SME
Štvrtok, 4. marec, 2021 | Meniny má KazimírKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu

Na jeho budúcnosť sme sa opýtali Mareka Mičienku, obsahového manažéra Seduo.sk

V slovenských firmách sa do popredia dostáva online vzdelávanie. Túto možnosť využívajú najmä spoločnosti, ktoré chcú mať kvalifikovaných zamestnancov a tak si udržať miesto na trhu. Donedávna boli zvyknuté na formu prezenčných školení, avšak tým dnes bráni pandemická situácia. Aj to je dôvod, prečo je online vzdelávanie momentálne jednou z najvyhľadávanejších služieb. Je štúdium online efektívnejšie ako vzdelávanie offline formou? Aký formát kurzov je atraktívny? Na tieto otázky nám odpovedal Marek Mičienka, manažér obsahu vzdelávacích videokurzov na najväčšom česko-slovenskom vzdelávacom portáli Seduo.sk.

Prečo sú podľa vás online školenia momentálne také úspešné?

Sú hygienické, takže pri ich sledovaní nehrozí riziko nákazy ako pri prezenčných kurzoch (smiech). Ale vážne, v dnešnej situácii väčšina firiem preniesla svoje vzdelávanie do onlinu. Dlhodobo ponúka rad výhod, ktoré aktuálna situácia ešte viac zvýraznila. Či ide o dostupnosť online vzdelávania, alebo možnosť prispôsobiť si ho svojim potrebám – času, ale aj miestu, kde sa práve nachádzate. Môžete študovať kedykoľvek a kdekoľvek. Pekne to opísal jeden z našich lektorov. Na otázku, akú má online vzdelávanie výhodu, odpovedal: „Môžem učiť študentov aj vtedy, keď spím.“

Je teda po online vzdelávaní ešte väčší dopyt?

Pandemická situácia vytvorila online riešeniam obrovské PR a stal sa z nich nový normál. Úplne neverím, že sa po kríze vrátia firmy späť v čase a online pôjde opäť do úzadia. Táto forma vzdelávania predstavuje množstvo výhod, o ktoré užívateľ pri prezenčnej forme školení prichádza. Offline školenia vyžadujú často pozornosť účastníkov dlhé hodiny. K online kurzu sa dá kedykoľvek vrátiť a pripomenúť si jednotlivé kľúčové informácie. Študent má tiež možnosť dávkovať si štúdium podľa potreby a času. Ponúka mu tak istú formu flexibility. Otázka už teda neznie, či sa učiť online alebo nie. Je to skôr o tom, ako online čo najlepšie a efektívne využiť na vzdelávanie.

Niektoré typy offline školení je možné nahrať a urobiť z nich online verziu. Je to vždy realizovateľné?

Niekedy to nie je vôbec možné, inokedy je to veľmi ťažké. Mnoho tém prezenčných školení sa dá natočiť a vytiahnuť z nich kľúčové myšlienky. Pri kurzoch alebo workshopoch, ktoré sú postavené na interaktivite lektora a účastníkov, je prevedenie do online podoby obmedzené. V takomto prípade sa online formáty ukázali ako veľmi úspešné vtedy, keď sme ich koncipovali ako inšpiratívny rozhovor. Tak sme robili naše videokurzy s osobnosťami ako Adela Banášová na Slovensku či generál Petr Pavel v Česku.

Aké kritériá by mal spĺňať kvalitný lektor online vzdelávania?

Výber toho správneho lektora je jedným z najdôležitejších bodov procesu pri produkcii akéhokoľvek typu školenia. Nezáleží na tom, či prebieha prezenčne alebo online. Aby bolo školenie pre účastníka náučné, mal by ho viesť odborník z praxe, ktorý dokáže svoje skúsenosti zrozumiteľne odovzdať študentovi. Pri online školeniach je to však iné v tom, že tam nemáme priestor pracovať s priamou interakciou, a teda aj s emóciami, ktoré z nej vyplývajú. Preto si u nás na tom dávame veľmi záležať. Je dôležité, aby lektor dokázal aj cez video priniesť emóciu, nadšenie a zaujať pozornosť študenta. V tomto je online pomerne prísny. Ak nezaujmete, stratíte pozornosť študenta a on si vás vypne. Na druhej strane, snažíme sa hľadať aj zaujímavých opinion leaderov. Ponúkajú určitý nadhľad, intelekt a hlavne inšpiráciu, ako zvládať rôzne pracovné a osobné situácie.

Jedna vec je kvalita či príťažlivosť lektora, druhá je samotná forma videokurzov. Aké kritériá považujete za podstatné tam?

Kurzy by vo všeobecnosti naozaj nemali byť dlhé. Človek strávi hodiny na prezenčnom školení a informácií, ktoré si z neho odnesie, často nie je veľmi veľa. Klasický prezenčný kurz nie je také jednoduché preklopiť do online prostredia. Snažíme sa o to, aby sa dĺžka našich videokurzov pohybovala v rozpätí od 45 – 60 minút. Dĺžka totiž priamo ovplyvňuje sledovanosť. Z tohto dôvodu je každý videokurz rozdelený do krátkych lekcií, vďaka čomu študent lepšie udrží pozornosť a zároveň má pocit, že sa už niečo naučil.

Alebo dokáže niektorú tému preskočiť.

Presne tak. Osvedčili sa videokurzy fungujúce na báze mikrolearningov, keď si vie účastník rozdeliť štúdium na viac častí alebo preskočiť tému, ktorú už ovláda. Nemusí tak pretáčať dlhé video, ale tému si jednoducho vyhľadá podľa názvu lekcie. Napríklad, ak vás v Exceli zaujímajú iba konkrétne funkcie, môžete si prejsť len tie. Nemusíte tak čakať, kým sa k nim lektor dostane cez témy, ktoré už ovládate. Tak to býva na prezenčných školeniach.

Takže dobrý online videokurz je výsledkom veľmi citlivej alchýmie.

Ide hlavne o nastavenie určitých postupov a princípov, aby bol každý videokurz kvalitný po obsahovej aj technickej stránke.

Ako zisťujete, či videokurzy fungujú, a ako vyberáte nové témy?

Je veľmi dôležité sledovať, čo je pre užívateľov atraktívne. Nemá úplne zmysel tvoriť videokurzy na témy, ktoré užívateľov nezaujímajú a firmy ich nepotrebujú. My sa takmer denne pozeráme na naše dáta a zisťujeme, ktorý videokurz bol nakoľko úspešný. Vyhodnocujeme spokojnosť, sledovanosť a aj to, ktoré videokurzy študenti dokončia a ktoré naopak nie. Pravidelne sa stretávame s obchodnými zástupcami, ktorí nám poskytujú informácie z prvej ruky o tom, čo pre firmy funguje a čo nie. Robíme si tiež prieskumy nových tém. Na základe týchto dát potom vieme tvoriť obsah alebo ho zlepšovať. Doba sa stále mení, a preto je tiež dôležité sledovať aktuálne trendy a mapovať si témy, ktoré firmy v danej chvíli riešia. Zúri vo svete pandémia? Vytvorili sme obsah, aby sme firmám pomohli, ako fungovať na home office či zlepšiť online komunikáciu.

Keď si porovnáme staršie videokurzy s novšími, je tam vidieť jasný posun vo forme. Aktualizujete ich aj spätne?

Samozrejme, ale záleží to od videokurzu. Niektoré sú nadčasové. Sú prípady, keď je nahradenie videokurzu novým nevyhnutné. Napríklad pri lekciách k softvérom, ktorý bol aktualizovaný, vyzerá inak alebo má nové rozhranie. Okrem toho ich vylepšujeme po obsahovej aj technickej stránke. Od minulého roka majú prehľadnejšiu grafiku. Stále častejšie tiež vytvárame metodické materiály, ktoré sa dajú používať počas videokurzu aj po ňom. Dávame si veľmi záležať na tom, aby študenti získali hlavne praktické skúsenosti a tipy do praxe.

Ako ste povedali, doba sa neustále mení a posúva. Vidíte možnosti, ako vaše videokurzy ešte viac vylepšiť?

Vždy je čo zlepšovať, no obsahovo aj technicky musí byť videokurz zvládnutý perfektne. Je jedno, či je to teraz alebo o pár rokov. V Seduo.sk máme naplánované napríklad pridávanie konkrétnych funkcií, ktoré nám teraz na portáli chýbajú. So zvyšujúcim sa počtom videokurzov je stále viac potrebné mať dobré vyhľadávanie alebo sprievodcu, ktorý by študentom odporučil vhodné témy a maximálne zjednodušil ich prehľad. Čo sa týka obsahu lekcií, tam je naším cieľom tvoriť ich viac interaktívne a dopĺňať ich o praktické ukážky, ktoré budú študentom dávať príklady z praxe.

Viac informácií na www.seduo.sk/pre-zamestnavatelov

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Februárové číslo biznisového mesačníka INDEX je už v predaji.

7 h

Sieť supermarketov BILLA pripravila na jarné mesiace nový vernostný program "SuperOsma".

20 h

Chcete vyhrať pretekársku prilbu Petry Vlhovej a denne 10 jej čiapok? Zapojte sa do súťaže a podporte detský hospic Plamienok.

2. mar