SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Slovensko čaká o pár mesiacov veľká zmena

Pripravte sa na nový trend.

(Zdroj: Plzeňský Prazdroj Slovensko)

Od spustenia zálohového systému na plechovky či PET fľaše nás delí presne pol roka. K obalom, ktoré teraz Slováci krčia a hádžu do triedeného odpadu, sa budú musieť začať správať inak. Novinka prinesie nový zálohový systém, ktorý doplní už roky fungujúci systém vratných sklenených fliaš tak, ako ho poznajú ešte naše staré mamy. Z plechoviek a PET fliaš sa tak stane cenná surovina. Aký je postoj Slovákov k jednotlivým obalom a čo na aktuálny trend hovorí etnologička?

Nápojový svet sa od základu zmení. Slovákov už o pár mesiacov čaká dlho avizovaná novinka v podobe zálohovania plechoviek a PET fliaš. Zatiaľ, čo na vracanie sklenených pivných fliaš si už za desiatky rokov zvykli, zatiaľ je stále otázne, ako zareagujú na odovzdávanie nových obalov. "Z našich údajov vyplýva, že už dnes 60 % spotrebiteľov piva presne vie, ako bude systém zálohovania fungovať a 30 % o ňom aspoň počulo. Len k 10 % sa informácia ešte nedostala," vysvetľuje Martin Grygařík, obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko. Podľa jeho slov čísla ukazujú, že ľudia vo všeobecnosti súhlasia s tým, že zálohovanie je dôležitým príspevkom k ochrane prírody. Prazdroj je pritom do budovania zálohového systému zapojený už od začiatku, a to prostredníctvom Slovenského združenia výrobcov piva a sladu.

Podľa čoho si Slováci vyberajú?

Koronakríza a zatvorené podniky vlani presmerovali všetkých milovníkov piva od čapovaných verzií ich obľúbených značiek k baleným. V minulom roku Prazdroj distribuoval 45 % objemu všetkých nápojov práve vo vratných obaloch, ide o takmer každé druhé pivo. Nedávne prieskumy pivovarníkov navyše potvrdili, že Slováci postupne prechádzajú k udržateľnému životnému štýlu, keď takmer 58 % z nich deklarovalo, že uprednostňuje zálohované obaly pred jednorazovými. Každý z obalov pritom jeho cieľová skupina preferuje z iných dôvodov. "V prípade vratných sklenených fliaš až 65 % opýtaných oceňuje, že ide o vratný obal, ktorého kúpou nevzniká zbytočný odpad. Viac ako polovica vníma ako prínos to, že sklo je materiál, ktorý sa dá dobre recyklovať. Pri plechovkách, po ktorých spotrebitelia siahajú najviac, až v 60 % vníma ako benefit ich váhu. PET fľaše zase viac ako polovica respondentov označuje ako praktické kvôli opakovanému uzatváraniu, avšak až 61 % ako hlavnú nevýhodu uvádza, že predstavujú odpad, ktorého sa treba zbaviť," hovorí Pavlína Kalousová, riaditeľka firemných vzťahov a komunikácie zodpovedná za udržateľný rozvoj Prazdroja, a tak približuje pohľad na jednotlivé typy obalov u tých, ktorí zvyknú nakupovať pivo v obchodoch aspoň raz mesačne.

Ekologické zmýšľanie mladých na vzostupe

Najdynamickejšie rastúcou kategóriou sa vlani stali vratné sklenené fľaše, ktoré, ako sa ukazuje, majú Slováci v srdci stále na najvyššej priečke. "Podľa našej internej štúdie medzi ľuďmi, ktorí konzumovali niektorú zo značiek Pilsner Urquell, Šariš, Gambrinus alebo Veľkopopovický Kozel, sú vratné sklenené fľaše najobľúbenejšie vo vekovej kategórii 50 – 65 rokov, ktorá si návyk na pivo vo fľaši nesie historicky so sebou. Ich skóre spokojnosti je na úrovni 95 zo 100. Hneď za nimi je kategória, ktorú môžeme označiť aj ako "ich deti", a teda ľudia vo veku 18 – 34 rokov, kde je skóre spokojnosti s vratnými fľašami 91. Generácia 35 – 49 má najsilnejší príklon zase k plechovkám," vysvetľuje David Kovář, obchodný riaditeľ pre maloobchod a obchodné reťazce, Plzeňský Prazdroj Slovensko.

Prazdroj pritom počas celého minulého roka podporoval Slovákov v ekologickej voľbe, čím vykročil iným smerom ako trh, ktorý dlhodobo smeroval k rastu tzv. pohodlných balení. Týmto rozhodnutím bol napokon ovplyvnený trend celého trhu – vratné sklo sa stalo v roku 2020 druhým najpredávanejším balením na Slovensku. Aktuálny spoločenský trend potvrdzuje aj etnologička: "Je možné, že vplyv návykov zo strany rodičov v kombinácii s ekologickým zmýšľaním mladej generácie bude naďalej posilňovať. Trend, ktorý sledujeme v posledných rokoch a ktorý včlenil ekológiu do nápojového, a teda aj pivného sveta, tak významne nahráva plánovanému vytvoreniu nového zálohového systému pre ďalšie typy obalov. Prelom generácií X a Y, teda ľudia, ktorí dospievali v 90. rokoch a majú silnejší vzťah plechovkám, tiež predznačuje, že cirkularite obalov svitá na lepšie časy. Je to veľmi dôležitý krok k ochrane prírody. Zálohovaním fliaš a plechoviek sa Slovensko pridáva k celosvetovému trendu a potrebe ochrany prírody," sumarizuje Katarína Nádaská.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 911
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 773
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 667
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 571
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 983
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 647
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 340
  8. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt 1 579
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Knižná novinka Obyčajný hviezdny prach je dojímavý príbeh plný nádeje.


INZERCIA 14 h

Historicky sa viac otváralo severu. Dodnes nesie jeho vizuálnu i mentálnu stopu.


INZERCIA 18. apr

Polyfunkčný dom na Južnej triede prinesie Košičanom aj malé námestie a moderný mestský priestor.


17. apr
Ilustračný obrázok výnimočných priestorov z Nivy Tower

Bratislava, marec 2025 - EQUILIBRIO sa etablovalo ako stabilný a hodnotovo ukotvený partner na realitnom trhu.


17. apr
SkryťZatvoriť reklamu