Rozoznáte bežné a prémiové palivo, no neviete, že letný a zimný benzín nie je to isté? Ak veríte niektorým z mýtov, možno zbytočne pripravujete svojho štvorkolesového miláčika o zaslúženú kvalitu.
Palivá v krajinách na západe sú kvalitnejšie
Mýtus. Viacerí majú tendenciu veriť tomu, že na západ od Slovenska sú palivá kvalitnejšie ako u nás. Nie je to pravda. Palivá vo všetkých členských štátoch Európskej únie musia spĺňať rovnaké kvalitatívne štandardy, ktoré sú záväzné. V krajinách strednej a východnej Európy sa dokonca v mnohých ohľadoch posudzuje kvalita paliva oveľa prísnejšie. Shell napríklad garantuje, že Shell FuelSave aj prémiové palivá Shell V-Power majú rovnaké vlastnosti bez ohľadu na to, či sa predávajú na Slovensku alebo v Nemecku.
O kvalite benzínového paliva svedčí oktánové číslo
Mýtus. Oktánové číslo je len jedným z faktorov, ktoré svedčia o kvalite benzínového paliva, veľkú rolu zohráva vlastný vývoj palív a aditivácia. Oktánové číslo je ukazovateľ odolnosti benzínového paliva voči klepaniu motora, čiže nežiaducemu predčasnému vznieteniu paliva v motore. Spôsobuje ho prudké uzavretie vstupného ventilu, kedy dôjde k spontánnemu vznieteniu zhlukov paliva zmiešaných so vzduchom. Moderné vozidlá sú vybavené snímačmi, ktoré zachytia toto klepanie v motore a vedia upraviť načasovanie vznietenia paliva.
Letný a zimný benzín nemajú rovnaké parametre
Pravda. Benzín v lete a v zime má iné kvalitatívne parametre, ktoré určuje norma. Líšia sa destilačnou krivkou a tlakom pár. Letný benzín je menej prchavý, akoby ťažší, aby sa ľahké zložky v benzíne neodparovali príliš rýchlo, keď je horúco. Zimný benzín musí byť, naopak, ľahší a prchavejší, aby sa vytvorilo dostatočné množstvo horľavých pár a mohli ste naštartovať aj pri nízkej vonkajšej teplote.
Medzi bežným a prémiovým palivom nie je rozdiel
Mýtus. Základné kvalitatívne parametre pre palivá udáva platná norma. Štandardne ich bežné palivá spĺňajú a niektoré z nich navyše obsahujú aditíva. Prémiové palivá zvyknú obsahovať vyššie množstvo aditív; väčšinou prechádzajú tzv. povýrobnou aditiváciou, ktorá zlepšuje vybrané vlastnosti benzínu či nafty ako sú protikorózne a čistiace účinky. U prémiových palív Shell V-Power je množstvo aditivačných látok až trojnásobne vyššie ako v bežnom palive.
Nie je pravda ani to, že prémiové palivá treba používať najmä v zime a v lete stačia bežné. Ich charakteristické vlastnosti totiž až na výnimky nesúvisia s ročným obdobím.
Naftu do benzínového auta nenatankujete
Pravda do veľkej miery. Natankovať naftu do benzínového auta spravidla nemôžete. Tankovacia pištoľ na naftu má väčší priemer, preto by ste ju do benzínového auta nemali vložiť. Majitelia dieselového auta však musia byť obozretní. Do takého auta benzín natankujete veľmi jednoducho, stačí vo chvíli nepozornosti vziať do rúk nesprávnu tankovaciu pištoľ. Ak natankujete nesprávne palivo, vypnite motor, odtiahnite auto do servisu a nechajte vyčistiť celý palivový systém.
Prémiové palivá sa oplatí tankovať iba do nových áut
Mýtus. Lídri na trhu s palivami úzko spolupracujú na vývoji motorov s ich výrobcami, aby optimalizovali zloženie paliva s ohľadom na vysoké nároky moderných motorov. Shell využíva na vývoj palív moderné vývojové laboratórium v Hamburgu a je v úzkom kontakte s poprednými výrobcami áut nielen v Nemecku. Odborníci vyvinuli najnovšiu generáciu palív Shell s technológiou DYNAFLEX práve s ohľadom na „downsizing“ motorov a neustále sa zvyšujúce tlaky v moderných motoroch. Pozitívne účinky na vstrekovacie systémy má overené aj pri starších motoroch, preto sa prémiové palivá oplatí tankovať do starších aj do nových áut.