SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Musíte vnímať, čo vám motorka hovorí

Inštruktor Michal Jariabka v rozhovore prezrádza, ako si užiť jazdu na motorke a neskončiť pritom na nemocničnom lôžku.

Tvrdí, že na motorku strach nepatrí, no zároveň platí aj to, že ak nechýba odvaha, nesmie chýbať ani rešpekt. Prečítajte si rozhovor s Michalom Jariabkom, inštruktorom Moto-Skola Jariabka.

Keď sa povie motoristický zážitok z ciest, väčšinou si to každý spojí s cestovaním autom. V čom je najväčší zážitok z jazdy na motorke?

Na motorke je to viac také „naozaj“. Na motorke cítite pokosenú trávu, menej kvalitný asfalt aj chlad dažďových kvapiek. Je to menej pohodlné, ale zážitkov je stonásobne viac ako počas cesty autom. Aj ľudia, ktorých po ceste stretnete, sa na vás pozerajú inak, keď vidia, že ste na motorke. Cítiť z nich (v dobrom) závisť, že ty si „voľný“ a oni nie, sú priateľskejší, viac vám veria. V skratke, je to o zážitkoch, ktoré v aute nezažijete, ani keby ste absolvovali desaťkrát dlhšiu cestu.

Môže byť jazda na motorke zábavná a bezpečná zároveň?

Jasné, ale chce to tri veci. V prvom rade musíte mať v hlave upratané, v druhom rade treba vedieť veľmi dobre ovládať svoju motorku a treba tiež vedieť čítať cestu a premávku. Na motorke to nemusí byť vaša chyba, ale môže to byť váš problém. Auto verzus motorka je vždy 1:0. Jednoducho si treba dávať pozor a rozmýšľať.

Veľa ľudí má pred jazdou na motorke rešpekt, niekedy až strach. Sú motorky naozaj také nebezpečné?

Motorka sama o sebe nie je bomba, ktorá zrazu vybuchne. Nebezpečný môže byť jazdec a situácia na ceste. Ak sa viem ovládať a čítať situáciu, s veľkou pravdepodobnosťou sa vrátim domov celý. V porovnaní s autom mám akurát nevýhodu v pasívnej bezpečnosti vozidla, keďže na motorke ma chráni len to, čo mám oblečené na sebe.

Je moto-škola výhodou alebo nutnosťou?

Výhodou je určite a z môjho pohľadu aj nutnosťou, pretože úroveň základného vzdelania vodičov autoškoly na Slovensku je pri motorkách ešte horšia ako v prípade osobných vozidiel. Aj úroveň schopností, ktoré potrebuje jazdec na motorke, je v porovnaní s autom niekoľkonásobne vyššia. Jednoducho povedané, na motorke musíte vedieť 10-krát viac ako v aute.

Michal Jariabka Michal Jariabka

Aká bola vaša cesta k motorkám a k práci inštruktora?

Motorky ma vždy k sebe ťahali. Jazdil som od 12 alebo 13 rokov na pionieri, babete, čezete, jawe a všetkom možnom – načierno aj „nabielo“ :). Počas vysokej školy bola chvíľu pauza a po nej prišla zase motorka. Venoval som sa bezpečnej jazde na okruhu Slovakia Ring (autám), a keďže som bol aj motorkár, dal som si to dokopy. Postupom času som autá nechal a venujem sa už len motorkám.

V motorkárskom svete zrejme dominujú muži. Stretávate sa na kurzoch aj so ženami – motorkárkami?

Už je preč doba, keď bola motorka výsadou mužov. Dnes je to móda, páči sa to aj kočkám a som rád, že si sadajú aj za riadidlá, nielen na miesto spolujazdca. To, že je motorka len pre chlapa, je úplný nezmysel. Na kurzoch žien nie je veľa, čo je škoda, lebo často sa stáva, že im to ide lepšie ako mužom. Na motorku je potrebný cit, nie sila, a keď ženy dostanú správne informácie, ide im to dobre.

Čo by mal mať na pamäti človek, ktorý sadá na motorku po prvýkrát?

Ak máme na mysli človeka, ktorý si urobil vodičák a „ide na to“, v prvom rade si treba vybrať „normálnu“ motorku, ktorá nemá ani 400 kíl, ani 200 koní, a zainvestovať do kvalitného výstroja. Prvé metre by mali smerovať na cvičisko alebo parkovisko, aby si jazdec natrénoval základné techniky a trošku sa zžil so svojou motorkou. Keď už ide do premávky, je dobré jazdiť s niekým skúseným, ale rozumným, ktorý ho povedie a nebude si stavať na začiatočníkovi ego a ukazovať, čo všetko vie a on nevie. To skôr znechutí ako povzbudí. S motorkou to chce čas aj trpezlivosť. Je to ako s čímkoľvek iným. Jeden človek má bunky na jedno, iný na druhé. Naučiť sa jazdiť dokáže ktokoľvek, otázkou je, koľko času a energie ho to bude stáť.

Na akých iných miestach ako cestách sa môže motorkár dostať do nebezpečnej situácie?

Napríklad na čerpacej stanici. Stáva sa, že sa nám nechce zísť a tankujeme posediačky. A to nie je bezpečné. Motorky majú väčšinou nádrž nad motorom a ak tankujete priamo do nej, nevedie k nej dlhý krk tak ako v aute. Takže ak sedíte na motorke a máte už plnú nádrž, benzín vyšplechne von, až potom tankovacia pištoľ cvakne. To môže byť problém. Priamo pod nádržou je horúci motor a pod ním aj horúce výfukové zvody. Ak sa k ním dostane benzín, môže dôjsť k požiaru.

Ako teda správne tankovať motorku?

Najprv treba prísť na čerpaciu stanicu, kde sa dá natankovať kvalitné palivo. Potom dajte motorku na bočák, zosadnite a začnite tankovať. Pri motorkách, do ktorých sa dá vložiť tankovacia pištoľ relatívne hlboko do nádrže, ju stačí vložiť a tankovať. Ak má otvor v nádrži priehradku a pištoľ sa tam dá v podstate len priložiť, neodporúčam tankovať „naplno“. Skôr treba regulovať množstvo paliva tak, aby bolo vidieť hladinu benzínu v nádrži. Akonáhle je hladina cca 1 cm pod spodným okrajom hrdla, tak stačí.

Aký vplyv má kvalita paliva na motorku?

Motor motorky je oveľa viac výkonný ako motor auta. Okrem toho je tu aj rozmer bezpečnosti. Ak sa pokazí motor na aute, tak auto zastane. Ak sa pokazí motor na motorke, môže sa zadrhnúť počas cesty, motorka zastane a vodič spadne a skončí v nemocnici. Preto je kvalitné palivo a tiež 100%-ný technický stav motorky základ bezpečnej jazdy. Ja tankujem benzín s najvyšším oktánovým číslom.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 206
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 11 846
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 519
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 158
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 930
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 401
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 322
  8. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 205
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Historicky sa viac otváralo severu. Dodnes nesie jeho vizuálnu i mentálnu stopu.


INZERCIA 18. apr

Polyfunkčný dom na Južnej triede prinesie Košičanom aj malé námestie a moderný mestský priestor.


17. apr
Ilustračný obrázok výnimočných priestorov z Nivy Tower

Bratislava, marec 2025 - EQUILIBRIO sa etablovalo ako stabilný a hodnotovo ukotvený partner na realitnom trhu.


17. apr

Populárna doručovacia služba Wolt ocenila najúspešnejšie reštaurácie a obchody.


INZERCIA 17. apr
SkryťZatvoriť reklamu