SME
Streda, 22. september, 2021 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Slovenskí žiaci vedia o financiách viac, ako očakávali učitelia

Okrem IQ a EQ budú dnešní školáci pre úspech v živote potrebovať aj FinQ.

FinQ nie je o memorovaní, ale o praktických zručnostiach finančnej gramotnosti.FinQ nie je o memorovaní, ale o praktických zručnostiach finančnej gramotnosti.

Školáci na 25 základných a stredných školách naprieč Slovenskom majú od septembra možnosť finančne sa vzdelávať cez pilotný program FinQ Nadácie Slovenskej sporiteľne. Rozvoj finančnej kultúry má deťom pomôcť prijímať správne a zodpovedné rozhodnutia, ktoré majú vplyv na kvalitu ich života v budúcnosti.

„O finančnom vzdelávaní a kultúre sa v posledných rokoch diskutuje veľa, pričom vždy sa vychádzalo z predpokladu, že deti toho vedia o praktickej stránke finančnej kultúry iba veľmi málo. Cieľom FinQ bolo preto hneď v úvode zistiť, aká je naozaj úroveň finančnej kultúry u detí a či dokážu čítať s porozumením, abstrahovať, korektne argumentovať, overovať hypotézy, správne posudzovať či správne sa rozhodnúť – všetko v kontexte finančného vzdelávania,“ uviedla Danica Lacová, programová riaditeľka FinQ.

Zapojené školy a školáci absolvovali v úvode vstupný test, ktorý ukázal, že celkovo je priemerná úroveň finančnej kultúry u žiakov vyššia, ako predpokladali ich učitelia v samostatnom dotazníkovom prieskume pred spustením programu FinQ. Tí odhadovali, že deti majú v priemere o stupeň nižšie zručnosti v kontexte finančného vzdelávania. Testovanie odhalilo aj viacero znepokojivých trendov v školstve. Kým žiaci prvého stupňa úspešne napredujú, druhý stupeň stagnuje. Stredoškoláci na stredných odborných školách bez maturity zasa dosiahli rovnakú začiatočnícku úroveň ako žiaci na prvom stupni ZŠ.

„Na výsledkoch testov môžeme pozorovať, že čím sú žiaci starší, tým vyššiu úroveň všeobecných kompetencií dosahujú. Paradoxne, keď sme sa zamerali na konkrétne kompetencie, bolo to presne naopak. Žiaci na prvom stupni ZŠ dokážu čítať s porozumením nadpriemerne, naopak gymnazisti v čítaní s porozumením skôr stagnujú. Dôvodom je najmä dobiehanie nedostatočnej úrovne z matematiky, cudzích jazykov a informatiky zo ZŠ,“ približuje Darina De Jaegher, hlavná odborná expertka programu FinQ.

Nie je to o matematike, ale kritickom myslení

FinQ, ktorého vznik podnietili samotné školy, sa sústredí práve na rozvoj kritického myslenia v kontexte financií a celkovej finančnej kultúry. Žiakom však nepribudnú ani nový predmet ani poučky, ktoré by si mali memorovať; FinQ je včlenené do už existujúcich vyučovacích predmetov. A netýka sa to iba matematiky, ale aj dejepisu či slovenského jazyka, kde deti pracujú napríklad s textami o finančných trhoch. Deti sa na bežných hodinách učia porozumieť svetu financií bez toho, aby si to uvedomovali.

Tento prístup pomáha pri rozvoji konkrétnych zručností ako napríklad čítanie s porozumením, ktoré je kľúčové pre schopnosť kriticky myslieť a robiť informované rozhodnutia. Testovanie FinQ odhalilo, že žiaci na 1. stupni ZŠ a nižšom stupni osemročných gymnázií nadpriemerne chápu kontext zameraný na narábanie s financiami, žiaci 2. stupňa základných škôl a žiaci SOŠ bez maturitnej skúšky sú na úrovni vyššieho podpriemeru a gymnazisti a SOŠ s maturitou stagnujú.

V porovnaní s tým, matematika a práca s informáciami ide najlepšie žiakom nižšieho stupňa na osemročných gymnáziách. Žiaci prvého stupňa ZŠ, študenti gymnázií a SOŠ s maturitnou skúškou sú na úrovni priemeru a žiaci 2. stupňa ZŠ a SOŠ bez maturitnej skúšky sú na tom podpriemerne.

Žiaci ktorých škôl majú najvyššie FinQ?

Vzdelávací program FinQ vyvinuli slovenskí odborníci na vzdelávanie, pričom vychádzali z filozofie založenej na troch kvocientoch: schopnosti človeka poznávať a rozumieť prejavom okolia vyjadrujú inteligenčný (IQ) a emočný kvocient (EQ), schopnosť využívať kritické myslenie s cieľom aktívne ovplyvniť finančnú situáciu seba a spoločnosti predstavuje FinQ – kvocient finančnej kultúry. Žiaci ktorých škôl majú podľa výsledkov testovania najvyššie FinQ?

Celkovo najúspešnejšími v testovaní boli žiaci prvého stupňa ZŠ a nižšieho stupňa osemročných gymnázií.

Najúspešnejší žiaci boli z týchto škôl:

Individuálne najlepší výkon celkovo na základných školách podal žiak zo ZŠ Budimír.

V hodnotení konkrétnych kompetencií dosiahli najlepšie výsledky žiaci zo škôl:

Vstupné testovanie 2363 školákov prebiehalo v septembri 2020 na 25 základných a stredných školách zapojených v programe FinQ. Viac informácií o programe finančného vzdelávania a rozvoja finančnej kultúry pre školy sa dozviete na www.finq.sk.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Čučoriedky patria medzi naše obľúbené a vyhľadávané ovocie už po celé veky.


4 h

Slovensko sa od polovice septembra zaradilo medzi krajiny, ktoré môžu poskytnúť ľuďom so zdravotným znevýhodnením plnohodnotnú...


4 h

Odpadové hospodárstvo a recyklácia sú historicky najväčšou biznisovou príležitosťou. Nespime na vavrínoch.


INZERCIA 5 h
Skryť Zatvoriť reklamu