 prirodzene nereguluje moderné trendy v doprave.

Správne. Preto má vyššie uvedenú nepriaznivú situáciu za cieľ vyriešiť novela zákona o cestnej doprave, ktorá bola predložená do NR SR. Predloženým návrhom novely zákonodarca zvolil cestu zahrnutia alternatívnych taxislužieb pod existujúci zákon o cestnej doprave a ich kategorizácii ako taxislužby. Zákonodarca má zároveň úmysel zjednodušiť podmienky pre podnikanie v oblasti taxislužieb a zaviesť účinnejšiu kontrolu tohto spôsobu podnikania. Mne osobne sa toto riešenie javí ako konzervatívny prístup snažiac sa upokojiť napätú situáciu medzi „tradičnými“ taxikármi a novými alternatívnymi službami. Myslím si, že toto riešenie v najbližšom období narazí na ďalšie úskalia nových moderných trendov v doprave a rozprúdi ďalšie diskusie.

Aké zmeny čakajú taxikárov či prevádzkovateľov taxislužieb?

V prípade schválenia predloženého návrhu novely by malo dôjsť ku kompromisu medzi v súčasnosti pomerne prísne nastavenými požiadavkami na prevádzkovanie taxislužby a alternatívnymi taxislužbami so v zásade neexistujúcou reguláciou. Získanie osvedčenia

o odbornej spôsobilosti na území Slovenska už nebude potrebné, ak už vodič má toto osvedčenie z iného členského štátu. Okrem toho sa ustupuje aj od povinnosti mať vlastné, prenajaté alebo inak zabezpečené stanovište taxislužby a miesto na garážovanie alebo odstavenie vozidiel taxislužby mimo času poskytovania dopravných služieb. Odstráni sa tým možno významná prekážka pre fungovanie digitálnych taxislužieb. Samotnej podstate, ktorú presadzujú tieto digitálne platformy, sa to však nepriblíži. Kategorizovanie tejto služby ako taxislužby je z tohto pohľadu v rozpore s princípom fungovania zdieľaných ekonomík.

Povinný klasický taxameter pre všetkých nebude. Mení sa cena taxislužieb?

Alternatívne taxislužby fungujú cez digitálne zariadenia ako smartfón alebo tablet. Po novom sa na toto bude prihliadať pri stanovovaní ceny za prepravu, ktorá sa bude môcť dohodnúť prostredníctvom digitálnej platformy. Zákonodarca teda nevyhovel požiadavke taxikárov, aby všetci poskytovatelia taxislužieb mali povinne klasický taxameter. Novinkou je aj možnosť zaslania potvrdenia o zaplatenom cestovnom elektronicky, t.j. napríklad prostredníctvom emailu, ako to robí Uber a Taxify. Digitálne taxislužby budú zároveň odteraz považované za dispečing, čím budú musieť dodržiavať všetky zákonom stanovené požiadavky.

Bude mať táto novela pozitívny dopad na našu spoločnosť?

Rozhodne treba vyzdvihnúť pozitívny význam tohto návrhu zákona. Je nanajvýš žiaduce podporovať trendy využívania digitálnych platforiem v rôznych oblastiach ekonomiky. Taktiež je nevyhnutné uvedomiť si potrebu ich dostatočnej a jasnej právnej regulácie. Pripravovanú novelu preto možno hodnotiť ako krok správnym smerom. Ako som však už naznačoval, myslím, že čoskoro táto regulácia narazí na ďalšie aplikačné problémy, ktoré prinesú opäť nové a nové trendy v zdieľanej ekonomike. A to nehovoríme len o taxislužbách, ale aj o iných široko využívaných službách na podobnom princípe – napr. alternatívne služby krátkodobého ubytovania ako sú Airbnb, HomeAway a pod. Zo skúseností z iných európskych krajín sú už toto aktuálne živé témy.

Čo predstavuje novela pre taxikárov a pre samotný štát?

Okrem väčšej právnej istoty bude mať novela pozitívny dopad ako na taxikárov a prevádzkovateľov taxislužieb vďaka nižšej administratívnej záťaži, tak aj pre samotný štát, keďže reguláciou tohto odvetvia by sa mali zvýšiť príjmy verejnej správy. V tomto štádiu ostáva sledovať implementáciu a následnú aplikáciu novely v praxi.

HAMALA KLUCH VÍGLASKÝ je moderná a nezávislá slovenská advokátska kancelária, ktorá bola založená v roku 2006 a pôsobí vo všetkých oblastiach moderného obchodného práva.

Právnici HKV, ako profesionáli na domáci trh, poskytujú komplexné poradenstvo na základe medzinárodných skúseností. V roku 2018 bola kancelária vyhodnotená ako Právnická firma roka v oblasti fúzii a akvizícii. O mimoriadnych kvalitách poskytovaných právnych služieb svedčia pravidelné ocenenia medzinárodnými i lokálnymi ratingovými organizáciami (ako sú Chambers Global, Chambers Europe, Legal 500, IFLR1000). (podrobnejšie informácie o oceneniach nájdete tu).

Advokátska kancelária Hamala Kluch Víglaský s.r.o.
Poštová 3 811 06 Bratislava
Tel: +421 2 5441 0160
E-mail: lmichalik@hkv.sk
Web: www.hkv.sk

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,2 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Najčítanejšie správy na SME

Najčítanejšie správy na SME

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?

Každé zastavenie výroby spôsobuje stratu. Ako predísť nečakaným výpadkom na výrobných linkách? Riešenie = prediktívna údržba.

Tlačové správy

Hovoriaci systém priblíži zrakovo znevýhodneným expozíciu múzea

Košice sú o krok bližšie k vízii smart city vďaka aplikácii Sám v múzeu.

Tlačové správy

Slovensko spieva koledy

Týždenníky MY pripravujú druhé pokračovanie predvianočnej kampane v desiatkach mestách a obciach na Slovensku.

Tlačové správy

Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave

V týždni od 10. – 14. decembra 2018 sa v Aule EU v Bratislave koná Ronald Coase Institute Workshop o inštitucionálnej ekonómii.