SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne

Za vrcholnú disciplínu motoršportu je tradične považovaná Formula 1. Niet sa čomu čudovať, za desiatky rokov svojej existencie sa tieto preteky konali už na mnohých slávnych autodrómoch v mnohých štátoch sveta. A všade, kam prídu, prinášajú so sebou kombináciu adrenalínu a prestíže.

Predstavte si však, čo by sa stalo, keby ste pretekárov a ich výkonné monoposty vyňali zo sterilného prostredia pretekárskeho okruhu a zasadili ich do úplne nového prostredia – kamkoľvek. A to nie je jediná inovácia, ktorú vizionárske preteky Extreme E prinášajú.

Táto nová séria pretekov totiž prináša pretekárske tímy na tie najdrsnejšie, odľahlé časti nášho sveta: do púšte, džungle, na ľadovec, či do tesnej blízkosti oceánov. Prvé podujatie sa konalo len tento apríl, hostila ho Saudská Arábia a na štarte sa objavili fanúšikom motoršportu známe priezviská, napríklad Sainz či Loeb. V púšti a na plný plyn!

 (zdroj: SEAT) (zdroj: SEAT)

Ako to funguje?

Pretekársky víkend Extreme E pozostáva zo štyroch kôl s dvoma časovkami a štyrmi pretekmi: v sobotu dve kvalifikačné časovky, potom semifinálové, „Crazy Race“ (bláznivé preteky) a rozstrel, po ktorých nasleduje nedeľné finále. Každé kvalifikačné kolo je merané a body sa udeľujú za cieľovú pozíciu, ktorá je založená na kombinovaných časoch z oboch kvalifikačných jázd.

Najlepšie tri tímy z dvoch kvalifikačných kôl postupujú do semifinále, ďalšie tri idú do “Crazy Race” a posledné tri do rozstrelu. Tieto kolá majú všetky po jednom preteku a všetky tri autá sa postavia proti sebe. Najlepšie dve autá zo semifinále a najlepšie autá z ”Crazy Race” postupujú do finále, ktoré je ďalším pretekom s tromi automobilmi.

 (zdroj: SEAT) (zdroj: SEAT)

V každom preteku musí auto absolvovať dva okruhy po trati, pričom každý člen tímu musí ísť jedno kolo. Extreme E ale prináša aj iné novinky, ktoré sme doteraz v motoršporte nevideli: Zaostrenie na sociálny rozmer a princípy rovnosti. Tímy musia mať jedného vodiča a jednu vodičku, ktorí budú plniť rovnaké šoférske povinnosti.

Na trati sa nachádza zóna prepínania vodičov, kde dochádza k zmenám vodiča. Po 1. kole každej relácie je povinná 45-sekundová zastávka na zmenu jazdca. Vodič idúci druhý v prvej kvalifikácii musí ísť prvý v druhej kvalifikácii. Podobne ako vo Formuli 1 so sytémom KERS, aj tu je možné dočasne použiť jedno zvýšenie výkonu Hyper Drive, ktoré poskytuje ďalšiu energiu na štyri sekundy.

 (zdroj: SEAT) (zdroj: SEAT)

Elektrické monštrá

Zaujímavosťou je, že táto mladá a vizionárska séria má aj továrenský tím s automobilkou, ktorej produkty si môžete kúpiť aj u nás: CUPRA je súčasťou série Extreme E od jej začiatku. Bola to prvá automobilka, ktorá oznámila svoju účasť na pretekoch a za týmto účelom spojila svoje sily s ABT Sportsline ako hlavným partnerom tímu.

Preteká s úplne novým špeciálom, ktorý nesie meno e-CUPRA ABT XE1, čo v skratke znamená plne elektrický pohon všetkých štyroch kolies s výkonom až 400 kilowattov (544 koní)! Tím španielskej automobilky nenecháva nič na náhode, preto sa už v Saudskej Arábii za volantom tejto beštie objavili dve hviezdne mená: vytrvalostná pretekárka Claudia Hurtgen a bývalý šampión rallycrossu a DTM, Mattias Ekstrom.

 (zdroj: SEAT) (zdroj: SEAT)

Špeciál e-CUPRA ABT XE1 otestovali títo dvaja jazdci až na doraz: testovanie prebiehalo na okruhu Oschersleben v Nemecku a na trati MotorLand Aragón v Španielsku, no reálne schopnosti jazdcov a strojov preverí dovedna 5 podujatí v roku 2021, kde sa Extreme E objaví. Okrem Saudskej Arábie to bude aj v Lac Rose v africkom Senegale, v Kangerlussaq v Grónsku, v brazílskom Pará a konečne v Tierra Del Fego v Argentíne.

www.cupraofficial.sk

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Koľko stojí dovolenka na lodi a koľko apartmán pri mori?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 479
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 181
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 452
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 942
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 662
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 474
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 1 880
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár 1 556
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Júlové číslo magazínu Index je už v predaji. Aké články si v ňom prečítate?


INZERCIA 13 h

5. júla si na celonárodných oslavách pripomenieme dedičstvo sv. Cyrila a Metoda.


INZERCIA 2. júl

Náklady rástli pre škody v USA, liečba tam patrí k najdrahším.


INZERCIA 2. júl

Testovali sme rezorty v letoviskách Kemer, Antalya, Side, Alanya a Belek.


INZERCIA 2. júl
SkryťZatvoriť reklamu