Program svetového formátu FinQ je vytvorený slovenskými expertami tak, že sa finančná kultúra rozvíja na už existujúcich predmetoch.
Historicky prvýkrát sa budú žiaci na školách finančne vzdelávať bez toho, aby sa museli učiť naspamäť a nepribudne im dokonca ani žiadna ďalšia vyučovacia hodina navyše. Koncept programu Nadácie Slovenskej sporiteľne FinQ nie je nič pre bifľošov. Jeho zmyslom je, aby sa žiaci naučili čítať s porozumením, kriticky myslieť a aby boli finančne zdatní.
Žiadny nový predmet na vyučovaní deťom nepribudne
Program FinQ je v praxi včlenený priamo do už existujúcich vyučovacích predmetov. Hoci žiaci na hodine prechádzajú štandardnú tému, vďaka unikátnej metodológii FinQ, ktorá ponúka konkrétne možnosti, ako ju preberať, budú rozvíjať ich finančnú kultúru napríklad aj na hodine dejepisu, či matematiky. Inak povedané, deti sa naučia finančnú gramotnosť v rôznych predmetoch bez toho, aby si uvedomovali, že sa ju vôbec učia. ,,Východiskom pre prípravu materiálov FinQ boli výsledky diferenčnej analýzy stavu finančného vzdelávania v SR, ktorú sme vypracovali pred spustením programu. Ukázala, že slovenskí žiaci dosahujú podpriemernú úroveň finančnej gramotnosti, čo úzko súvisí s tým, že čítajú slabo s porozumením a majú aj nízku matematickú gramotnosť,“ približuje Darina De Jaegher, hlavná odborná expertka programu FinQ.
Experti pripravili pre školy stovky vzdelávacích materiálov, tzv. metodických listov a učebných úloh, ktoré učitelia včlenia priamo do výučby vo svojich predmetoch. Na hodinách tak vytvoria priestor pre kritické a systémové myslenie žiakov a rozvoj finančnej kultúry v kontexte celého vzdelávania. ,,Programom FinQ chceme zásadne prispieť k rozvoju finančnej gramotnosti a finančnej kultúry nielen detí a mládeže, ale aj širšej populácie. Program poskytuje inovatívny komplexný prístup, prináša pre pedagógov ucelenú kvalitnú metodickú podporu, ktorá prispieva k rozvoju praktických kompetencií potrebných pre život v 21. storočí,“ hovorí Štefan Máj, predseda správnej rady Nadácie Slovenskej sporiteľne.
Na úspechu programu svetového formátu FinQ z dielne Nadácie Slovenskej sporiteľne má výrazný podiel aj mnoho iniciatívnych učiteľov a riaditeľov prihlásených škôl. Pilot programu FinQ odštartoval na 25 vybraných základných a stredných školách a zastúpenie má na všetkých typoch škôl po celom Slovensku. Pred samotným spustením pilotu programu FinQ učitelia, koordinátori a riaditelia škôl absolvovali dištančné aj prezenčné vzdelávanie a dotazníkový prieskum. Podľa neho sa pedagógovia jednohlasne zhodli, že finančné vzdelanie detí je zväčša na úrovni úplných začiatočníkov. Ovplyvňuje ho socioekonomické prostredie a aj fakt, že rodičia málo angažujú svoje deti k rozvoju finančnej kultúry. Veľkou prekážkou je aj nedostatočná príprava a vzdelanie v oblasti finančnej kultúry samotných pedagógov.
Pavel Sadloň, prezident Zväzu školských asociácií a združení SR a riaditeľ Gymnázia L. Sáru v Bratislave
,,Stále je občianska angažovanosť v rámci starostlivosti o svoje financie na nízkej úrovni, čo je vidieť aj na zadlženosti našich domácností a schopnosti splácať dlhy. Tento fakt nám len preukazuje, že niekde v spoločnosti robíme chybu a tá chyba sa dá odstrániť len tým, že budeme vzdelávať. Vzdelávať však musíme začať už v ranom veku.“
Zuzana Oboňová, učiteľka na ZŠ Karpatská v Žiline
,,Je veľmi dôležité, aby už najmenší žiaci vedeli, že nie všetko je zadarmo, že nie všetko si môžu dovoliť, a aj potom na základe tých sociálnych väzieb a vzťahov, aby sa neposmievali jeden druhému a aby poznali hodnotu peňazí, aby sa dokázali sami o seba postarať a vážiť si peniaze,“
Katarína Olšavová riaditeľka školy Gymnázium Pavla Horova, Michalovce
,,Program FinQ stavia vedomosti na pevných základoch vo forme kvalitných vzdelávacích materiálov. Oceňujem, že je finančná gramotnosť aplikovaná do všetkých predmetov, nielen do matematiky, ale aj do jazykovej roviny - do cudzieho jazyka a aj do prírodovedných predmetov. Keď žiaci budú o finančnej kultúre počúvať zo všetkých strán, rýchlejšie si ju osvoja.“
Každý žiak v pilotnej triede zapojenej do programu FinQ dostal portfólio s materiálmi, ktorého obsah je prispôsobený úrovni na škále A1 – B2, na ktorej sa aktuálne nachádza. Portfóliá FinQ nebudú len zbierkou prác žiakov v oblasti finančnej kultúry. Neskôr môžu slúžiť aj ako relevantný prezentačný materiál na prijímacích skúškach do ďalšieho štúdia, či pri pohovore do zamestnania.
Reálne pokroky žiakov budú viditeľné aj vo výsledkoch testov
Vôbec prvýkrát na Slovensku má už približne 2 400 žiakov prvý vstupný test programu FinQ za sebou. Približne polovicu z nich tvorili žiaci pilotných tried, ktorí budú postupovať na svojich vyučovacích hodinách metodológiou program FinQ, druhú polovicu tvorili žiaci kontrolných tried, ktorí na hodinách nebudú využívať program FinQ. Hoci východiskovú úroveň finančného vzdelania budú mať porovnateľnú, už vo februári ich čaká ďalšie pretestovanie, ktoré by mohlo ukázať prvé pokroky žiakov. ,,Úvodnú diagnostiku žiakov máme úspešne za sebou, získané dáta vyhodnocujeme v širšom kontexte. Napredovanie detí budeme pravidelne monitorovať a vyhodnocovať v porovnaní s kontrolnými triedami, v ktorých program FinQ aplikovaný na vyučovaní nebude. Prvé výsledky sa dozvieme už v októbri. Nakoľko tému finančného vzdelávania, ktorú program FinQ rozvíja, vnímame ako povinnú výbavu pre život, budeme o výsledkoch informovať aj širokú verejnosť", hovorí Danica Lacová, programová riaditeľka FinQ.
Bude zaujímavé sledovať progres žiakov programu FinQ, nakoľko by každým rokom mali byť finančne čoraz viac zdatnejší. Pozrite si video z historicky prvého testovania vstupného testu programu FinQ.