Niektoré mýtne systémy sú založené na prejazdenej vzdialenosti, iné používajú časové parametre, navyše do výpočtu poplatku vstupuje aj počet náprav a hmotnosť nákladného auta. Početnosť systémov komplikuje dopravcom život a vyžaduje enormné nároky na administratívu. Európska komisia sa už viac ako dekádu snaží o zjednodušenie výberu mýta na spoplatnených cestách. Cieľom je najneskôr do roku 2024 umožniť v Európe využívanie tzv. EETS služby. Ide o riešenie na princípe „jedna zmluva - jedna palubná jednotka“, pri ktorej možno vo viacerých štátoch Európskej únie používať jedno univerzálne zariadenie na elektronickú úhradu mýta.
Univerzálne palubné jednotky prepojené s kartami
Už pred viacerými rokmi sa súkromné firmy, tzv. poskytovatelia služieb pre dopravcov, rozhodli nečakať na zavedenie EETS systému do praxe v celej únii. V spolupráci s výrobcami palubných jednotiek a ďalšími partnermi priniesli na trh univerzálne jednotky, ktoré dokážu technologicky pokryť viaceré mýtne systémy (primárne mikrovlnné a satelitné systémy). Začali proces ich schvaľovania v jednotlivých štátoch a postupne navyšujú počty štátov, v ktorých univerzálna palubná jednotka platí. Napríklad Shell poskytuje EETS riešenie v krajinách ako Belgicko, Bulharsko, Dánsko, Francúzsko, Maďarsko, Nemecko, Nórsko, Portugalsko, Rakúsko, Španielsko, Taliansko, Švédsko alebo Švajčiarsko.
Aby univerzálne mýtne jednotky priniesli dopravcom maximálny úžitok a uľahčili im administratívu, musia byť súčasťou veľkého riešenia postaveného okolo palivových kariet. V tom prípade totiž dopravca vidí na jednom vyúčtovaní všetky náklady na konkrétne nákladné vozidlo z celej Európy. Mýto, nafta, parkovné, služby od umyvárne po autoservis a mnohé ďalšie – všetky náklady sa „zbierajú“ na jednu faktúru. To je riešenie, ktoré dopravcom neuveriteľne uľahčuje život.
Ako hovorí Daniel Vagaský, manažér Shell Fleet Solutions, dopravcovia dnes najviac oceňujú fakt, že majú v poskytovateľovi služieb spoľahlivého partnera na cestách. Medzi službami, ktoré zabezpečujú bezproblémovú prepravu tovaru radí na prvé miesto kvalitné palivá. Pri konzekventnom využívaní kvalitných a plne aditivovaných palív nemá dopravca žiadne problémy v palivovej sústave, nezanášajú sa mu piesty a nevznikajú nánosy na vstrekoch. Tým pádom dokáže využiť maximálny servisný interval doporučený výrobcom daného automobilu, čo je zhruba jeden rok. Celosvetový prieskum Shell potvrdzuje, že až dve tretiny dopravcov je presvedčených, že konkurenčnú výhodu im prinášajú práve investície do nového vybavenia a vozového parku. Sem patrí aj investícia do kvalitného tankovania.
Všetky výdavky na jednom mieste
Pre dopravcov je súbežne s EETS mýtom dôležité dopredu plánovať prepravné trasy a tankovanie k nim. Prepojenie úhrad mýtnych poplatkov s palivovou kartou dovoľuje optimalizovať plánovanie ciest a znižovať celkové náklady. Manažéri flotíl vidia na jednom mieste prehľad výdavkov až na úroveň jednotlivých áut či vodičov. Napríklad Shell Fleet Hub umožňuje spravovať všetky výdavky, od platieb mýta až po úhrady za nákup pohonných látok. Súčasťou riešenia je automatické vrátenie DPH a spotrebná daň z minerálneho oleja pri tankovaní v zahraničí. V rámci portálu majú manažéri prístup aj k elektronickým faktúram, čo im zjednodušuje účtovníctvo. Zaujímavosťou je tiež, že Shell poskytuje svojím zákazníkom dáta a služby aj cez API rozhranie, pomocou ktorého je možné jednoducho prepojiť viaceré systémy navzájom.
Na Slovensku si na EETS ešte počkáme
Slovensko aktuálne nemá európsku smernicu EETS zapracovanú do národnej legislatívy. Má sa tak stať až ku koncu októbra tohto roku. Tento krok je základným predpokladom, aby Národná diaľničná spoločnosť nastavila s aktuálnym poskytovateľom elektronického mýta podmienky EETS služby tak, aby sa jednotliví poskytovatelia mohli prihlasovať so svojimi jednotkami na pilotné testovanie. Podobne je na tom aj Česká republika a niekoľko ďalších krajín EÚ v strednej a východnej Európe. Znamená to, že na „domácej pôde“ si dopravcovia na EETS službu a jazdu z univerzálnou európskou jednotkou ešte počkajú. Dobrou správou však je, že už dnes si možno výberom poskytovateľa služieb s palivovou kartou výrazne zjednodušiť život a zredukovať administratívu na úplné minimum.