SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne

Za vrcholnú disciplínu motoršportu je tradične považovaná Formula 1. Niet sa čomu čudovať, za desiatky rokov svojej existencie sa tieto preteky konali už na mnohých slávnych autodrómoch v mnohých štátoch sveta. A všade, kam prídu, prinášajú so sebou kombináciu adrenalínu a prestíže.

Predstavte si však, čo by sa stalo, keby ste pretekárov a ich výkonné monoposty vyňali zo sterilného prostredia pretekárskeho okruhu a zasadili ich do úplne nového prostredia – kamkoľvek. A to nie je jediná inovácia, ktorú vizionárske preteky Extreme E prinášajú.

Táto nová séria pretekov totiž prináša pretekárske tímy na tie najdrsnejšie, odľahlé časti nášho sveta: do púšte, džungle, na ľadovec, či do tesnej blízkosti oceánov. Prvé podujatie sa konalo len tento apríl, hostila ho Saudská Arábia a na štarte sa objavili fanúšikom motoršportu známe priezviská, napríklad Sainz či Loeb. V púšti a na plný plyn!

 (zdroj: SEAT) (zdroj: SEAT)

Ako to funguje?

Pretekársky víkend Extreme E pozostáva zo štyroch kôl s dvoma časovkami a štyrmi pretekmi: v sobotu dve kvalifikačné časovky, potom semifinálové, „Crazy Race“ (bláznivé preteky) a rozstrel, po ktorých nasleduje nedeľné finále. Každé kvalifikačné kolo je merané a body sa udeľujú za cieľovú pozíciu, ktorá je založená na kombinovaných časoch z oboch kvalifikačných jázd.

Najlepšie tri tímy z dvoch kvalifikačných kôl postupujú do semifinále, ďalšie tri idú do “Crazy Race” a posledné tri do rozstrelu. Tieto kolá majú všetky po jednom preteku a všetky tri autá sa postavia proti sebe. Najlepšie dve autá zo semifinále a najlepšie autá z ”Crazy Race” postupujú do finále, ktoré je ďalším pretekom s tromi automobilmi.

 (zdroj: SEAT) (zdroj: SEAT)

V každom preteku musí auto absolvovať dva okruhy po trati, pričom každý člen tímu musí ísť jedno kolo. Extreme E ale prináša aj iné novinky, ktoré sme doteraz v motoršporte nevideli: Zaostrenie na sociálny rozmer a princípy rovnosti. Tímy musia mať jedného vodiča a jednu vodičku, ktorí budú plniť rovnaké šoférske povinnosti.

Na trati sa nachádza zóna prepínania vodičov, kde dochádza k zmenám vodiča. Po 1. kole každej relácie je povinná 45-sekundová zastávka na zmenu jazdca. Vodič idúci druhý v prvej kvalifikácii musí ísť prvý v druhej kvalifikácii. Podobne ako vo Formuli 1 so sytémom KERS, aj tu je možné dočasne použiť jedno zvýšenie výkonu Hyper Drive, ktoré poskytuje ďalšiu energiu na štyri sekundy.

 (zdroj: SEAT) (zdroj: SEAT)

Elektrické monštrá

Zaujímavosťou je, že táto mladá a vizionárska séria má aj továrenský tím s automobilkou, ktorej produkty si môžete kúpiť aj u nás: CUPRA je súčasťou série Extreme E od jej začiatku. Bola to prvá automobilka, ktorá oznámila svoju účasť na pretekoch a za týmto účelom spojila svoje sily s ABT Sportsline ako hlavným partnerom tímu.

Preteká s úplne novým špeciálom, ktorý nesie meno e-CUPRA ABT XE1, čo v skratke znamená plne elektrický pohon všetkých štyroch kolies s výkonom až 400 kilowattov (544 koní)! Tím španielskej automobilky nenecháva nič na náhode, preto sa už v Saudskej Arábii za volantom tejto beštie objavili dve hviezdne mená: vytrvalostná pretekárka Claudia Hurtgen a bývalý šampión rallycrossu a DTM, Mattias Ekstrom.

 (zdroj: SEAT) (zdroj: SEAT)

Špeciál e-CUPRA ABT XE1 otestovali títo dvaja jazdci až na doraz: testovanie prebiehalo na okruhu Oschersleben v Nemecku a na trati MotorLand Aragón v Španielsku, no reálne schopnosti jazdcov a strojov preverí dovedna 5 podujatí v roku 2021, kde sa Extreme E objaví. Okrem Saudskej Arábie to bude aj v Lac Rose v africkom Senegale, v Kangerlussaq v Grónsku, v brazílskom Pará a konečne v Tierra Del Fego v Argentíne.

www.cupraofficial.sk

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 13 135
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 8 434
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 869
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 703
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 263
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 156
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 980
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 575
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Letoviská, kde sa dá celý deň nič nerobiť, ale aj objaviť viac, než ste čakali.


INZERCIA 11. júl

Vyšlo júlové číslo Doma v záhrade.


INZERCIA 11. júl

Odmietajú politizáciu lesného hospodárstva.


10. júl

Epická2 od Samsungu bola skutočne epická.


INZERCIA 10. júl
SkryťZatvoriť reklamu