SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov

Plánujte s výhľadom do budúcnosti, nemyslite len na prítomnosť. Chyby sa totiž ťažko odstraňujú.

Vypínače Sedna, Schneider ElectricVypínače Sedna, Schneider Electric

Pri stavbe či rekonštrukcii domu ľudia dbajú na rôzne maličkosti, aby bývanie zodpovedalo ich predstavám. Na správne rozmiestnenie elektrických zásuviek a vypínačov svietidiel však neraz zabúdajú, alebo si to nechávajú na poslednú chvíľu. Ak sa chcú vyhnúť neželaným kompromisom, často sa to potom nezaobíde bez vysekávania nových káblových rozvodov do čerstvo omietnutej a vymaľovanej steny. Preto si radšej všetko vopred rozvážte a naplánujte.

Myslite na deťúrence

Pred konečným rozhodnutím, kde dáte urobiť vypínače svetiel, sa najprv poprechádzajte po byte a predstavte, aké to bude, až budete bývať. Dôležité je myslieť najmä na osvetlenie prechodových miestností, kde by vám mohlo prekážať, že napríklad kvôli zhasnutiu svetla v predsieni sa musíte vrátiť nazad k vchodovým dverám. Určite je pohodlnejšie mať dva vypínače, jeden na začiatku a druhý na konci chodby. Pozornosť venujte aj výške umiestnenia vypínačov. Kým v minulosti sa inštalovali relatívne vysoko, dnes je bežným štandardom približne 1,2 metra od podlahy. „Nie je to samozrejme dogma. Ak sa vám táto výška nepozdáva, môžete si zvoliť inú,“ hovorí Robert Šimčík zo Schneider Electric. Myslite však na najmenších členov rodiny. Výhodou umiestnenia vypínačov v nižšej výške je, že naň dosiahnu aj deti okolo troch rokov, takže si dokážu zapnúť svetlo bez toho, aby museli vyliezť na stoličku. Ďalšou možnosťou, ako si zjednodušiť bývanie je umiestniť na chodbu detektor pohybu. Umiestnite ho do rovnakej výšky ako vypínač, pretože býva súčasťou sortimentu moderných vypínačov a zásuviek. Detektor pohybu automaticky spína svetlo iba pokiaľ je v chodbe šero a tým pádom vám môže šetriť aj elektrickú energiu.

Nech to navzájom ladí

Nie je vypínač ako vypínač. V obchodoch nájdete vypínače rôznej kvality. „V najnižšom cenovom segmente sú dostupné vypínače aj za dve eurá. Odlišujú sa materiálom, dizajnom, no najmä životnosťou. Zatiaľ čo najlacnejšie typy vydržia dva až päť rokov, prémiové modely vás môžu aj prežiť,“ upozorňuje R. Šimčík. Drahšie vypínače spravidla majú kovový montážny rámik, ktorý je odolnejší a trvácnejší. Určite by ste mali venovať pozornosť aj dizajnu. „Ak si zariaďujete prechodné bývanie, pravdepodobne nebudete investovať do drahých vypínačov. Iné je to však, ak si staviate svoj vysnívaný dom a chcete, aby všetko so všetkým ladilo. Vtedy je lepšie siahnuť po kvalitnom a štýlovom vypínači, povedzme po sklenenom, ktorý zapadne presne do vášho moderného interiéru, či po bridlicovom rámiku, ktorý sa takmer stratí v obklade pri kozube,“ vysvetľuje R. Šimčík. Schneider Electric má v ponuke prémiový rad vypínačov Unica Class, ktorý tvoria štýlové kúsky z prvotriednych prírodných materiálov. Drahé rámčeky z prírodných materiálov nemusíte mať v celej domácnosti. Tam kde prístroje „nejdú vidieť“ napríklad zásuvky za skriňou, môžete dať lacnejšie biele prístroje s rámčekmi .

Vo všeobecnosti platí, že zásuviek nie je nikdy dosť, takže je lepšie ich mať radšej viac ako menej. (zdroj: Schneider Electric) Vo všeobecnosti platí, že zásuviek nie je nikdy dosť, takže je lepšie ich mať radšej viac ako menej. (zdroj: Schneider Electric)

Zatočte s koronavírusom

Vedeli ste, že vypínače môžu prispieť i k väčšej domácej hygiene, čo je dnes v dôsledku pandémie koronavírusu aktuálnejšie ako kedykoľvek predtým? Na vypínače pri upratovaní príliš nemyslíme, hoci na ich povrchu môže prežívať množstvo bacilov. V mikroskopických škárach a škrabancoch sa choroboplodným zárodkom veľmi dobre darí. Vypínač je pritom jedna z prvých vecí, na ktorú siahame po príchode domov. Vypínače Merten od Schneider Electric sú vyrobené z plastu so špeciálnym povrchom Active, ktorý obsahuje kladne nabité ióny striebra. Tie nielenže spoľahlivo ničia väčšinu mikróbov, ale zabraňujú aj ich ďalšiemu množeniu. S postupujúcim časom sa znižuje ich početnosť, až vymiznú úplne. Po ôsmich hodinách prežíva na povrchu približne päťkrát menej zanesených mikroorganizmov a po dvadsiatichštyroch hodinách žiadne.

S výhľadom na budúcnosť

Rozhodnúť, koľko elektrických zásuviek dať urobiť a kam, sa môže zdať zložité. Mali by ste mať aspoň približnú predstavu, aké elektrospotrebiče budete využívať. Plánujte však aj s výhľadom do budúcnosti, nemyslite len na prítomnosť. To, že momentálne v kuchyni nepotrebujete zásuvku na umývačku riadu, ešte neznamená, že sa vám o pár rokov nezíde, keď manželka zmení názor. Vo všeobecnosti platí, že zásuviek nie je nikdy dosť, takže je lepšie ich mať radšej viac ako menej.

Rozmiestnenie elektrických zásuviek a vypínačov svietidiel si vopred rozvážte a naplánujte. (zdroj: Schneider Electric) Rozmiestnenie elektrických zásuviek a vypínačov svietidiel si vopred rozvážte a naplánujte. (zdroj: Schneider Electric)

Bližšie pri podlahe

Zásuvky sa v minulosti inštalovali k vypínačom a zvyčajne sa umiestňovali vyššie, najmä kvôli bezpečnosti detí. Už dlhšie sa títo elektrickí súrodenci oddeľujú a zásuvky bývajú obvykle bližšie pri podlahe. Je to praktickejšie, či už pre vysávač, ale aj iné elektrospotrebiče. O ochranu detí sa starajú bezpečnostné poistky, ktoré im neumožňujú strkať prsty alebo predmety do zásuvky. Opäť však platí, že pre umiestnenie zásuviek neexistujú žiadne záväzné pravidlá. Ak máte televízor s domácim kinom a viete, kde sa naňho budete pozerať, dajte si urobiť radšej viac zásuviek. Rátajte však s tým, že ak sa raz rozhodnete izbu preorganizovať, na mieste chýbajúceho televízora na vás bude zo stredu steny žmurkať zástup nevyužitých zásuviek. Aj tie však dnes môžu byť vyhotovené v štýlovom dizajne a korešpondovať s vypínačmi svetiel. Navyše, keď sú umiestnené nižšie pri podlahe, nemusia vôbec pôsobiť rušivo.

Rátajte však aj s tým, že sa raz rozhodnete izbu preorganizovať. (zdroj: Schneider Electric) Rátajte však aj s tým, že sa raz rozhodnete izbu preorganizovať. (zdroj: Schneider Electric)

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 10 985
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 8 634
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 861
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 558
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 213
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 111
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 985
  8. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 1 491
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Letoviská, kde sa dá celý deň nič nerobiť, ale aj objaviť viac, než ste čakali.


INZERCIA 11. júl

Vyšlo júlové číslo Doma v záhrade.


INZERCIA 11. júl

Odmietajú politizáciu lesného hospodárstva.


10. júl

Epická2 od Samsungu bola skutočne epická.


INZERCIA 10. júl
SkryťZatvoriť reklamu