Ukázalo sa, že na pandemickú situáciu boli najlepšie pripravené organizácie, ktoré najviac pokročili s digitalizáciou - vďaka moderným technológiám rýchlo získali prehľad o situácii a dokázali pružne reagovať.
„V kríze treba hľadať niečo jednoduché, čo možno rýchlo nasadiť,“ naznačuje recept rozmýšľania o technologických investíciách Peter Mravčák, odborník spoločnosti SAP Slovensko. „A zároveň vyberať riešenia, na ktorých možno ďalej stavať a ktoré po skončení ťažkých časov nestratia svoj zmysel,“ hovorí.
Cloud bodoval
Pandémia nepozná hranice. Nemecká vláda potrebovala rýchlo identifikovať svojich občanov v cudzine, koordinovať ich a pomáhať im. Podarilo sa to vďaka agilnej a škálovateľnej aplikácii, dostupnej online i v mobiloch, ktorú v priebehu dní využilo viac ako 100-tisíc Nemcov. Aplikácia pritom vznikla za necelých 24 hodín – vďaka flexibilite SAP Cloud Platform.
Cloudové riešenia sa ukázali ako nenahraditeľné pri presune podnikania na internet. Nástroje ako SAP Upscale Commerce umožňujú vytvorenie plnohodnotného online obchodu v priebehu niekoľkých dní. Predajcom ponúkajú overené riešenie či silu umelej inteligencie pri vytváraní ponúk na mieru. To však nie je všetko, obchodník potrebuje mať pod kontrolou aj celý logistický proces, aby dokázal okamžite distribuovať tovar po prijatí objednávky. V tom mu opäť veľmi rýchlo pomôžu cloudové riešenia ako napríklad SAP Logistics Business Network.
„Nič netreba inštalovať, pre začiatok stačí internetový prehliadač. Neskôr možno tento nástroj napojiť na už existujúce systémy,“ hovorí P. Mravčák. Bezpečná cloudová sieť následne prepája obchodných partnerov, umožňuje rýchlo objednávať dopravu, sledovať pohyb tovaru a riadiť celý logistický proces.
Partneri z celého sveta
Práve väčšie prepojenie firiem umožní pružnejšie reagovať aj na také nepredvídateľné zmeny ponuky a dopytu, aké priniesla pandémia. SAP počas nej pre všetkých sprístupnil svoju Ariba Discovery, najväčšiu nákupnú sieť na svete, ktorá prepája 4 milióny dodávateľov z viac ako 190 krajín.
„Vypadol vám dodávateľ? Stačí si vziať mobil, naklikať kritériá a hneď sa dostanete k zoznamu firiem, ktoré sú vám schopné dodať želaný tovar,“ hovorí odborník spoločnosti SAP. „Samozrejme, systém dokáže digitálne spracovať celý proces, od zaslania dopytu, cez (pre)potvrdzovanie objednávok a termínov, až po fakturáciu,“ dodáva.
Nemrhajte ľudským výkonom
Kríza môže naučiť firmy viac si vážiť aj ľudskú produktivitu. Mnohé procesy, ktoré dnes robia ľudia možno ďalej automatizovať. Prišli na to niektoré banky či štátne inštitúcie, ktoré z bezpečnostných dôvodov neumožňujú zamestnancom pristupovať do svojich systémov z nezabezpečených sietí. „Mnohé opakujúce sa a rutinné procesy zverili botom - napríklad v USA sa takto automaticky spracováva až štvrtina žiadostí o podporu,“ popisuje Peter Mravčák využitie RPA, robotickej automatizácie procesov.