SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Slovenské Vianoce kedysi a dnes

Aké boli a aké sú Vianoce dnes.

(Zdroj: Tesco Stores SR, ČTK)

K tridsiatemu výročiu slobodných Vianoc odhaľuje jeden znajväčších reťazcov na Slovensku premeny nákupného správania slovenských spotrebiteľov. Hoci sa tradície menia, vianočné rituály sú jednými z najzachovávanejších rodinných sviatkov po celé generácie. Spoločnosť Tesco na reprezentatívnej vzorke viac ako 1000 svojich zákazníkov zisťovala, aký význam pre nich majú Vianoce, ako ich trávili v roku 1989 a ako ich prežívajú v súčasnosti.

Vianočné sviatky sú najexponovanejšími dňami v roku a pre mnohých môžu byť prípravy, snaha vyhovieť prianiam blízkych, ako aj nákupy darčekov veľakrát na poslednú chvíľu vyčerpávajúce. Možnosti, výber a dostupnosť produktov sú v porovnaní s rokom 1989 oveľa vyššie. Kedysi sme počas Vianoc stáli rady na banány a mandarínky, dnes je to pre nás nepredstaviteľné a bežnou sa stala ich kúpa online z pohodlia nášho domova, napríklad prostredníctvom najväčších Tesco Online nákupov. Okrem toho si dokážeme aj v kamennej predajni na jednom mieste kúpiť potraviny, veci do domácnosti, drogériu, elektroniku či oblečenie.

Aké boli a aké sú Vianoce dnes

Symbolom slovenských Vianoc bol v minulosti betlehem, tradícia vianočných stromčekov sa u nás rozšírila až začiatkom 20-teho storočia. Po roku 1989 k nám prenikali vplyvy iných kultúr, napríklad k tradičnému Ježiškovi pribudol Santa Claus. Podľa etnologičky, doc. Kornélie Jakubíkovej sa funkcia stromčeka menila a dnes má skôr esteticko-prestížnu funkciu. Zatiaľ čo ľudia v minulosti zdobili živé stromčeky, v súčasnosti má až 70 % domácností umelý stromček. Výzdoba sa menila podľa módnych trendov, ktorým sa postupne prispôsobovali aj vianočné ozdoby - pred tridsiatimi rokmi nesmeli na stromčeku chýbať salónky, dnes sa zdobí skôr umelými, kúpenými alebo vlastnoručne vyrobenými ozdobami. Popularitu si získal adventný svietnik a fenoménom je taktiež vonkajšia a vnútorná svetelná výzdoba, čoraz častejšie zdieľaná z našich domovov na sociálnych sieťach. Výzdoba je podstatnou súčasťou Vianoc pre viac ako 83 % zákazníkov Tesca. Ako hovorí etnologička doc. Jakubíková "Minulé storočie bolo storočím slova, 21. storočie je storočím obrazu. Významnejšiu rolu zohráva výzdoba, investície do symbolicko-znakových predmetov, ako je adventný veniec, stromček, úprava stola, výzdoba exteriéru domu, v bytoch svetielka v oknách, reťaze na balkónoch".

Zaujímavosti o Vianociach, o ktorých ste možno nevedeli:

  • Popularita živých vianočných stromčekov sa v porovnaním s rokom 1989 znížila zo 70 % na 30 %.
  • Rodinné návštevy sú však takmer stále rovnako populárne, obľubuje ich takmer 72 % respondentov.
  • Odpočinok a leňošenie počas Vianoc získava na popularite, oproti roku 1989 vzrástlo na viac ako 80 %.
  • Pre 80 % respondentov je sledovania rozprávok vtelevízii počas Vianoc ich obľúbenou činnosťou.

Zdroje:
Reprezentatívny prieskum spoločnosti TESCO uskutočnený na vzorke 1086 respondentov v období od 18. Novembra 2019 do 22. novembra 2019.
Doc. Kornélia Jakubíková: Rodinné tradície (v sviatkovaní a stravovaní) v kontexte globalizácie
Prof. Zuzana Beňušková: Prečo sú Vianoce tradičné aj nové. Čo je sviatok v 21. Storočí na Slovensku.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 242
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 675
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 4 468
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 4 438
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 094
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 870
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 682
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 432
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

V lekárni sa môžete dať aj vyšetriť, ponúka i športovú výživu a kozmetiku.


5 h

Ako silná firemná kultúra buduje lojalitu a spokojnosť zamestnancov každý deň


INZERCIA 18 h

Potrebujú ich aj naše zuby.


INZERCIA 18 h

Aj vôňa vášho domova sa mení s počasím. Zistite, ako ju udržať príjemnú.


INZERCIA 18 h
SkryťZatvoriť reklamu