Víťazom českej súťaže Vinárstvo roka sa stal Sonberk z moravských Popíc, Hustopeče. Vinárstvo založené v roku 2003 skupinou milovníkov vína na čele s niekdajším zakladateľom denníka SME Petrom Vajdom, si hodnotiteľov získalo medzinárodnými úspechmi svojho vína a tým, ako sa dokázalo prispôsobiť situácii spôsobenej pandémiou.

„Keď ľudia hovoria o tom, že obhájiť je ťažšie, je to skoro klišé, ale je to veľká pravda. Všetci naši kolegovia na Morave toho robia čím ďalej tým viac, všetci sa snažia vo vinohrade, v pivnici aj v marketingu, a to, že sme predsa len vyhrali my, je veľká pocta,“ hovorí Dagmar Fialová, marketingová riaditeľka firmy. Naráža na to, že Sonberk sa stal historicky najúspešnejším producentom v histórii súťaže – za 11 ročníkov dokázal ako jediný vyhrať celkové hodnotenie hneď dvakrát a navyše sa stal už dvakrát víťazom kategórie stredné vinárstvo, jedného z troch hodnotení.

Tento ročník s mottom „Vinári nohavice nesťahujú“ sa špeciálne sústredil na ocenenie tych, ktorí sa nepoddali ťažkej situácii a napriek obmedzeniam sa snažili fungovať čo najaktívnejšie.

Sonberk vytvoril vinársky podcastový projekt, spustil online kvízy a degustácie, v letných mesiacoch hostil projekt koncertov pod holým nebom, ktoré nahrádzali zrušené festivaly. Navyše sa mu darilo aj za hranicami. Jedno z jeho vín, Riesling Noble rot, dostalo v lete 97 bodov zo 100-bodovej stupnice na najslávnejšej svetovej súťaži Decanter World Wine Awards. „Chceme čo najviac hľadať nové cesty k ľuďom, ktorí víno doteraz možno toľko nevyhľadávali. Zároveň sa však nechceme zbesilo hnať za krátkodobými trendmi. Čo funguje, toho sa budeme držať aj naďalej,“ ubezpečuje Fialová.
