Až sedem bratislavských základných škôl, stredných škôl a gymnázií sa od septembra zapojilo do pilotného programu finančného vzdelávania FinQ Nadácie Slovenskej sporiteľne. Historicky prvýkrát sa tak systematicky učia o financiách v rámci bežných vyučovacích hodín ako slovenčina, dejepis či občianska náuka, aby získané poznatky vedeli v prvom rade využiť v bežnom živote. Rozvoj finančnej kultúry má deťom pomôcť prijímať správne a zodpovedné rozhodnutia a v budúcnosti ľahšie zvládnuť aj podobnú finančnú krízu, v akej sa svet zmieta dnes.
„O finančnom vzdelávaní a kultúre sa v posledných rokoch diskutuje veľa, pričom vždy sa vychádzalo z predpokladu, že deti toho vedia o praktickej stránke finančnej kultúry iba veľmi málo. Cieľom FinQ bolo preto hneď v úvode zistiť, aká je naozaj úroveň finančnej kultúry u detí a či dokážu čítať s porozumením, abstrahovať, korektne argumentovať, overovať hypotézy, správne posudzovať či správne sa rozhodnúť – všetko v kontexte finančného vzdelávania,“ uviedla Danica Lacová, programová riaditeľka FinQ.

Zapojené školy a školáci absolvovali v úvode vstupný test, ktorý ukázal, že celkovo je priemerná úroveň finančnej kultúry u žiakov vyššia, ako predpokladali ich učitelia. Deti tak svojich učiteľov príjemne prekvapili, no výsledky odhalili aj viacero znepokojivých trendov v školstve. Kým žiaci prvého stupňa úspešne napredujú, druhý stupeň stagnuje. Stredoškoláci na stredných odborných školách bez maturity zasa dosiahli rovnakú začiatočnícku úroveň ako žiaci na prvom stupni ZŠ.
„Na výsledkoch testov môžeme pozorovať, že čím sú žiaci starší, tým vyššiu úroveň všeobecných kompetencií dosahujú. Paradoxne, keď sme sa zamerali na konkrétne kompetencie, bolo to presne naopak. Žiaci na prvom stupni ZŠ dokážu čítať s porozumením nadpriemerne, naopak gymnazisti v čítaní s porozumením skôr stagnujú. Dôvodom je najmä dobiehanie nedostatočnej úrovne z matematiky, cudzích jazykov a informatiky zo ZŠ,“ približuje Darina De Jaegher, hlavná odborná expertka programu FinQ.
Program FinQ je jedinečný v tom, že nejde o memorovanie vedomostí, ale o rozvoj kritického myslenia a získanie praktických zručností ako napríklad čítanie s porozumením. Na predmete Slovenský jazyk a literatúra tak žiaci pracujú aj s textami o aktuálnych problémoch na finančných trhoch. Testovanie FinQ odhalilo, že žiaci na 1. stupni ZŠ a nižšom stupni osemročných gymnázií nadpriemerne chápu kontext zameraný na narábanie s financiami, žiaci 2. stupňa základných škôl a žiaci SOŠ bez maturitnej skúšky sú na úrovni vyššieho podpriemeru a gymnazisti a SOŠ s maturitou stagnujú.

V porovnaní s tým, matematika a práca s informáciami ide najlepšie žiakom nižšieho stupňa na osemročných gymnáziách. Žiaci prvého stupňa ZŠ, študenti gymnázií a SOŠ s maturitnou skúškou sú na úrovni priemeru a žiaci 2. stupňa ZŠ a SOŠ bez maturitnej skúšky sú na tom iba podpriemerne.
Žiaci ktorých škôl boli najúspešnejší?
Celkovo najúspešnejšími v testovaní boli žiaci prvého stupňa ZŠ a nižšieho stupňa osemročných gymnázií.

Individuálne najlepší výkon celkovo na základných školách podal žiak zo ZŠ Budimír.
V hodnotení konkrétnych kompetencií dosiahli najlepšie výsledky žiaci zo škôl:

Vstupné testovanie 2363 školákov prebiehalo v septembri 2020 na 25 základných a stredných školách z celého Slovenska zapojených v programe FinQ. Viac informácií o programe finančného vzdelávania a rozvoja finančnej kultúry pre školy sa dozviete na www.finq.sk.