SME
Nedeľa, 15. december, 2019 | Meniny má Ivica
INZERCIA

Aerodynamická optimalizácia pomocou superpočítača

Aerodynamická optimalizácia pomocou superpočítača

  • SEAT využíva najvýkonnejší počítač v Španielsku a siedmy najvýkonnejší v Európe na zlepšovanie aerodynamiky svojich vozidiel
  • Optimalizácia aerodynamiky zvyšuje bezpečnosť a prispieva k zníženiu spotreby paliva a emisií
  • Cieľom tohto výskumu je spojiť simuláciu s realitou
  • Vedci z celého sveta využívajú MareNostrum 4 na rozličné simulácie

40 000 osobných počítačov pracujúcich súčasne. To je výpočtová kapacita superpočítača MareNostrum 4. Tento počítač je najvýkonnejší v Španielsku a siedmy najvýkonnejší v Európe a je umiestnený v Barcelone v areáli Barcelona Supercomputing Center (BSC). Mimoriadne vysoký výpočtový výkon umožňuje robiť všetky možné druhy simulácií: od funkcie srdca alebo predpovedí počasia až po ekologické katastrofy. V prípade kooperačného projektu so značkou SEAT sa superpočítač MareNostrum 4 so 165 888 procesormi využíva na zdokonaľovanie automobilov.

6 912 čipov v kaplnke: Počítač MareNostrum 4 je nainštalovaný v odsvätenej kaplnke v severnom kampuse Katalánskej polytechnickej univerzity (Polytechnic University of Catalonia), kde panuje teplota 24 stupňov Celzia a relatívna vlhkosť vzduchu 36 %. Dr. Oriol Lehmkuhl, výskumný pracovník BSC pre fyzikálne a numerické modely je jedným zo stoviek špecialistov z celého sveta, ktorí využívajú tento superpočítač pri svojich projektoch. „Ja študujem spaľovacie komory leteckých prúdových motorov, robím simulácie veterných turbín a v rámci spolupráce so značkou SEAT skúmam vplyv geometrie náboja kolesa na celkovú aerodynamiku vozidla.“

Bezpečnejšie, pohodlnejšie a efektívnejšie automobily: Zlepšovanie aerodynamiky automobilu spočíva v znižovaní jeho koeficientu aerodynamického odporu. Výsledkom sú automobily, ktoré sú bezpečnejšie a efektívnejšie, majú menšiu spotrebu paliva a emisie CO2, ako aj lepšie jazdné výkony. Hlavnými analyzovanými oblasťami sú predná a zadná časť karosérie, spodná strana podlahy karosérie, kolesá a pneumatiky. Doteraz sa na optimalizáciu aerodynamiky využívali hlinené modely v skutočnej veľkosti pre kombinované simulácie a testy v aerodynamickom tuneli. „Pracovať v aerodynamickom tuneli je nákladné. Hlinený model sa postupne deformuje a je potrebné na ňom neustále robiť zmeny,“ hovorí María García-Navas, inžinierka oddelenia vývoja a aerodynamiky SEAT. „Okrem toho nám výpočtový výkon superpočítača v BSC umožňuje zahrnúť do simulácie viac parametrov a dovoľuje vidieť, ako sa správa prúdiaci vzduch vo vnútri disku pri otáčajúcich sa kolesách. Našou ideou je skrátiť rozdiel medzi simuláciou a realitou,“ dodáva.

Od mesiacov štúdia na hodiny: Výhodou 165 888 súčasne pracujúcich procesorov sú štúdie realizované v rekordnom čase. „Zadáme geometriu kolesa konvertovanú do bodov trojrozmernej siete a každý bod analyzuje sústava paralelne pracujúcich procesorov. Ak by sme to isté analyzovali individuálne, trvalo by to mesiace,“ hovorí Dr. Lehmkuhl .

Jednotkou budúcnosti je petaflop (jednotka výkonnosti počítača): Simulácie robené na superpočítači otvárajú nové oblasti pre výskum aerodynamiky: „V budúcnosti budeme schopní simulovať všetko naraz: prúdenie vzduchu, štruktúru karosérie, spaľovanie a dokonca aj osobu sediacu v kabíne. V súčasnosti to nie je možné ale o 15 rokov môžu byť počítače 1000-krát výkonnejšie ako v súčasnosti. Už si to začínam predstavovať,“ dodáva Dr. Oriol Lehmkuhl. BSC sa teraz uchádza o superpočítač MareNostrum 5, ktorý má vyše 20-násobnú kapacitu oproti súčasnému.

MareNostrum 4, technické údaje
Superpočítač
3 456 uzlov
6 912 čipov
165 888 procesorov
13.7 petaflopov
78 000 kilogramov hmotnosti

Miestnosť
180 štvorcových metrov
24 stupňov Celzia
36 % relatívna vlhkosť vzduchu
19 ton skla
26 ton ocele


SEAT je jedinou spoločnosťou v Španielsku, ktorá disponuje vlastnými kapacitami na konštrukciu, vývoj, výrobu a predaj automobilov. Nadnárodná spoločnosť, ktorá je súčasťou koncernu Volkswagen, má centrálu v meste Martorell (Barcelona) a exportuje 80 % svojej produkcie do vyše 80 štátov sveta. V roku 2018 spoločnosť SEAT celosvetovo predala 517.600 automobilov, čo je najväčší počet v jej 68-ročnej histórii. Spoločnosť dosiahla zisk po zdanení 294 miliónov EUR a rekordný obrat takmer 10 miliárd EUR.

SEAT Group zamestnáva približne 15.000 pracovníkov v troch výrobných centrách – Barcelona, El Prat de Llobregat a Martorell, kde sa vyrábajú veľmi úspešné modely Ibiza, Arona a Leon. Okrem toho spoločnosť vyrába modely Ateca a v Českej republike, Tarraco v Nemecku, Alhambra v Portugalsku a Mii na Slovensku.

Španielska multinacionálna značka má vlastné technické centrum, v ktorom pracuje približne 1000 inžinierov. Toto centrum je hnacou silou inovácií najväčšieho priemyselného investora v oblasti vývoja a výskumu v Španielsku. SEAT vo svojom modelovom programe už ponúka najnovšie technológie konektivity a výrazne sa angažuje v globálnom procese digitalizácie propagujúc mobilitu budúcnosti.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,5 miliónov čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Najčítanejšie správy na SME

Najčítanejšie správy na SME

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?

Prekvapte obsahom. Darujte čítanie od SME.sk na celý rok.

Tlačové správy

Kam na výlet so svojimi známymi

Darovať možete aj kúsok Slovenska.

Tlačové správy

First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely

First moment zľavy do Turecka očakáva veľa dovolenkárov. Ušetrite za top hotely.