SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Väčšina fajčiarov dala deťom cigarety, ak si vypýtali

Až polovica mladých fajčiarov nemá problém kúpiť si tabakové výrobky sama.

Na pohľad to vyzerá ako bežná situácia. Mladé dievča, u ktorého by sme zapochybovali, či už dosiahlo dospelosť, sa pristaví na ulici pri páre s dieťaťom.

„Nemáte cigu?“ opýta sa dievčina len tak mimochodom, muž bez zaváhania vytiahne balíček cigariet a jednu jej podáva. Ani na chvíľu nezapochybuje o veku dievčiny, ani sa jej na nepýta.

Chlapec prichádza do trafiky kúpiť si cigarety. „Mäkké, tvrdé, ľahké ťažké? Takže ľahké a dám vám tvrdé, keď vám je to jedno,“ obslúži ho bez mihnutia oka žartujúca predavačka.

Tieto prípady sa odohrali na verejných priestranstvách v Nitre a v Trnave a nie sú jedinými. Zopakovali sa s menšími obmenami viackrát. Neplnoletými volavkami boli 17-ročná Dobromila a 16-ročný Eliáš.

Mladá volavka dostala na ulici od dospelých viacero cigariet. Mladá volavka dostala na ulici od dospelých viacero cigariet.

Tabaková mládež existuje

Sociálny experiment a mystery shopping zastrešila vzdelávacia iniciatíva NA VEKU ZÁLEŽÍ. Touto formou dokumentuje alarmujúci fakt, že až 95 percent dospelých fajčiarov by neznámemu dieťaťu cigaretu bez problémov dalo.

V dobe, kedy sa veľa hovorí o tom, že klasické fajčenie je na ústupe, sa ukazuje, že u mladých tento negatívny zlozvyk pretrváva v pomerne vysokých počtoch. Prívlastok TABAKOVÁ MLÁDEŽ je tak nanajvýš aktuálny a presný.

Dokazuje to exkluzívny reprezentatívny prieskum agentúry FOCUS, ktorá v marci a v auguste tohto roku oslovila 515 mladých ľudí Vyplynulo z neho, že skúsenosti s fajčením priznalo až 40 percent opýtaných adolescentov vo veku 15 – 17 rokov.

Tretina z nich začala dokonca fajčiť vo veku menej ako 15 rokov. Štvrtina dokonca siaha po cigarete denne alebo niekoľkokrát do týždňa.

Fajčia hlavne s kamarátmi

Deti a neplnoletí tínedžeri si najčastejšie zapália vonku s kamarátmi či partiou a to až v 87 percentách prípadov. Tretina mladých fajčí počas školy alebo po jej skončení, štvrtina v krčmách a baroch.

„Takmer dve tretiny (61 percent) mladistvých fajčiarov tvrdí, že cigarety získavajú od svojich rovesníkov a kamarátov alebo od dospelých kamarátov (58 percent). Najčastejšie však 15-ročné deti. S vekom rastie počet mladistvých (49 percent), ktorí nemajú problém kúpiť si tabakové výrobky sami priamo v trafike, obchode, krčme, či na čerpacích staniciach,“ interpretuje výsledky prieskumu Martin Slosiarik z agentúry FOCUS.

Kamaráti, snaha zapadnúť do partie a nebyť iný, sú najčastejšie dôvody, pre ktoré sa z detí stávajú fajčiari. Pätina mladých fajčí pretože sa u nich doma vždy fajčilo, tak „prečo nie ja“.

Pandémia koronavírusu chuť na cigaretu mladým neznížila. Focus to dokumentuje z dodatočného augustového prieskumu na vzorke sto mladých ľudí vo veku od 15-17 rokov. Veľa sa pritom hovorí o tom, že fajčenie je priťažujúcou okolnosťou ochorenia COVID-19.

Youtuber ostal zhrozený

Tvárou kampane a hlavnou osobou v sociologickom prieskum sa stal influencer a youtuber Matúš Okajček, u mladých známy pod menom To je ten náš Matúš. Práve on na ulici a v obchodoch sprevádzal dve mladé volavky a to, čo videl, ho prekvapilo.

„Veľmi som tým grafom z prieskumu neveril, žil som vo svojej ružovej bubline, potom som videl realitu, vďaka ktorej som dostal facku. Hovoril som si: Vau! Toto sa naozaj deje!“

Matúša nemilo prekvapili i niektoré komentáre pod videami z experimentu na YouTube pod názvom Dali by ste jej... (video dostupné na tomto linku: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Ze2J7oL1KXc&t=181s ) .

Doteraz ho videlo takmer 170 000 ľudí. „Diskutujúci označili toto konanie fajčiarov za empatické a zľahčovali poskytnutie cigarety mladistvým tým, že sú aj horšie drogy ,“ kritizuje správanie niektorých diskutérov Matúš Okajček.

 (zdroj: Zdroj: Agentúra Focus) (zdroj: Zdroj: Agentúra Focus)

Je to lepšie ako 15 rokov dozadu

Popri aktuálnom prieskume agentúry Focus existujú ďalšie, ktoré približujú, ako sú na tom deti s fajčením. Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky už od roku 2006 monitoruje fajčenie u 11-14- ročných detí.

Zistil, že viac ako polovica slovenských deti v tomto veku už niekedy skúsila cigaretu, tretina fajčí aspoň raz mesačne a až štvrtina denne.

Róbert Ochaba, vedúci odboru ochrany zdravia Úradu verejného zdravotníctva SR k týmto štatistikám pridáva aj trochu optimizmu.

„V porovnaní s obdobím pred 15 rokmi môžeme povedať, že trend výskytu fajčenia u žiakov sa pomaly znižuje. Pokračovať v tomto trende je nevyhnutné, a to bez zapojenia všetkých zainteresovaných strán, vrátane širokej verejnosti, nie je možné.“

Problém celej spoločnosti

Iniciatíva Na veku záleží už 22 rokov vyvíja a podporuje aktivity zamerané na osvetu, vzdelávanie a prevenciu fajčenie u mladistvých. Spolupracuje pritom s partnermi z radov kontrolných orgánov, výrobcov tabakových výrobkov a obchodníkov.

„Nemôžeme byť spokojní, kým ešte významnejšie neznížime počet neplnoletých fajčiarov,“ vysvetľuje Bohumila Tauchmannová, ambasádorka iniciatívy Na veku záleží .

Aktuálny prieskum a sonda do správania dospelých fajčiarov voči deťom podľa Tauchmannovej poukázala na dôležitú skutočnosť, že fajčenie detí a mladistvých je problémom nás všetkých .

„Dospelí zatvárajú oči pred fajčením detí, zľahčujú ho a tvária sa, že ich sa netýka. Omyl. Fajčenie detí a mladistvých je problémom nás všetkých. Pomôcť riešiť problém fajčenia detí a mladistvých môžeme jedine spoločne. Neustálym vzdelávaním, prevenciou a činmi.“

Spoločná zodpovednosť

Prízvukuje, že dôležitý nie je len prístup výrobcov, ako napríklad Philip Morris, ktorý je súčasťou iniciatívy Na veku záleží od jej vzniku, ale aj obchodníkov, trafík, reštaurácií, pivární, krčiem či čerpacích staníc, ale aj dospelých ľudí, prevažne fajčiarov a kamarátov, ktorí mladistvým cigarety predajú, ponúknu či na ich vyžiadanie darujú.

„Zodpovední sme všetci, nielen výrobcovia a predajcovia, nielen legislatíva a prevencia štátu. Povedzme nie fajčeniu detí a mladistvých.“

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  2. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  2. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  3. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  4. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 843
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 852
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 446
  4. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 3 450
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 204
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 522
  7. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi 1 773
  8. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu 1 525
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

5. júla si na celonárodných oslavách pripomenieme dedičstvo sv. Cyrila a Metoda.


INZERCIA 6 h

Náklady rástli pre škody v USA, liečba tam patrí k najdrahším.


INZERCIA 16 h

Testovali sme rezorty v letoviskách Kemer, Antalya, Side, Alanya a Belek.


INZERCIA 16 h

Pracovný notebook nemusí byť nudný.


INZERCIA 16 h
SkryťZatvoriť reklamu