SME
Piatok, 19. apríl , 2019
INZERCIA

Tesco chce akcelerovať pozitívnu zmenu

Stratégia našej spoločenskej zodpovednosti stojí na troch pilieroch: ľuďoch, produktoch a miestach.

Veronika Bush s Martinom Kurucom, výkonným riaditeľom pre Tesco na Slovensku pri prevzatí ceny VIA BONA 2018 za príspevok k napĺňaniu Cieľov udržateľného rozvoja.Veronika Bush s Martinom Kurucom, výkonným riaditeľom pre Tesco na Slovensku pri prevzatí ceny VIA BONA 2018 za príspevok k napĺňaniu Cieľov udržateľného rozvoja.

Čo pre takú veľkú spoločnosť, akou je Tesco, znamená spoločenská zodpovednosť?

Aj malá pomoc môže mať veľký význam – to je základná hodnota v Tescu, súčasť našej DNA. Ovplyvňuje všetko, čo robíme pre našich 10 000 kolegov na Slovensku, vo všetkých komunitách, kde pôsobíme, ako aj pre 2,2 milióna zákazníkov, ktorí u nás každý týždeň nakupujú. Toto tvorí základ Plánu malých pomocí, ktorý opisuje, ako chce Tesco prispieť k riešeniu sociálnych a environmentálnych výziev, na ktorých našim zákazníkom, kolegom a komunitám najviac záleží.
Plán malých pomocí, stratégia našej spoločenskej zodpovednosti, stojí na troch pilieroch: ľuďoch, produktoch a miestach. Tento plán nám pomáha vytvoriť spoločnosť, v ktorej kolegovia spolu vychádzajú nehľadiac na to, odkiaľ pochádzajú. Pomáha našim zákazníkom robiť zdravšie rozhodnutia a užiť si dobrú kvalitu za dostupné ceny. A v neposlednom rade nám pomáha zabezpečiť, aby žiadne potraviny, ktoré sa dajú skonzumovať, neboli nikde v našom dodávateľskom reťazci zbytočne vyhodené.

Ako prvý maloobchodník ste zverejnili dáta o množstve potravinového odpadu vo vašich prevádzkach. Čo sa vám tým podarilo dosiahnuť?

Áno, ako prvý maloobchodník v strednej Európe, a teda aj na Slovensku sme zverejnili, aké množstvo potravinového odpadu vzniká v našich prevádzkach. Bolo to určité riziko, keďže sme nevedeli, ako to budú vnímať médiá či zákazníci, keďže sa im môže zdať, že ide o vysoké číslo. My sme však presvedčení, že len tak dokážeme identifikovať miesta, v ktorých sa ešte môžeme zlepšovať. Vďaka tomu sa nám podarilo zefektívniť interné procesy tak, že medziročne sme znížili množstvo potravinového odpadu v našich prevádzkach až o 20 %. Keď sa predsa len niečo nestihne predať a je to stále vhodné na ľudskú konzumáciu, darujeme to ľuďom v núdzi cez Potravinovú banku, prípadne ako krmivo pre zvieratá. Je pre nás mimoriadne dôležité, aby jedlo, ktoré máme v Tescu radi, nevyšlo navnivoč u nás či u našich dodávateľov. Tým pomáhame tak, že od nich vykupujeme aj zeleninu a ovocie neštandardnej veľkosti či tvaru, ktoré by inak skončili ako odpad. Zákazníkom ich ponúkame za zvýhodnené ceny, pričom vidíme, že aj oni sa chcú zapojiť do boja proti plytvaniu potravinami. Aj preto už nakúpili viac ako 1,5 mil. kg tohto ovocia a zeleniny. Testujeme aj rôzne inovácie, ako je napríklad elektrický kompostér, ktorý premieňa už vzniknutý potravinový odpad na užitočný kompost. V roku 2018 bolo Tesco ocenené cenou Via Bona za svoj príspevok k napĺňaniu udržateľných cieľov OSN za svoj program znižovania potravinového odpadu.

Čo pre vás znamená toto ocenenie?

Ocenenie si veľmi vážime a znamená pre nás pocit zadosťučinenia a hrdosti na našu prácu, na prácu všetkých našich kolegov, ktorí sa dennodenne popri svojej štandardnej práci venujú aj tomu, aby sa nepredané potravinové prebytky dostali k ľuďom v núdzi. Vďaka nim a dobrovoľníkom z Potravinovej banky Slovenska a miestnych charít pomáhame denne viac ako 5 000 ľuďom po celom Slovensku. Preto nás získanie tejto ceny ešte viac povzbudilo, aby sme v boji proti plytvaniu potravinami nepoľavovali. Naopak, veríme, že vďaka tomuto oceneniu sme sa stali inšpiráciou aj pre iných, či už obchodníkov, ktorí sa k nám pridajú a tiež zverejnia údaje o množstve potravinového odpadu, alebo zákazníkov, ktorí budú nakupovať zodpovedne. A to je to, čo chceme docieliť, aby téma boja proti plytvaniu potravinami nebola len témou spoločnosti Tesco, ale všetkých. Pretože len spoločne vieme dosiahnuť skutočnú zmenu.

Kam ste sa odvtedy posunuli?

V oblasti boja proti plytvaniu potravinami toho robíme veľa každý jeden deň. Avšak stále je pred nami mnoho práce. Zaviazali sme sa, že do roku 2020 budeme darovať potravinové prebytky, ktoré sú stále vhodné na ľudskú konzumáciu, zo všetkých našich obchodov na Slovensku. Koncom roka 2017 sme darovali potravinové prebytky zo 100 obchodov na celom Slovensku, dnes je to už 130 z celkového počtu 150 obchodov. Len v roku 2017 sme darovali ľuďom v núdzi 577 ton potravín a už teraz viem potvrdiť, že za rok 2018 to bude výrazne viac.
V spolupráci s bratislavským Starým Mestom sme v máji otvorili sociálnu výdajňu v tejto mestskej časti, a tak pomáhame aj sociálne slabším Staromešťanom. Navyše sme oznámili aj našu ďalšiu ambíciu – rozšíriť naše aktivity aj do oblasti obalových materiálov. S dodávateľmi produktov vlastných značiek už pracujeme na zmene dizajnu obalov a odstránení všetkých ťažko recyklovateľných materiálov. Tento stav by sme chceli dosiahnuť do roku 2020. Bude to znamenať pozitívny krok na ceste za 100 % recyklovateľnými alebo znovupoužiteľnými obalmi našej vlastnej značky, a to do roku 2025. Naším konečným cieľom bude dosiahnutie nulového odpadu, a tak žiadny odpad z našich prevádzok neskončí na skládkach. Aby sme dokázali recyklovať čo najviac plastového odpadu, budeme vytvárať koalície s vládou, výrobcami, odpadovým priemyslom. Ideálnym stavom by bolo pracovať v systéme tzv. uzavretej recyklačnej slučky.

Ako pomáhate komunitám na Slovensku a čo konkrétne sa vám za posledné roky v tejto oblasti podarilo?

Náš program Vy rozhodujete, my pomáhame je najväčšia komunitná grantová akcia svojho druhu v strednej Európe. Máme za sebou už päť zrealizovaných edícií, ktoré sú skutočne skvelým príkladom toho, ako sa dá dlhodobo úspešne a postupne s každou edíciou zlepšovať život v našich komunitách, a to so zapojením našich kolegov, neziskových organizácií a v neposlednom rade aj zákazníkov. Program je jedinečný v tom, že prepájame naše obchody s lokálnymi projektmi, komunitami a zákazníkmi. Doteraz sme v 5 edíciách takto dokázali podporiť takmer 700 projektov v celkovej hodnote 640 000 eur. Je to skvelé číslo, najmä keď vidíme výsledky v podobe vynovených či novo vybudovaných mestských parkov, detských ihrísk, škôlok, škôl či zrealizované vzdelávacie, športové podujatia či aktivity pre seniorov. A s ďalšími edíciami toho bude ešte viac...
Naši zákazníci určite poznajú aj našu potravinovú zbierku, ktorú organizujeme pravidelne pred Vianocami. Len minulý rok sme vďaka nim v spolupráci s našimi charitatívnymi partnermi vyzbierali 147 ton potravín, čo je rekordné množstvo v doterajších šiestich ročníkoch. Aj to potvrdzuje, že ľudia chcú pomáhať, keď projektu veria, a my vidíme, že to má čoraz väčší zmysel. Aj naši zákazníci tak vedia, že práve v predvianočnom období táto zbierka pomáha stovkám rodín na Slovensku, ktoré sú v núdzi. Predaj potravín je podstata nášho biznisu, a preto je pre nás prirodzené pomáhať darovaním potravín tým, ktorí to potrebujú najviac.

Akú úlohu v týchto aktivitách zohrávajú vaši kolegovia?

Našich kolegov vnímame ako srdce nášho biznisu. Pomáhame im uspieť, staráme sa o nich, ich zdravie a balans medzi prácou a súkromným životom. V Tescu budujeme kultúru, kde každý môže byť sám sebou a kde sú všetci vítaní bez predsudkov. Chceme, aby sa každý u nás cítil dobre. To, že sa nám darí budovať túto kultúru, potvrdzuje množstvo projektov, ktoré vzišli z iniciatív našich kolegov. Jedným z nich je projekt Tesco Anjel. V obchode v Prievidzi, kde sa kolegyňa dostala do ťažkej životnej situácie, sa kolegovia rozhodli jej pomôcť. Zorganizovali zbierku, aby situáciu, v ktorej sa ocitla, finančne zvládla. Odvtedy Tesco takto pomáha kolegom, ktorí sa ocitli v ťažkej situácii. Je krásny pocit vedieť, že máte okolo seba kolegov, ktorým nie je osud iných ľahostajný. Rovnako vieme, že našim kolegom záleží na komunitách, v ktorých žijú. A my ich v tom podporujeme. Tesco im umožňuje venovať sa dobrovoľníckym aktivitám aj počas pracovného času. Ako dobrovoľníci môžu kolegovia pomáhať organizácii podľa vlastného výberu a sami tak aktívne prispieť tam, kde to je v ich komunite najviac potrebné.

Aké sú ďalšie plány Tesca na Slovensku v oblasti spoločensky zodpovedného podnikania?

Aj keď už dlhodobo pomáhame komunitám po celom Slovensku či v boji proti plytvaniu potravinami, stále je pred nami veľa práce. V najbližších mesiacoch opäť zverejníme údaje o množstve potravinového odpadu v našich
prevádzkach. Rovnako budeme pokračovať v zavádzaní iniciatív zameraných na znižovanie nášho vplyvu na životné prostredie. Našu stratégiu vidíme ako príležitosť, pri ktorej môžeme spolupracovať so slovenskou vládou, dodávateľmi a ďalšími maloobchodníkmi tak, aby celý systém fungoval lepšie. Chceme byť tí, ktorí budú akcelerovať pozitívnu zmenu v spoločnosti.

Na otázky odpovedala Veronika Bush, riaditeľka komunikácie Tesco na Slovensku.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,4 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Najčítanejšie správy na SME

Najčítanejšie správy na SME

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019

Rozmanité Grécko a jeho ostrovy budú aj tento rok obľúbený cieľ dovolenkárov.

Tlačové správy

Bim Challenge 2019

4. Majstrovstvá Slovenska v rýchlosti projektovania

Tlačové správy

Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov

Čerpacie stanice OMV budú v plnej prevádzke aj počas dní, keď v bežných obchodoch nenakúpite.

Tlačové správy

Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur

Miestne samosprávy, školy, cirkvi aj neziskové organizácie majú šancu získať príspevok od 20.000 do 50.000 eur.